Dvoumístný smart po 30 letech ukončil své první dějství. A byla to komedie střižená dramatem, přičemž pódiem byly především úzké uličky evropských velkoměst. Na silnice vnesl svěží vítr, do účetnictví Mercedesu však zasekl obří sekyru. Tento jakýsi hi-tech velorex se stal miláčkem publika a dočkal se rozličných verzí a řady poslání. V roce 2011 mu dal designér Jeremy Scott křídla, což je pro tohoto návrháře typický motiv. Na základě elektrické verze tak vznikl koncept Smart Forjeremy s koncovými světly připomínajícími oheň startující rakety.
Autor: Smart
Dvoumístný smart zaujal minimálními parkovacími nároky. Na jedno běžné parkovací místo se takto vejdou hned čtyři vozy druhé generace.
Autor: Smart
V New Yorku vzbudil malý smart velké pozdvižení.
Autor: Smart
Smart se objevil i jakožto letištní naváděcí vozidlo na stuttgartském letišti.
Autor: Smart
Zákazníky u dealerů zpočátku lákaly k nákupu prosklené věže s naštosovanými vozy. Poté, co se však prodejci vzhledem k slabé poptávce neuživili, byl prodej přesunut do oddělených částí showroomů Mercedesu.
Autor: Smart
Že je Smart ForTwo dost dobrý jen pro dva cestující? Během setkání jejich majitelů v roce 2008 ve Velké Británii se jich tam vešlo ještě o 11 více.
Autor: Smart
Pro majitele malých smartů vydali v Itálii manuál pro sex v autě s návodnými ilustracemi.
Autor: Lorenzo Coltellacci a Guido Astolfi
V roce 2011 americký tým roztleskávaček v Glendale překonal světový rekord v počtu lidí nacpaných do dvoumístného vozu Smart. Je těžké tomu uvěřit, ale vešlo se jich tam 20.
Autor: Smart
Smarty se staly oblíbenými pojízdnými reklamními poutači. Pravidelně na Velikonoce vyráží flotila ForTwo od švýcarské firmy Lindt na roadshow „Tour de Suisse“.
Autor: Lindt
Součástí filozofie značky byly vyměnitelné plastové panely karoserie.
Autor: Smart
Koncept Smart Forfun2
Autor: Smart
Otcem myšlenky netradičně pojatého miniautomobilu byl Švýcar Nicolas Hayek, který zaplavil svět módními pestrobarevnými hodinkami Swatch.
Autor: Smart
Možnosti výroby minivozu údajně Hayek sondoval i u pražského Metalexu v roce 1991. Na její realizaci začal spolupracovat s Volkswagenem, ale nakonec až v roce 1995 si pro změnu „plácl“ s Mercedesem.
Autor: Smart
Smart si zahrál i v několika filmech, mj. v Růžovém panterovi.
Autor: Smart
Tvary konceptu Eco Speedster (1993) se již blížily sériové verzi.
Autor: Smart
V interiéru studie Eco Sprinter se tříbilo provedení kabiny.
Autor: Smart
Vývoj miniauta byl stejně náročný jako v případě velkých sedanů Mercedesu.
Autor: Smart
Koncept Smart Atlanta z roku 1996
Autor: Smart
Smart Modular Concept z roku 1996 již naznačoval tvary sériové verze.
Autor: Smart
Vzhledem k zadnímu pohonu a krátkému rozvoru se u malého vozu projevovala jeho nestabilita za mokra. Hned zkraje byl tedy vůz standardně opatřen stabilizačním systémem Trust a později plnohodnotným ESP.
Autor: Smart
Po řadě studií nová automobilka nazvaná Micro Compact Car AG představila na frankfurtském autosalonu 1997 sériovou verzi dvoumístného Smartu City Coupé.
Autor: Smart
Kouzlo ForTwo od počátku spočívalo i v možnosti zaparkovat v malé mezírce napříč k chodníku. Bohužel, ideálně jen v první generaci modelu.
Autor: Smart
Smart City Coupé byl od počátku příkladem skvěle obestavěného prostoru.
Autor: Smart
Smart City Coupé byl hvězdou autosalonu v Turíně v roce 1998.
Autor: Smart
Rozdílný přístup k autům...
Autor: Smart
Velmi tuhý rám s označením Tridion smartu zajistil dobré výsledky při crash-testech.
Autor: Smart
Vozítko bylo oproti jiným mikroautům dostatečně bezpečné i při střetu s mnohem většími a těžšími vozy.
Autor: Smart
Smarty se na rozdíl od původní myšlenky nakonec nestaly skutečně masovou záležitostí, ale spíše jakousi zvláštností.
Autor: Smart
Přístrojový štít trochu připomínal mercedesy.
Autor: Smart
V roce 2000 doplnil nabídku Smart City-Cabrio, který se tak stal nejmenším kabrioletem na světě.
Autor: Smart
Smart City-Coupé byl v roce 2004 přejmenován na ForTwo (v překladu „pro dva“).
