Čtvrtek 3. prosince 2020, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 3. prosince 2020 Svatoslav

Snaha o záchranu spalovacích motorů. Nová řešení spasí diesely i benzin

Emise z automobilů jsou nyní velké téma. Automobilky tak hledají cestu, jak splnit čím dál přísnější emisní normy, ale také získat zpět důvěru, kterou spalovací motory ztratily. Dodavatelé automobilového průmyslu tak přicházejí s řadou řešení, která mají za úkol zlepšit ekologičnost jejich provozu.

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental | foto: Continental

Nově se objevila dvě řešení, která dávají naději na vylepšení pošramocené pověsti vznětových motorů. A ukazují, že případný absolutní zákaz dieselových motorů může být dost unáhlená věc. Gigant Bosch oznámil, že vyvinul řešení, které pomůže snížit emise oxidů dusíku z dieselových motorů na pouhých 13 miligramů na kilometr jízdy, což je výrazně méně než limit 120 miligramů, který má platit od roku 2020. Konkrétní podobu technického řešení ovšem nezveřejnil.

Kolik NOx smí vypouštět diesel?

S emisními limity je to trochu složité. Norma Euro 6 popisuje, že auta nesmějí vypouštět více než 80 miligramů NOx na kilometr jízdy, jenže to je definováno jen v laboratorním prostředí. Nově však auta nesmějí překračovat určité limity ani kdykoli v praxi, což dříve neplatilo. Při takzvaném RDE testu (real driving emission) se pak nadále přihlíží k původnímu limitu, ale s určitým násobkem, takzvaným conformity factorem. V současnosti je tento násobek 2,1 a pro měření při jízdě tedy platí, že auta nesmějí vypouštět více než 168 miligramů NOx na kilometr jízdy. Od roku 2020 bude platit conformity factor 1,5, tedy 120 miligramů na kilometr.

Úspěchy v redukci oxidů dusíku se ještě dříve pochlubili vědci z univerzity v britském Loughborough. Jejich vynález je založen na upravené podobě aditiva AdBlue (vodný roztok močoviny). Řešení nazvané ACCT má podle praktických průzkumů zachytit 98 % oxidů dusíku v porovnání se 60 % u dieselových aut plnících normu Euro 6. I tady se tedy v praxi emise dostanou tak nízko, že budou hluboko pod budoucími limity.

Řešení i pro benzin

Z hlediska budoucnosti nejsou zatracovány jen vznětové motory. O svou existenci bojují i běžné zážehové agregáty, které sice nejsou v současnosti takovým trnem v oku úřadů, ale i ty se dostávají do tíživé situace. Vylepšit ji tentokrát chce německá skupina Continental, která na Mezinárodním motorářském sympoziu ve Vídni představila komplexní sestavu řešení pro snížení emisí benzinových motorů.

Jednou z novinek je vyhřívaný katalyzátor, který slibuje vyšší účinnost redukce emisí už ihned po startu vozidla (to je ta nejproblematičtější fáze práce motoru a právě kvůli ní dostávají vozy mnoho speciálních řešení). Další novinkou je nový filtr pevných částic pro zážehové motory, který má minimalizovaný zpětný tlak a dovede zachytávat i menší částice, než je aktuální požadovaný limit 23 nanometrů. Navíc dovede ve spolupráci s dalším řešením zlepšit svou funkci při regeneraci, což je fáze, která by mohla řidiče s určitým jízdním stylem trápit podobně jako u vznětových aut.

Fotogalerie

Filtr se totiž postupně sazemi zanáší a je potřeba je jednou za čas „vypálit“. U benzinových motorů se k tomu využívá obohacení směsi, kdy nespálené uhlovodíky následně ve filtru společně se sazemi shoří. Jenže to v momentu regenerace mírně zvyšuje spotřebu paliva a také emise CO2. U Continentalu ovšem přišli na to, jak se tomu vyhnout. Aktivní čerpadlo palivových výparů, označované jako APP, se stará o odtah par z nádrže, jejich filtraci a „uskladnění“ ve speciálním zásobníku. Právě výpary jsou pak v případě potřeby regenerace použity k „obohacení“ výfukových plynů o potřebné uhlovodíky. Výsledkem je vlastně pověstné „zabití dvou much jednou ranou“. Regenerací filtru se nezvyšuje spotřeba a emise CO2 a zároveň se zpracováním výparů eliminují emise nespálených uhlovodíků celého auta.

