Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Sony zvažuje výrobu aut. Studii elektrického SUV nabila moderní technikou

V lednu 2020 šokoval japonský gigant Sony na veletrhu CES konceptem elektromobilu Vision-S. A teď firma překvapuje znovu, když na letošním ročníku téhož veletrhu představila další koncept. Tentokrát jde o SUV a největším překvapením je sdělení společnosti, že zvažuje sériovou výrobu.

Sony Vision-S 02 | foto: Sony

Elektromobil Sony Vision-S byl jedním z největších překvapení veletrhu CES v roce 2020. Záměr, že by Sony mohlo vytvořit vlastní automobil, mnohé překvapil. Firma ale rychle přispěchala s vysvětlením, že koncept neměl být ukázkou budoucího vozu Sony, ale spíš demonstrací toho, jak by mohla japonská firma přispět k rozvoji elektromobility a autonomního řízení: vůz byl totiž nacpaný čipy, senzory, palubní technikou a dalšími řešeními založenými na produktech Sony. Zdálo se, že koncept má být tedy hlavně lákadlem pro automobilky, které by měly vést firmu v patrnosti jako dodavatele řešení pro své vozy.

Nicméně na to, že měl být vůz pouhou vizí, vypadal elektromobil Vision-S velmi dospěle a v podstatě „hotově“. Spekulace o tom, že by Sony přeci jen mohlo něco podobného vyrobit, ale postupně utichly. A to i přesto, že na začátku loňského roku firma oznámila, že vůz a jeho techniku začíná testovat v běžném provozu.

10. března 2021

A teď Sony na letošní obnovený CES (v roce 2021 se veletrh konal pouze virtuálně) přivezla další studii elektromobilu. Jmenuje se Vision-S 02 a tentokrát je to namísto liftbacku sedmimístné SUV – tedy vůz dnes u zákazníků asi nejoblíbenější kategorie.

A důvod, proč Sony ukazuje další auto, opět překvapí. Zdá se, že možná i na základě reakcí laické i odborné veřejnosti na předchozí koncept totiž vedení firmy své záměry na poli elektromobility značně upravilo. „Abychom dále urychlili a nabídli nové možnosti v oblasti evoluce služeb mobility, chce Sony na jaře 2022 založit společnost Sony Mobility Inc, jejímž prostřednictvím hodláme prozkoumat možnost vstupu na trh s elektromobily,“ píše se v prohlášení firmy. Sony tedy zvažuje, že bude elektrická auta skutečně vyrábět.

Zatím to není rozhodnutí definitivní a různých obdobných záměrů jsme v minulosti viděli víc (na pole elektromobilů se například chtěla vrhnout firma Dyson známá svými vysavači), ale u takového gigantu, jakým Sony je, má i oznámení záměru velký význam – domníváme se, že kdyby firma nebyla v podstatě rozhodnuta vůz na trh přivést, ono „zkoumání“ by ani neoznamovala. Zdá se tedy, že příchod skutečného elektromobilu Sony může zhatit jen opravdu velká nepřízeň osudu.

Sony by se tak z dodavatele automobilek přesunula i do pozice jejich konkurenta. Není to přitom nic, co by firma neznala. Sama patří například k největším světovým dodavatelům čipů pro fotoaparáty (zejména ty v mobilech) a přitom sama také fotoaparáty a chytré telefony s fotoaparáty vyrábí a konkuruje tak svým zákazníkům. A zdá se, že to ani jednu ze stran nijak neomezuje. Pokud tedy Sony disponuje dostatečnou technickou silou na to, aby stvořila na základě vlastních „součástek“ svůj elektromobil, není důvod, proč by to firma nemohla zkusit.

Firma své vozy a jejich schopnosti autonomního řízení momentálně testuje v provozu „doma“ v Tokiu, ale také v Německu, a to ve spolupráci s operátorem Vodafone, po jehož 5G síti běží bezdrátová komunikace vozu s okolím a infrastrukturou. Právě velký důraz na autonomní řízení, konektivitu a cloudové služby by ale mohl znamenat, že cesta elektromobilu Sony do sériové výroby bude ještě poměrně zdlouhavá.

