Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Do Soběšic! Startuje závod, kde se jezdilo šílenou stovkou už před sto lety

  13:40
Délka 3,6 kilometru, převýšení jen něco přes sto metrů. O dnes nenápadnou silnici spojující brněnskou čtvrť Královo Pole s vískou Soběšice – dnes také součástí Brna – brousily svého času pneumatiky hvězdy československého motorsportu v čele s Eliškou Junkovou. Legendární závod, který prošlapal cestu mnohem slavnějšímu Masarykovu okruhu, slaví sto let.
1924, Josef Wetzka junior vítězí v nejlepším čase dne na Austro Daimleru ADM.

1924, Josef Wetzka junior vítězí v nejlepším čase dne na Austro Daimleru ADM. | foto: Archiv Motor Journal

Rok před prvním závodem vznikl v Brně Československý automobilový klub pro Moravu a Slezsko. Protiváha „centrálnímu“ Autoklubu, neboť – jak psal dobový tisk – Praha je daleko. Do organizace klubu se zapojily tehdy opravdové autority. Předsedou byl jednohlasně zvolen Tomáš Baťa, v předsednictvu se objevila řada brněnských osobností, politiků, továrníků, novinářů.

Heslo, které nový klub propagoval, znělo: „Automobil není luxusním předmětem, ale nepostradatelným vozidlem všech těch, jimž čas jsou peníze.“ Hned na ustavující valné hromadě ustanovili funkcionáři i sportovní komisi, o závodech se tehdy však nejspíš ještě nemluvilo.

Po půl roce se zástupci automobilových klubů sešli v Obecním domě v Praze. Jedním z výstupů byl i jakýsi první československý závodní kalendář. Dvacátého dubna 1924 odstartuje sezona závodem Zbraslav – Jíloviště, soběšická premiéra se bude konat o týden nebo dva později, v červnu a červenci se budou konat závody v Mariánských Lázních, v Karlových Varech a v Chebu, 22. září Ecce Homo ve Šternberku

Do zatáček!

Ze silničky vedoucí z brněnské periferie do vesnice kdesi v lesích, se hned stala slavná trať a do zatáček hned vyrazili nadšení motoristé, aby si budoucí vrchařský závod vyzkoušeli. Noviny Venkov tehdy psaly: „Trať je 4 km dlouhá, vykazuje nejen mnoho ostrých serpentin, ale také velké stoupání, a vine se při tom nádhernou krajinou. Na trati ukáže nejenom jezdec, co umí, ale také každý stroj musí ukázati všechny své přednosti, takže každý bude moci tu či onu známku dobře posuzovati.

Čtvrtého května pak poprvé „občanstvo brněnské spatřilo šílenou rychlost závodníků na nově upravené závodní dráze“. Dobový tisk informoval, že „nesmíme zapomínati, že velká většina obyvatelstva hledí na automobil jako na dosti nejistý a ne dosti bezpečný dopravní prostředek. A proto konají se závody, které musí obecenstvu dokázati, že není tu nijakého nebezpečí, ba naopak vidí každý, že lze automobil ovládnouti i v šílené rychlosti 100 km za hodinu a více. A toto se obecenstvu líbí na závodech a konečně chápe, že automobil jest skutečně důležitým dopravním prostředkem.“

S prvním ročníkem se začala psát i jedna nepříjemná tradice – počasí. Déšť totiž Brno zkrápěl celý týden před závodem, takže ještě na poslední chvíli museli pořadatelé trať, která neměla asfaltový povrch, upravovat.

„Počasí si v klubu zapomněli vyjednat a byli asi nahoře moc špatně zapsáni, poněvadž vytrvale pršelo týden před závodem a přestalo až po něm. Trať následkem dlouhých dešťů byla vlhká, a jest jen pořadatelům co děkovati za to, že se nepřihodilo neštěstí. Dráha byla totiž v noci na neděli 4. května válena a pro závody upravena. Jen ohromné sebezapření všech závodníků při treningu umožnilo uskutečnění závodu. Třeba závodníkům Chater Lea a Radco znemožnilo počasí včasný příjezd, a tím i start na závodech. Trening vedl starý závodník p. major Stohanzel tak, že nikdo ani nezpozoroval, že se to učíme dělat. Mokl chudák čtyři dny od rána do večera a byl při tom spokojen, jen když měl hodně startujících. Ve svátek práce dopoledne, první závodníci prohlíželi trať a odpoledne automobilisté to již pouštěli naplno. Motocyklisté, až na Alftera, si v dešti nechtěli troufnout a tentokráte asi litovali, že nemají také čtyři kola,“ psal tisk.

