Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Utajená premiéra v Paříži. Nechcete vyrábět převratný plastový elektromobil?

Exkluzivně
Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) - Tuto světovou premiéru může zběžný návštěvník na autosalonu v Paříži snadno přehlídnout. Přitom je usměvavý Softcar možná jedním z těch geniálních vynálezů, který svět aut třeba opravdu změní. Švýcaři na něm pracovali dvacet let. A nyní se s ním poprvé chlubí na veřejnosti.

„Pamatujete Smart, ten původní, malý chytrý, švýcarský, tak právě lidi, kteří ho dělali, postavili náš Softcar,“ vysvětluje pro iDNES.cz obchodní ředitel firmy Heinz Lamprecht. Zakladatel firmy Jean-Luc Thuliez v devadesátých letech ve službách Swatche, hodinkového giganta, původce nápadu mikrouauta Smart, pracoval jako specialista na zpracování plastů.

Jste na správně stopě.

Heinz Lamprecht vyzdvihuje, že jako jediné auto na světě odolá kroupám. To je ale druhotný efekt, zajímavého projektu.

Softcar

Ano, Softcar má celou karoserii z probarveného polymeru, žádný prostorový rám, jen plast. Akorát akumulátor je v hliníkovém obalu, což je fígl, jak zvýšit tuhost a ochránit posádku. Takže Softcar nezrezne. Není třeba ho lakovat, čímž se ušetří hmotnost, energie i chemie. A bezpečnost? Plastová karoserie je prý dostatečně pevná. „Tento princip nám umožňuje drasticky snížit počet dílů a zvýšit moment setrvačnosti karoserie automobilu v případě nárazu,“ vysvětluje Thuliez

Malé ťukance snadno opravíte, škrábance přebrousíte bez toho, aby to bylo vidět, když se karoserie při velké ráně poničí víc, vymění se. Prý to jde zvládnout za hodinu. Stará se rozemele a z granulátu se zas vylisuje nová, namísto hatchbacku tak můžete mít třeba kabriolet. „Je to bezeztrátový proces, stejný materiál se může až desetkrát použit. Ani gram granulátu nepřijde nazmar,“ vypráví nadšeně Lamprecht. Třeba přístrojovku a volant lze prý takto recyklovat donekonečna.

Základní díly auta mají podle zástupce firmy naplánovanou životnost na 1,6 milionu kilometrů.

Celé auto s rozměry 3 420 × 1 490 × 1 650 × 2 420 mm (délka × šířka × výška × rozvor) váží v elektrickém provedení i s baterií 640 kilogramů a do kufru naloží 350 litrů věcí. Proč trval vývoj dlouhých dvacet let? Vývojáři chtěli auto co nejvíc zjednodušit. „Celé auto se skládá jako LEGO z pěti celků: předek, zadek, pohon, karoserie, interiér,“ ukazuje Lamprecht. „Celý Softcar je z 1 800 dílů, normální auto ze 45 tisíc,“ vysvětluje. Třeba přístrojová deska je ze tří kusů. „Kola jsou přišroubována třemi šrouby namísto obvyklých čtyř, je to drobnost, ale ušetřili jsme tak 4 těžké, velké a drahé šrouby na celém autě,“ vysvětluje.

Tým vizionářského zakladatele firmy Jeana-Luca Thulieze ovšem nevymyslel jen auto, celý projekt zahrnuje i revoluční způsob produkce. Firma nechce auto vyrábět jen sama, nabízí licenci a lokální výrobě, klidně v centrech měst. Co nejblíž dodavatelům komponent a zákazníkům. Není třeba lisovat plech, lakovat karoserie. „To znamená žádný hluk, žádné znečištění, 100 procent eko,“ shrnuje Lamprecht výhody jednoduché konstrukce auta s plastovou karoserií pro výrobu v „mikrotovárnách“. Celá výroba bude také mnohem méně náročná na spotřebu energie.

Softcar prý umí dodat plně vybavené mikrotovárny na klíč. „Závod s nízkou uhlíkovou stopou zabírá minimální plochu (5 000 m²). To zahrnuje montážní prostor, kde se neprovádějí žádné operace tváření oceli, čímž se do značné míry eliminují toxické emise, produkce chemického odpadu, hlukové znečištění, vibrace, prach a spotřeba vody, takže továrna může být umístěna blízko nebo i v obytných oblastech,“ uvádí Softcar.

