Současné dálniční známky by mohly končit v roce 2021, kdy je nahradí elektronické. Ilustrační foto

Současné dálniční známky by mohly končit v roce 2021, kdy je nahradí elektronické. Ilustrační foto | foto: koláž iDNES.cz

Sněmovna podpořila zavedení elektronických dálničních známek

  • 73
Používání elektronických dálničních známek na českých silnicích je zase o kus blíže. Řidiči by je mohli začít kupovat od roku 2021. Poslanci v prvním kole podpořili vládní návrh novely zákona o pozemních komunikacích, který zavádí elektronické dálniční kupony. Nyní návrh posoudí hospodářský výbor Sněmovny.

Řidiči v Česku si možná budou pořizovat pro jízdu na dálnicích elektronické známky, nynější papírové dálniční kupony úplně skončí. Poplatky za kupony budou řidiči hradit elektronicky, elektronická bude i kontrola. Zavedení elektronických kuponů návrh stanovil na rok 2021.

V novém systému budeme platit za dálnice elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury. Elektronické dálniční kupony budou pod kontrolou prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit také takzvané krajské dálniční známky, po kterých některé regiony volaly.

Ministerstvo dopravy si od zavedení elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok. Novela původně počítala se zvýšením horní hranice za roční známku na dva tisíce korun. Vláda nakonec ponechala současných 1500 korun.

Předloha by také od dálničních poplatků osvobodila některá vozidla na alternativní pohon, další by zvýhodnila. Zdarma by po dálnicích jezdily například elektromobily, auta na vodík, případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého však v takovém případě nesmí přesáhnout padesát gramů na kilometr.

Za poloviční sazby by pak po dálnicích mohla jezdit auta poháněná biometanem a zemním plynem.Vozidla na zkapalněný ropný plyn novela nezvýhodňuje.

Elektromobily výběr peněz nevytrhnou

V Česku je registrováno asi 1 300 elektromobilů, takové číslo má v současnosti zanedbatelný dopad na výběr dálničních poplatků. Počet elektromobilů by se měl podle představ státu zvyšovat. 

Podle odhadu ministerstva dopravy bude v roce 2020 po českých silnicích jezdit asi sedmnáct tisíc aut na elektřinu. Automobilů na plyn je evidováno asi osmnáct tisíc, jejich počet by mohl vzrůst na padesát tisíc.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1 500 korun ročně platí řidiči od roku 2012. Stát předloni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, což bylo o 268 milionů korun více než v roce 2016.

,

Elektromobil