VIDEOAUTOŠKOLA: Kdy má řidič správně použít směrovky

aktualizováno 
Směrovky jsou podle všeho český vynález. V roce 1922 si je nechal patentovat olomoucký koumák Jan Hanuš. Jeho nápad se však neujal, v kopřivnické Tatře ho odmítli, že něco takového není třeba. Podobně to mnoho řidičů vidí i dnes. Přitom blinkry jsou základním komunikačním prostředkem mezi řidiči.

Používání ukazatelů změny směru jízdy nařídil až silniční zákon už v roce 1939 (více o vynálezu směrovek čtěte zde). Dodnes se ovšem řidiči s používáním blinkrů odmítají obtěžovat, což vede k nebezpečným situacím.

Lenošiví Italové se obhajují tím, že je to zbytečný pohyb navíc, k ovládání blinkrové páčky pod volantem tak mají podobný odpor jako Češi.

„Mnozí řidiči se stále ještě nenaučili blinkry správně používat. Buď je z nějakých důvodů nepoužívají skoro vůbec, a když už přece, dělají to na poslední chvíli. Nebo naopak dávají znamení o změně jízdy i na místech, kde by se to nemělo, a matou tak své okolí,“ říká šéf Besipu Martin Farář. Podle některých výzkumů až polovina řidičů směrovky nepožívá. Dopravní experti to zařazují do projevu agresivního chování na silnici.

Německý autoklub ADAC uvádí, že podle psychologů se špatný zvyk nepoužívat blinkry vyvíjí s časem. „Je to pohodlnost, která obyčejně nemá žádné velké následky. Postupem času se ovšem zhoršuje,“ popisuje. Nejhorší chyby se podle autoklubu dělají při jízdě na kruhovém objezdu a u hlavních silnic, které v křižovatce „zahýbají“.

Aby byla jízda bezpečná, musí být čitelná a předvídatelná pro okolí. Pokud řidič nepoužije blinkr, nejenže jde o přestupek, ale řidič omezuje zbytečně ostatní, kteří mohou jen těžko tušit, co chce provést. Velmi nebezpečné je také zapínání blinkrů na poslední chvíli, to se děje velmi často na dálnici.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Fiat znovu jedná o fúzi s Renaultem, hlavním žolíkem je Nissan

Nissan Qashqai

Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzská automobilka Renault hledají způsob,...

Najdete na iDNES.cz