Pilotní fabrika má vzniknout doma, ve Švýcarsku. Licenční balíček pak obsahuje patentové právo na používání, uspořádání továrny a vybavení, design dílů, přístup k výrobním nástrojům, kompletní návod na stavbu auta, organizaci dodávek dílů pro zahájení výroby za několik měsíců. Kapacita takové mikrotovárny je pět tisíc aut ročně. U Softcaru si malují, že by jejich projekt mohl zaujmout třeba i leasingové společnosti a autopůjčovny. A třeba si i vyrábět karoserii ve vlastním specifickém designu.

S cenou auta je prý možno se dostat pod dvacet tisíc eur, to je půlmilion. I se zachováním toho, že budou díly dodávané evropskými firmami. „Jen baterii pro pohon musíme kupovat v Číně, zatím,“ krčí rameny Lamprecht.

Kromě čistě elektrické verze postavil Softcar také verzi s prodlužovačem dojezdu, ve kterém baterii pro živení elektromotoru v případě potřeby dobíjí motor spalující zemní plyn (CNG).

Základní provedení s 15kWh baterií (NMC) má mít dojezd 200 km (udávaná spotřeba je 8 kWh/100 km), prodlužovač dojezdu prý dodá dalších 200 kilometrů. Motor s výkonem 15 kW (při přetížení krátkodobě 30 kW) zajistí zrychlení z 0 na 50 km/h za 4 sekundy a maximálku 90 km/h. Auto na patnáctipalcových pneumatikách rozměru 145/60 se prý otočí na sedmi metrech.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Celosvětový prodej elektroaut se v říjnu zvýšil o 35 procent a byl na rekordu

Softcar

VIDEO Celosvětový prodej elektromobilů se v říjnu zvýšil meziročně o 35 procent na rekordních 1,72...

Čínský trest za cla pro Polsko. Další elektromobil vyrobí možná na Slovensku

Čínské automobilky na autosalonu v Paříži 2024

VIDEO Společný podnik evropsko-americké automobilové skupiny Stellantis a jejího čínského partnera...

Ojetého elektromobilu se nebojte. Do bazaru jděte s odborníkem na baterky

Škoda Citigoe iV

VIDEO I přes neustálé protlačování elektromobilů různými regulacemi a dotacemi nejde o takový boom, jak...

Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem

Ojetá Tesla Model 3

VIDEO Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně,...

Francouzský elektrický svůdník má mladé vrátit k autům a zachránit Evropu

Renault 5 E-Tech electric

VIDEO Toto auto má i přesné datum početí: čtvrtek 2. července 2020. „Moje první dítě u Renaultu,“...

Vítězem amerických prezidentských voleb je Elon Musk. Tesle teď svítí zelená

Elon Musk na mítinku Donalda Trumpa ve městě Butler (5. října 2024)

Vítězství Donalda Trumpa v amerických prezidentských volbách by mohlo zásadně ovlivnit budoucí...

První fotky z pařížského autosalonu před otevřením. Škoda přivezla novinku

Pařížský autosalon 2024 - přípravy před zahájením (neděle 13. října 2024)

VIDEO Exkluzivně Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) Pařížský autosalon nabírá druhý dech. Osmdesátý devátý Mondial de l´Automobile, nejstarší...

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Škoda Karoq je po sedmi letech nečekaným hitem českého trhu. A nejen díky ceně

Premium

Říká se, že starého psa novým kouskům nenaučíte. Jenže v případě Škody Karoq to neplatí. Meziročně prodeje konstrukčně nejstaršího modelu mladoboleslavské značky stouply v Česku téměř o pětinu. Za...

27. listopadu 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

První kilometry nové aerodynamické A6. Revoluční audi je elektrická zadokolka

Jasnější důkaz toho, že se Audi definitivně mění, není. Nová generace A6, jednoho ze stěžejních modelů značky je definitivně elektrická. Jen elektrická. A kromě oblíbeného kombíku je i „základní“...

3. prosince 2024

Ferrari z bazaru se nebojte, levné to však nebude. Hlídejte si servis

Premium

Jsou obyčejná auta, sportovní auta a pak ferrari. Koupě snad nejprestižnějšího vozu všech dob nemusí být vyhrazena pouze těm nejbohatším. Poctivé ferrari se dá pořídit za relativně rozumných podmínek...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Získejte s námi balíček italské kosmetiky pro citlivou pokožku
Získejte s námi balíček italské kosmetiky pro citlivou pokožku

Hledáte kvalitní kosmetiku šetrnou k dětské pokožce? Zapojte se do naší soutěže a vyhrajte balíček kosmetiky od italské značky Chicco, která působí...

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...

Kolaps železniční dopravy na koridoru z Prahy na Moravu. Vlaky stály hodiny

Provoz na hlavním železničním koridoru v České Třebové v neděli večer zkolaboval. Způsobilo to poškození trakčního...