Poslední vídeňskou novinkou Continentalu je pak nový vstřikovač XL5, který může být nasazen u atmosféricky plněných i přeplňovaných motorů. Ten je navržen tak, aby snížil kondenzaci paliva na stěně sacích kanálů při studeném startu motoru (právě to vede k tvorbě pevných částic).

Revoluce pro kamiony

Britská inženýrská skupina Ricardo pak má revoluční řešení i pro kamionovou dopravu. Nazývá se CryoPower a vyvíjet jej nadále bude dceřiná společnost Dolphin N2, kterou Ricardo za tímto účelem založilo.

V principu je CryoPower vcelku složitá záležitost, která odděluje pracovní cykly spalovacího motoru do různých válců (v jednom válci proběhne jen část pracovních cyklů, zbytek v dalších válcích) a využívá vstřikování kapalného dusíku do stlačeného vzduchu. Vznětový motor s oddělenými cykly by měl podle představitelů společnosti ušetřit asi 30 % paliva. V nákladech na provoz motoru pak bude úspora asi 20 %, protože naopak přibude ono vstřikování kapalného dusíku.

Koncept motoru Ricardo využívá dva kompresní a čtyři expanzní válce a Ricardo na něm pracuje už přes deset let. Podle firmy jsou veškerá použitá technická řešení běžně dostupná, takže by nový agregát neměl být extrémně drahý. Využití vstřikování kapalného dusíku je pak klíčové pro zmiňované navýšení účinnosti. Ochlazováním vzduchu dusíkem (při stlačení) a naopak využitím výfukových plynů k ohřevu směsi (při expanzi) konstruktéři docílí snížení takzvaných termodynamických ztrát motoru a tím dojde ke kýženému navýšení účinnosti. Dojít by také mělo ke snížení teploty spalování, což má dramaticky omezit emise oxidů dusíku.

  • Nejčtenější

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Vánoce ve Škodě Auto budou bohaté, odbory si vyjednaly bonusy i vyšší benefity

Tisíce zaměstnanců mladoboleslavské automobilky Škoda se mohou těšit na bohatou předvánoční výplatu. Škoda zaměstnance...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová platforma elektromobilů Hyundai a Kia za pět minut nabije na sto km

Superrychlé nabíjení, obrovský výkon, nadstandardní vnitřní prostor, pohon všech kol, dlouhý dojezd. S novou platformou...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Ve Wolfsburgu vědí, že Škoda vyřeší to, s čím si jiní neporadí, říká nový šéf

Premium Thomas Schäfer je od srpna novým šéfem značky Škoda. Do Mladé Boleslavi nastoupil v roce koronavirové paralýzy a...

VIDEO: Řidiči zmateně blikají. Otestujte se na dalších místech

Nedávno jsme pro vás připravili videokvíz, kde jste si ověřili, zda umíte správně blikat, nebo naopak správně neblikat....

Nejvíc elektromobilů je v Praze. Na severu Moravy vedou auta na plyn

Nejvíc aut jezdících na elektřinu je zaregistrováno v Praze. Auta na plyn zase vítězí v Moravskoslezském kraji. Vyplývá...

Británie zakáže kamionům a autobusům jízdu na starých gumách

Velká Británie plánuje úplný zákaz používání starších pneumatik na vybraných motorových vozidlech. Počítá s tím novela...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Influencer z Nigérie bude mít šest dětí. Každé s jinou ženou

Říká si Pretty Mike, pochází z Nigérie a zakládá si na tom, že má šest žen, které budou rodit téměř ve stejném termínu....