Pokud by měl sériový vůz vycházet z aktuálního konceptu, šlo by o relativně velké SUV. Koncept má míry 4 895 x 1 930 x 1 650 mm, rozvor 3 030 mm a hmotnost necelé 2,5 tuny. Auto má dva elektromotory – jeden vpředu, druhý vzadu –, takže je zajištěn pohon všech kol. Výkon každého z elektromotorů je 200 kW.

Vůz je vybaven 40 senzory, mezi kterými nechybí kamery (celkem 18), lidar (4 kusy), radar a ultrazvukové senzory (celkem 18 kusů). Zejména kamery jsou vybaveny technikou z dílen Sony. Sady senzoru sledují dění v okolí vozu ve vzdálenosti i víc než 300 metrů. Tato technika by měla vozu dodat dnes běžné možnosti z hlediska asistované jízdy. Senzory ale míří také do kabiny vozu, kde je zvláštností například rozpoznávání řeči pomocí odezírání ze rtů. Kamery sledují i stav pasažérů a obsazenost vozu.

K ovládání funkcí vozu na dálku slouží aplikace Vision-S Link, telefon s ní poslouží zároveň jako klíček k vozu. Ten automaticky rozpozná daného uživatele a upraví mu nastavení prvků interiéru na míru (barevná a grafická témata, ale třeba i preference v navigaci). To je umožněno i díky tomu, že důležitá data o uživatelských nastaveních i stavu vozu jsou uložena v cloudu. 

Sony se také chlubí, že vůz využívá materiály vytvořené v duchu trvalé udržitelnosti. V interiéru tak najdeme třeba prvky z bambusu, umělé kůže vyrobené z recyklovaných materiálů, nebo rovněž z recyklátu vytvořená mikrovlákna. Koberečky na podlaze vozu jsou ze speciální porézního karbonu zvaného Triporous.

Sony také klade u svého vozu důraz na zábavu na palubě. Nemůže tedy chybět špičkový audiosystém nazvaný 360 Reality Audio, který umí pro každého pasažéra vytvořit individuální zvukové pole. Palubní desku tvoří jeden obří panoramatický displej (nebo spíš série displejů) a cestující si mohou užívat hudební, filmový i herní obsah z dílen Sony. To se týká především cestujících na zadních sedadlech, kteří mají k dispozici každý svou obrazovku. Kromě tradičních ovládacích prvků (dotykového displeje, dotykových plošek nebo otočného ovladače) mohou cestující využít i bezdrátový gamepad Dualshock 4.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Nabíječek elektromobilů přibývá, objevují se i v odlehlejších místech

Dobíjecích stanic pro elektromobily v Plzeňském kraji přibývá. V současné době...

Kdo měl před několika lety v Plzeňském kraji strach, že nebude mít kde nabíjet elektromobil, toho...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

Výroba Volkswagenu Multivan

VIDEO „Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení...

Stát chce do dobíječek pro elektromobily za šest let dát 5,5 miliardy

Ke stabilizaci sítě a zvýšení podílu využití energie z obnovitelných zdrojů...

Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily...

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

ilustrační snímek

Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Tichá pošta: StreetScooter se ukázal jako ideální řešení pro rozvoz balíků po...

VIDEO Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

V Las Vegas se představila auta budoucnosti. Mají kino i pokoj pro milence

Prostřednictvím chytrého využití robotů přes rozhraní virtuální reality chce...

Po loňském virtuálním ročníku veletrhu elektroniky Consumer Electronics Show v Las Vegas se ten...

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Na autoškoláky čekají nové otázky. Do testů přibývají videa

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily první tři videootázky, se kterými se budou adepti řidičského...

Autonovinky ze všech koutů světa: auto pro Uber postavili za půl roku

Automobilovou krabici pro Uber, bizarní tříkolku a sporťáky čerstvě se rodících značek přinesly uplynulé týdny. Nově se...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...