Garáž vyrostla mezi domy, majitelé sní o dálkovém ovládání
Tato garáž už pamatuje hodně. Vyrostla v průjezdu mezi domy v okrese Nový Jičín. Dříve v tom místě parkovaly vozy: nejprve jen žebřiňáky a káry tažené koňmi, které se využívaly k dovozu sena, uhlí, dřeva, zboží i lidí. V sedmdesátých letech povozy vystřídala vozidla poháněná benzinem. Místo mezi domy vlastně krásně mapuje vývoj motorismu: nejprve to byl Spartak, ČZ175 skútr „prase“, později Škoda 100, Škoda 120 a postupem času Volkswagen Polo, Toyota Avensis, motocykl Yamaha 900...
„Parkování moderních vozidel si vyžádalo zastřešení průjezdu a osazení dveří z obou stran, tedy do ulice a do zahrady. A tím vlastně teprve vznikla garáž, jak má být,“ popisuje soutěžící Jiří
Využití jejich garáže se měnilo v čase. Vždycky tam však parkoval nějaký vůz a skladoval se potřebný materiál i všelijaké nepotřebné haraburdí. „Občas zde ubytování našli i králíci a slepice, byl zde i sklad uhlí a svůj krátký život tu prožila i motodílna. Nadstandardní délka garáže, asi deset metrů, dovoluje využít první půlku k parkování a druhou k různým účelům,“ vysvětlil Jiří.
Průjezd byl za první republiky osazen z obou stran železnou zdobenou branou, na které byly zobrazeny sudetoněmecké kovářské vzory. „Stejné provedení najdete i ve filmu Je třeba zabít Sekala na bráně vedoucí na hřbitov, kam jde Sekal dát své oběti na hrob květinu,“ popsal soutěžící.
Na stěnách garáže nic zajímavého není, zato pod nohama se ukrývá skvost. Dlažba je nyní bohužel utopená pod novými betonovými dlaždicemi, ale je tvořená z poctivých, patnáct centimetrů silných plochých kamenů z černé žuly prorostlé bílým křemenem.
Úplná pravidla soutěže o vrata Trido čtěte ZDE |
„Když bylo potřeba sekat otvor pro kanalizaci, sekáče se ohýbaly, a tak se musely vyjímat celé kameny. Jeden z nich byl starý patník s římskými číslicemi. Dá se u něj předpokládat použití ještě za Rakouska-Uherska. V současnosti nám zdobí zahradu,“ pokračuje ve virtuální prohlídce Jiří.
Bohužel, v sedmdesátých letech došlo k likvidaci železných bran. Tehdy ještě pomyslná garáž ale dostala střechu a byla osazena otočnými dvoukřídlými vraty. „Přibližně v roce 2000 nahradila čelní dřevěná vrata, která už byla značně zdevastovaná počasím, automobilismem a solením vozovky, vrata nová: plechová a výklopná. I ta však nelehce nesou podmínky, ve kterých musí pracovat,“ doplnil Jiří.
Celý dům už si rekonstrukcí prošel a nyní čeká podobný plán Jiřího garáž. Rodina chce měnit střechu, budou nové omítky na stěny, elektroinstalace a bude třeba také zvýšit práh vrat.
„Pak bude samozřejmě následovat osazení sekčních vrat na dálkové ovládání, na která se už všichni moc těšíme. Když parkujeme dnes, zastavíme před vraty a zatímco jeden zvolený je musí jít otevřít, sníme všichni o prostém stisknutí tlačítka z tepla interiéru našeho auta,“ vysvětlil Jiří.