Jelo se o skříň

První cenu, vyřezávanou skříň podle návrhu Ing. arch. Čermáka, věnovanou továrníkem Baťou, vyhrál za nejlepší čas dne J. Wetzka, který zároveň získal pohár Dr. Absolona. Nejlepšího výkonu dosáhl U. F. Kinský na steyeru a byl odměněn čestnou cenou země, sochou vykládanou slonovinou.

Cenu redakce Salonu, stříbrný věnec, získal Morawitz za druhý nejlepší čas dne na voze Vauxhall. Cenu města Brna, rovněž sochu, vyhrál za nejlepší čas v třídě motocyklů Alfter. Pohár ministerstva národní obrany za nejlepší československý výkon obdržel V. Veřmiřovský na tatře. Cenu Lidových novin za vítězství v 1. kategorii závodních automobilů získal M. Havel.

První úspěšný ročník odstartoval šestiletou tradici, kterou spojovalo až na poslední ročník jedno – mizerné počasí. Pořadatelé hned následující rok ovšem rozšířili a upravili trať, takže rok po roce padaly další a další rekordy. Všechny najednou zlomila v roce 1926 Eliška Junková, která zvítězila absolutně.

Naopak motocyklový závod měl tento rok vítěze dva – jezdci kapitán Kučka na Brough-Superioru a Turek na Walteru vyhráli v takzvaném mrtvém závodě. Podle časomíry skončili v jedné sekundě, vítězi se tedy stali oba.

Poslední dva ročníky v letech 1928 a 1929 ovládl Miloš Bondy na Bugatti, pak už se začala psát nová historie brněnského závodění – v roce 1930 poprvé odstartoval Masarykův okruh s účastí absolutní světové závodní špičky. Závod do Soběšic si na svoje znovuzrození počkal až do roku 1974, kdy jej obnovil brněnský Veteran Automoto Club v roce 1974 jízdou do vrchu historických vozidel. Kromě přetržky na přelomu 80. a 90. let se jezdí dodnes.

Sto let

A jubilejní ročník ke sto letům je naplánovaný právě na sobotu 28. září.

Nejstarším vozem, který se na trati představí, bude Autocar Type 8 vyrobený v roce 1902. Jde pravděpodobně o nejstarší vůz v Česku, který má registrační značku a může tedy na běžné silnice. Vedle něho bude startovat brněnský rodák žijící v Nizozemsku Jan Kloosterman s vozem Ford C z roku 1904.

Kromě něj se představí na 350 dalších vozidel, řadu z nich majitelé zprovozní pouze pro tento závod, jinak jsou trvale uložena v garážích. Představí se i Bugatti 37A, které se skutečně závodu v meziválečném období zúčastnilo. Pražský jezdec Miloš Bondy s ním dosáhl absolutního vítězství v letech 1928 a 1929.

  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Galerie, ze které voní benzin a guma. Drifty na jedinečné akci v garážích

Driftování je specifická disciplína. Jízda řízeným smykem ovšem neznamená jen nesmyslné pálení gum. Potřebujete na to správnou techniku: pohon zadních kol a na nich dost výkonu, upravený diferenciál...

12. října 2024

Trh s ojetinami se vrátil k normálu. Ambiciózní online nabídne i nová auta

Inzertní portál TipCars má velké ambice. Tradiční rozhraní pro vyhledávání ojetých vozů dává mnohem větší prostor nabídce prodejců nových a skladových aut a poskytovatelům operativních leasingů....

12. října 2024

Poslední akce roku se blíží. Vyrazte třeba za trabanty nebo jaguary

Letošní srazová sezona se nezadržitelně blíží ke konci. Patrné je to jak na počtu konaných akcí, tak samotné účasti, která je v tomto období stále častěji ovlivněna vývojem počasí. Nicméně minimálně...

11. října 2024,  aktualizováno 

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před dvěma lety ještě zcela neznámý Leapmotor, který hledal distributory, bude nyní pod křídly koncernu...

11. října 2024

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...