Autor: Smart
Značková kolekce obsahovala i stylový louskáček na ořechy.
Autor: Smart
Patronem jakéhosi plážového provedení Crossblade se roce 2002 stal zpěvák Robbie Williams. V rámci propagace si dokonce jeden vůz postavil do garáže, vzápětí na něj však prasklo, že nemá řidičák...
Autor: Smart
Hybridní studie Crosstown (2005) byla posledním vzepětím před razantními škrty.
Autor: Smart
Malý smart v barvách německé policie.
Autor: Smart
Smart ForTwo sloužil společně s modelem ForFour také u pražské městské policie.
Autor: Smart
Značka Smart prošla masivní restrukturalizací a později byla začleněna do divize osobních vozů Mercedes-Benz.
Autor: Smart
Takto jeden Litevec cestoval na dovolenou. Němečtí policisté se nestačili divit, co všechno se mu do auta vešlo..
Autor: Polizei Bayern
Smart v promo-provedení pro hasiče.
Autor: Smart
Napříč před zadní nápravou umístěné zážehové tříválce od roku 1999 doplnil i turbodiesel, a to výhradně v kombinaci s automatizovanou převodovkou. Motor byl uložen ve značném sklonu (45 °) v pomocném rámu.
Autor: Smart
Smart ForTwo
Autor: Smart
Koncept Smart ForFun2
Autor: Smart
Koncept Smart ForFun2
Autor: Smart
V roce 2007 vznikl na podvozku Unimogu v jednom exempláři i „big-foot“ ForFun2.
Autor: Smart
Druhá generace Smartu ForTwo si v roce 2008 odbyla svoji premiéru velmi nezvykle – v provedení z písku. Stalo se tak v přímořském letovisku Timmendorf v rámci německého šampionátu v plážovém volejbalu.
Autor: Smart
Výraznou slabinou malého vozu byl vzhledem ke krátkému rozvoru, tuhému odpružení a nízkoprofilovým pneumatikám omezený cestovní komfort na nekvalitním povrchu.
Autor: Smart
Základem smartu byl velmi tuhý rám s označením Tridion, který posádce zajistil vysokou míru bezpečnosti.
Autor: Smart
Základní zdvihový objem kompaktní tříválce v bloku s pětistupňovou automatizovanou převodovkou Getrag druhé generace činil 999 kubických centimetrů. Základní zážehové verze měly atmosférické plnění.
Autor: Smart
Kabriolet se ve druhé generaci představil hned při uvedení uzavřeného modelu na trh.
Autor: Smart
Kabina byla jednoduchá, ale mladistvě nápaditá. Před řidičem byla jednoduchá kaplička s rychloměrem a několika kontrolkami po stranách, další dva přístroje byly za příplatek na stopkách nad středovou konzolí.
Autor: Smart
Že je Smart ForTwo dost dobrý jen pro dva cestující? Během setkání jejich majitelů v roce 2008 ve Velké Británii se jich tam vešlo ještě o 11 více. Ale určitě to nebylo zdaleka tak pohodlné…
Autor: Smart
Pro majitele smartů vydali v Itálii manuál pro sex v autě s návodnými ilustracemi.
Autor: Smart
Pro majitele smartů vydali v Itálii manuál pro sex v autě s návodnými ilustracemi.
Autor: Lorenzo Coltellacci a Guido Astolfi
Vnější karosářské díly byly z probarveného plastu.
Autor: Smart
Minimalistický Smart ForTwo (1998) a ve společnosti Fiatu 500 F (1972), který je zatím poslední akvizicí newyorského muzea MoMa.
Autor: Denis Doorly/MoMA
Smart Brabus Fan Edition z roku 2014
Autor: Smart
Ještě druhá generace se krátce objevila ve skladovacích věžích u některých prodejců.
Autor: Smart
Smart ForTwo druhé generace byl po designové stránce evolucí předchozího provedení.
Autor: Smart
Smart ForJeremy z roku 2011 měl elektrický pohon a objevil se v prodeji v malé sérii.
Autor: Smart
Designér Jeremy Scott dal smartu křídla, což je pro tohoto návrháře typický motiv.
Autor: Smart
Oblíbené dvoumístné auto se stalo skutečným designovým objektem a pro mnoho firem i jakýmsi pojízdným reklamním poutačem. Starší verze smartu na roadshow firmy Lindt „Tour de Suisse“.
Autor: Lindt
V roce 2003 se u prodejců objevily modely Roadster a Roadster-Coupé postavené na bázi City Coupé. Čelily však velmi slabé poptávce a jejich výroba byla proto na konci roku 2005 po dvou letech výroby zastavena a práva na ně poskytnuta britskému konsorciu Project Kimber, které ovšem s výrobou upraveného vozu nikdy nezačalo.
Autor: Smart
Při typickém parkování kolmo k chodníku již model druhé generace trochu vyčuhuje z řady zaparkovaných aut.
