Když výrobce expedičních obytných vozů začne o jednom ze svých produktů tvrdit, že jde o nadstandardní kousek, vyplatí se zbystřit. Zvlášť když se jedná o dobře zavedenou německou firmu, která už má v nadstandardu vybudovanou víc než slušnou reputaci. Stone Offroad Design (SOD) totiž s legendami o modelu Peak 6×6 nepřehání. Divočinu si s ním užijete v naprostém luxusu. Pokud tedy máte pár zbytných desítek milionů na jeho pořízení.
Co je SOD Peak 6×6 vlastně zač? Tam někde v jádru je to buď nazvedaný šestikolový MAN TGS, nebo Mercedes-Benz Arocs. Volba podvozku je na vás. Když se objednáte variantu na MANu TGS 33, bude výsledkem třiatřicet tun vážící vozidlo s výkonem 520 koní. Zvolíte-li Mercedes, hmotnost se nezmění, ale výkon povyskočí až na 578 koní.
Z uživatelského hlediska je podstatnější, že v obou variantách na tom hrubém jádře sedí moderní obytný prostor, jehož popis by měl spíše vyplňovat stránky magazínu o designovém bydlení. A dohromady pak ta kombinace síly, robustnosti a výkonu spolu s okázalostí vnitřního vybavení neskrývá ambice nabídnout svým uživatelům maximální pohodlí. Ať už se vydají za dobrodružstvím na ty nejnepříjemnější a nejméně pohostinná místa světa, bude jim dopřán komfort přímo královský.
SOD z těžkých strojů, které dobře obstávají na stavbách v náročném terénu, dělá expediční model tím, že na ně upevňuje 6,5 metru dlouhou obytnou skříň. Uchycena je v zakázkově vyráběném pozinkovaném pomocném rámu s dvojitým tříbodovým systémem tlumení vibrací.
Modul sám je pak vyroben pomocí sendvičové konstrukce ze skelných vláken s pěnovou izolací, v tloušťce stěn mezi šesti až osmi centimetry. Nejspíš podle toho, jestli se v té samé sezoně nechystáte jen na severní, ale i na jižní pól. Strukturní bezpečnost ještě zaručují podélné nosníky s trubkovým profilem, vnější příčné nosníky vybavené otvory pro pozdější montáž dalších komponentů a vnější rám po celém obvodu.
Pohodlí bez kompromisů
Když vystoupáte po přístupových schůdcích – spustit si je pochopitelně necháte prostřednictvím aplikace na chytrém telefonu – a projdete vstupními dveřmi, čeká vás jedno překvapení za druhým. Už to, že proti šedočernému exteriéru se uvnitř rázem staví kontrastní pojetí luxusního salonku, představuje nápor na zvědavé oči. Uvidíte tu přehlídku přírodních materiálů: kůži na ručně šitých sedadlech, čalounění, žulové desky na pracovních plochách, police a skříňky z kvalitního tvrdého dřeva s jemnými povrchovými úpravami.
Směs neutrálních barev a přírodních materiálů dodává interiéru teplo a hloubku. Tu podtrhuje i mírně zkosený strop obytné skříně, s minimální světlou výškou 230 centimetrů. A také chytře řešené osvětlení, které vytváří linky i podhledy bodovým a liniovým nasvícením, jež je možné regulovat.
Půdorys Peaku 6×6 je uspořádán o cosi logičtěji než u většiny expedičních speciálů a obytných vozů. Kuchyň a jídelna jsou tu řazeny vedle, zatímco ložnice, umístěná vzadu, je hned vedle koupelny. Ložnice je polouzavřená, postavená kolem vyvýšeného dvoulůžka. Konstruktéři se tu více než u výrobců offroadových speciálů inspirovali u lidí, kteří v obytných vozech skutečně žijí. Snaha nejen dostat do obytné skříně veškeré myslitelné vybavení, ale zajistit i jeho praktičnost, je totiž z výsledku patrná.
Český luxus do divočiny. Expediční kamion si dobrodruh chystá na důchod |
Proto se taky kompaktní kuchyňský blok nachází vpravo od vstupu, pohodlně se tu otočíte a chybí vám jen krok od jídelního koutu. Kromě hlavního bloku s varnou deskou, dřezem a hromadou úložných zásuvek je tu také trouba, konzole na nádobí, zatímco chladnička s mrazničkou je umístěna za jídelním koutem.
Unikátně řešený prostor koupelny je takticky umístěn těsně před ložnicí. Namísto rozdělení toalety a sprchy je podle návrhu SOD toaleta umístěna v zadní části dlouhé sprchové kabiny, na straně řidiče, přičemž umyvadlo a toaletní stolek jsou naproti na straně spolujezdce. Dlouhá podélná sprchová místnost poskytuje větší oddělení mezi toaletou a sprchou, aniž by zanášela do prostoru další dveře.
Jedním z dalších prvků interiéru, který je poměrně těžké přehlédnout, jsou kódované dveře připomínající bankovní trezor, které uzavírají průchod do kabiny řidiče. Bezpečnost kabiny tedy zůstane nenarušena i poté, co se lední medvědi nebo nazlobení tučňáci probijí až do obytné skříně.
I po hezkém snu však následuje probuzení. A moment procitání z toho, že si SOD Peak 6×6 nepořídíte z další výplaty, poněkud zabolí. V té nejzákladnější konfiguraci výbavy přijde na 1,6 milionu eur, bez DPH. Bratru tedy čtyřicet milionů korun. Pokud na sobě nebudete chtít šetřit, a zvolíte „pokročilou“ kombinaci obytného vozu na osmiválcovém Mercedesu třídy G, a přikoupíte si ještě tažný přívěs/mobilní garáž na osobní auto, dostanete se i s DPH k osmdesáti milionům korun.