Snaha o záchranu spalovacích motorů. Nová řešení spasí diesely i benzin

aktualizováno 
Emise z automobilů jsou nyní velké téma. Automobilky tak hledají cestu, jak splnit čím dál přísnější emisní normy, ale také získat zpět důvěru, kterou spalovací motory ztratily. Dodavatelé automobilového průmyslu tak přicházejí s řadou řešení, která mají za úkol zlepšit ekologičnost jejich provozu.

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental | foto: Continental

Nově se objevila dvě řešení, která dávají naději na vylepšení pošramocené pověsti vznětových motorů. A ukazují, že případný absolutní zákaz dieselových motorů může být dost unáhlená věc. Gigant Bosch oznámil, že vyvinul řešení, které pomůže snížit emise oxidů dusíku z dieselových motorů na pouhých 13 miligramů na kilometr jízdy, což je výrazně méně než limit 120 miligramů, který má platit od roku 2020. Konkrétní podobu technického řešení ovšem nezveřejnil.

Kolik NOx smí vypouštět diesel?

S emisními limity je to trochu složité. Norma Euro 6 popisuje, že auta nesmějí vypouštět více než 80 miligramů NOx na kilometr jízdy, jenže to je definováno jen v laboratorním prostředí. Nově však auta nesmějí překračovat určité limity ani kdykoli v praxi, což dříve neplatilo. Při takzvaném RDE testu (real driving emission) se pak nadále přihlíží k původnímu limitu, ale s určitým násobkem, takzvaným conformity factorem. V současnosti je tento násobek 2,1 a pro měření při jízdě tedy platí, že auta nesmějí vypouštět více než 168 miligramů NOx na kilometr jízdy. Od roku 2020 bude platit conformity factor 1,5, tedy 120 miligramů na kilometr.

Úspěchy v redukci oxidů dusíku se ještě dříve pochlubili vědci z univerzity v britském Loughborough. Jejich vynález je založen na upravené podobě aditiva AdBlue (vodný roztok močoviny). Řešení nazvané ACCT má podle praktických průzkumů zachytit 98 % oxidů dusíku v porovnání se 60 % u dieselových aut plnících normu Euro 6. I tady se tedy v praxi emise dostanou tak nízko, že budou hluboko pod budoucími limity.

Řešení i pro benzin

Z hlediska budoucnosti nejsou zatracovány jen vznětové motory. O svou existenci bojují i běžné zážehové agregáty, které sice nejsou v současnosti takovým trnem v oku úřadů, ale i ty se dostávají do tíživé situace. Vylepšit ji tentokrát chce německá skupina Continental, která na Mezinárodním motorářském sympoziu ve Vídni představila komplexní sestavu řešení pro snížení emisí benzinových motorů.

Jednou z novinek je vyhřívaný katalyzátor, který slibuje vyšší účinnost redukce emisí už ihned po startu vozidla (to je ta nejproblematičtější fáze práce motoru a právě kvůli ní dostávají vozy mnoho speciálních řešení). Další novinkou je nový filtr pevných částic pro zážehové motory, který má minimalizovaný zpětný tlak a dovede zachytávat i menší částice, než je aktuální požadovaný limit 23 nanometrů. Navíc dovede ve spolupráci s dalším řešením zlepšit svou funkci při regeneraci, což je fáze, která by mohla řidiče s určitým jízdním stylem trápit podobně jako u vznětových aut.

Fotogalerie

Filtr se totiž postupně sazemi zanáší a je potřeba je jednou za čas „vypálit“. U benzinových motorů se k tomu využívá obohacení směsi, kdy nespálené uhlovodíky následně ve filtru společně se sazemi shoří. Jenže to v momentu regenerace mírně zvyšuje spotřebu paliva a také emise CO2. U Continentalu ovšem přišli na to, jak se tomu vyhnout. Aktivní čerpadlo palivových výparů, označované jako APP, se stará o odtah par z nádrže, jejich filtraci a „uskladnění“ ve speciálním zásobníku. Právě výpary jsou pak v případě potřeby regenerace použity k „obohacení“ výfukových plynů o potřebné uhlovodíky. Výsledkem je vlastně pověstné „zabití dvou much jednou ranou“. Regenerací filtru se nezvyšuje spotřeba a emise CO2 a zároveň se zpracováním výparů eliminují emise nespálených uhlovodíků celého auta.

Poslední vídeňskou novinkou Continentalu je pak nový vstřikovač XL5, který může být nasazen u atmosféricky plněných i přeplňovaných motorů. Ten je navržen tak, aby snížil kondenzaci paliva na stěně sacích kanálů při studeném startu motoru (právě to vede k tvorbě pevných částic).

Revoluce pro kamiony

Britská inženýrská skupina Ricardo pak má revoluční řešení i pro kamionovou dopravu. Nazývá se CryoPower a vyvíjet jej nadále bude dceřiná společnost Dolphin N2, kterou Ricardo za tímto účelem založilo.

V principu je CryoPower vcelku složitá záležitost, která odděluje pracovní cykly spalovacího motoru do různých válců (v jednom válci proběhne jen část pracovních cyklů, zbytek v dalších válcích) a využívá vstřikování kapalného dusíku do stlačeného vzduchu. Vznětový motor s oddělenými cykly by měl podle představitelů společnosti ušetřit asi 30 % paliva. V nákladech na provoz motoru pak bude úspora asi 20 %, protože naopak přibude ono vstřikování kapalného dusíku.

Koncept motoru Ricardo využívá dva kompresní a čtyři expanzní válce a Ricardo na něm pracuje už přes deset let. Podle firmy jsou veškerá použitá technická řešení běžně dostupná, takže by nový agregát neměl být extrémně drahý. Využití vstřikování kapalného dusíku je pak klíčové pro zmiňované navýšení účinnosti. Ochlazováním vzduchu dusíkem (při stlačení) a naopak využitím výfukových plynů k ohřevu směsi (při expanzi) konstruktéři docílí snížení takzvaných termodynamických ztrát motoru a tím dojde ke kýženému navýšení účinnosti. Dojít by také mělo ke snížení teploty spalování, což má dramaticky omezit emise oxidů dusíku.

  • Nejčtenější

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500 kusů, které...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Tesla představila sci-fi Cybertruck. Nerozbitné okno Muska zradilo

Osm set kilometrů dojezd na elektřinu a naprosto neopakovatelný design. Tesla Cybertruck je venku. Elon Musk představil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Výroba elektroškody běží. Ve Francii a Itálii vyjde po dotacích na 150 tisíc

Citigo je první sériově vyráběnou škodovkou s čistě bateriovým pohonem. Zaváděcí edice prvních 500 kusů, které...

Blíží se krize autoprůmyslu, varuje další obr. Změny přivážejí elektromobily

Německý dodavatel automobilových součástek Continental v rámci restrukturalizace výroby do roku 2028 zruší přes pět...

Modré zóny vynesly Praze půl miliardy. Odpůrce mají i mezi městskými částmi

Pokus, při kterém byly v Praze uzavřeny pro dopravu oba břehy Vltavy v prostoru Malé Strany a Smetanova nábřeží, opět...

Německé úřady uložily automobilkám pokutu 2,6 miliardy korun za kartel

Německý kartelový úřad uložil třem velkým automobilkám BMW, Volkswagen a Daimler úhrnnou pokutu sto milionů eur, což je...

Prodej domu Ostrožská Nová Ves
Prodej domu Ostrožská Nová Ves

Školní, Ostrožská Nová Ves, okres Uherské Hradiště
2 450 000 Kč

Najdete na iDNES.cz