Autor: Smart
Smart v reklamní verzi pro nápojového giganta
Autor: Smart
Smart ForTwo Brabus electric drive
Autor: Smart
Smart ForTwo 1.0 mhd 2
Autor: Magazín Motor
Od ledna 2008 se Smart prodával i v USA.
Autor: Smart
Od ledna 2008 se Smart prodával i v USA.
Autor: Smart
Od ledna 2008 se Smart prodával i v USA.
Autor: Smart
Objevily se zkušební a později i komerční verze s elektrickým pohonem.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
S elektromotorem o výkonu 55 kW zrychlil Smart ForTwo Electric drive z 0 na 60 km/h za 4,8 sekundy a maximáĺku měl ve 125 km/h.
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Smart ForTwo electric drive
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Lithium-iontová baterie o kapacitě 17,6 kWh umožnila městskému dvoumístnému vozidlu ujet přibližně 145 kilometrů.
Autor: Smart
Smart ForTwo electric drive
Autor: Jaroslav Halamka, iDNES.cz
Malé smarty se těší oblibě i coby reklamní vozy.
Autor: Smart
Specialitou ženevského autosalonu 2011 byla bláznivá studie od malé švýcarské firmy Rinspeed s jakýmsi batohem.
Autor: Smart
Třetí generace ForTwo i odvozená čtyřmístná čtyřdveřová verze ForFour se objevily v roce 2014. Vznikly ve spolupráci s Renaultem a jednalo se o dvojčata s jeho modelem Twingo.
Autor: Daimler
Továrna v Hambachu byla prodána společnosti Ineos pro výrobu jeho terénního modelu Grenadier, ale dvoumístné smarty se tam na základě dohody vyráběly až do letoška.
Autor: Smart
K pohonu sloužily litrový atmosférický tříválec nebo přeplňovaný o objemu 0,9 l.
Autor: Daimler
Smart ForTwo
Autor: Daimler
Policejní oddělení v New Yorku si v roce 2016 objednalo 250 dvoumístných smartů.
Autor: Smart
V roce 2019 Daimler založil společný podnik s čínským automobilovým koncernem Zhejiang Geely. Oba mají ve značce Smart poloviční podíl.
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Smart ForTwo Cabrio
Autor: Smart
V roce 2018 se vyráběly již jen elektrické verze EQ ForTwo a EQ Forfour, čímž se Smart stal první čistě elektrickou značkou.
Autor: Smart
Celkově anabáze se Smartem stála stuttgartský koncern okolo 90 miliard korun.
Autor: Smart
Poslední 21kusovou sérii smartů se spalovacím motorem vyrobila automobilka v srpnu 2019.
Autor: Smart
Poslední 21kusovou sérii smartů se spalovacím motorem vyrobila automobilka v srpnu 2019.
Autor: Smart
Poslední 21kusovou sérii smartů se spalovacím motorem vyrobila automobilka v srpnu 2019.
Autor: Smart
Poslední 21kusovou sérii smartů se spalovacím motorem vyrobila automobilka v srpnu 2019.
Autor: Smart
Poslední 21kusovou sérii smartů se spalovacím motorem vyrobila automobilka v srpnu 2019.
Autor: Smart
Studie Smart ForEase+ z roku 2019 měla něco do sebe.
Autor: Smart
Koncept Smart ForEase+ představený na autosalonu v Ženevě 2019
Autor: Michal Šafránek, iDNES.cz
Poslední exemplář dodaný v Itálii převzala v červenci milánské advokáta Gaia Pisaniová. Po více než 650 tisících prodaných exemplářích za 25 let, z toho přes 200 tisíc v samotném Římě, kariéra Smartu ForTwo na italském trhu končí.
Autor: Smart
Smart ForTwo
Autor: Smart
Třetí generace modelu ForTwo i odvozené čtyřmístné čtyřdveřové verze ForFour vznikly ve spolupráci s Renaultem, jednalo se o dvojčata s jeho modelem Twingo.
Autor: Smart
Pro výrobu dvoumístného smartu byl postaven závod ve francouzském Hambachu, přezdívaný Smartville. První sériové vozy Smart City-Coupé z tamní linky sjely 2. července 1998.
Autor: Smart
Díky přemontovaným modulům zabrala montáž jednoho vozu jen 3,5 hodiny.
Autor: Smart
Modulární systém montáže spočíval ve schématu, kdy se jednotliví dodavatelé ve svém vyhrazeném sektoru přímo podíleli na montáži svých komponentů do aut.
Autor: Smart
Smarty na lince v Hambachu
Autor: Smart
Dvooumístné smarty jejich majitelé milují a nedají na ně dopustit.
Autor: Smart
Firma Shuanghuan prodávala v Číně plagiát Noble, který byl po vzhledové stránce kopií modelu ForTwo. Byl ovšem čtyřmístný, s motorem vpředu a pohonem předních kol.
Autor: Smart