Pátek 7. srpna 2020, svátek má Lada
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. srpna 2020 Lada

Sluneční brýle pro řízení kupujte velké a ne příliš tmavé

  11:00aktualizováno  11:00
Existují speciální sluneční brýle pro sportovní aktivitu nebo vhodné pro ochranu očí v zaměstnání. K dispozici jsou však i ty, které nám pomáhají vidět lépe při řízení automobilu. Jak tedy vybírat sluneční brýle na řízení?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Snapchat Inc.

Kvalitními slunečními brýlemi z optiky si především chráníme své oči při pobytu na slunci, a jako velké plus pro nás všechny je, že mohou být i módním doplňkem.

Každé sluneční brýle, i ty, co jsou určené pro řidiče, musí obsahovat 100% UV filtr. Jsou samozřejmě ve verzi jak s dioptriemi, tak bez nich. Doporučuje se vybírat sluneční brýle, které jsou větší, jelikož při řízení vás nebudou omezovat ve vidění obroučky.

Sluneční brýle rozdělujeme do čtyř kategorií. První a druhá je výborná při nižším slunečním záření, brýle jsou ve velmi světlých nebo stupňovaných barvách, třetí kategorie je vhodná při jasném slunečném počasí v klasických tmavých barvách a čtvrtá je vhodná pouze na sport, chození po horách či jízdu na vodě. Ale pro řízení automobilu je naprosto nevhodná pro svoji velmi tmavou až skoro černou barvu, která omezuje řidičům vidění. Experti proto doporučují sledovat důkladně návod k použití daných brýlí.

Vybírejte barvu

Optometristka Nela Meřínská z brněnské oční kliniky Neovize radí, jak vybrat ty správné brýle pro řízení auta. „Dle našich zkušeností z optiky je velmi příjemné zelené a hnědé zabarvení. Tlumí sluníčko, ale také při zatažené obloze za dne rozjasňují vidění, řidičovi vykreslí detaily a zvýrazní barvy. Šedé zabarvení je výborné při ostrém slunci, krásně sluneční svit utlumí. Avšak nevybírejte ty s označením kategorie č. 4, která je vhodná pouze pro vybraný druh sportu.“

Žluté, zelenožluté a žlutooranžové zabarvení filtrů je vhodné při mlhavém počasí, zatažené obloze a v šeru. Krásně rozjasní obraz a řidič si nepřipadá za volantem tak unavený.

V noci se pro řízení auta doporučuje čiré dioptrické i nedioptrické sklo brýlí se speciální antireflexní povrchovou úpravou, která rozjasní noční vidění, tlumí oslnění protijedoucími auty, zvýší kontrast barev a neovlivní špatně jejich vjem tak, jak to dělají zabarvené verze slunečních brýlí.

Brýle mohou mít na přední straně i zrcadlový efekt. Je to v dnešní době velmi oblíbený módní trend. Takové brýle neomezují vidění a mají různobarevný vzhled. Někteří je volí také proto, že za nimi nejsou vidět oči. Pozor, jsou však náchylnější na poškrábání, a to pak může negativně ovlivňovat výhled přes ně.

Dlouhodobým trendem jsou také sluneční brýle, které mají stupňované, takzvané gradální zabarvení. Pro někoho velmi příjemná a líbivá verze, obzvláště při méně intenzivním sluníčku. Výrobci je zařazují do kategorie číslo dvě.

Velmi oblíbenou vlastností brýlí na řízení je polarizace. Tato skla poskytují bezproblémový výhled za ostrého slunce a tlumí odlesky, takže vás při řízení sluneční svit neoslní. Optometristka Nela Meřínská z Neovize potvrzuje fakt, že jsou u zákazníků nejoblíbenější, ovšem jedním dechem dodává: „Dávejte si pozor, protože s polarizačními brýlemi v některých situacích nevnímáte stará digitální zařízení v autě.“

Speciální vlastností slunečních brýlí je samozabarvování. Bohužel ne všechny samozabarvovací brýle se vám za sklem automobilu dostatečně zabarví, nebo také za krátký čas odbarví do čirého stavu při vjezdu do tunelu. Zabarvení těchto brýlových čoček ovlivňuje intenzita UV záření. Nejvhodnější jsou tedy taková provedení samozabarvovacích brýlí, která jsou určena přímo pro řidiče. Takové brýle mění zabarvení podle počasí i za sklem automobilu, ale při vjezdu do tunelu vám netlumí vidění.

V optikách je nyní horkou novinkou dioptrická verze obrub, která má v sobě zabudovaný magnet, na nějž si přiložíte magnetickou sluneční polarizační clonu v různých zabarveních podle svých potřeb.

Autoři:
Témata: brýle, tunel
  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Umělecké dílo a inženýrský vrchol. Murray T50 je auto jako žádné jiné

Gordon Murray dělá věci po svém. Ukázal to ve formuli 1 a také jedinečným silničním vozem McLaren F1, který patří k...

Ambiciózní internetový podnikatel chce naučit Čechy kupovat auta online

„Krize dopadla fatálně na celý autoprůmysl. Trh s ojetými vozy dostal za poslední půlrok největší ránu v novodobé...

Rakušané vymýšlejí dálnici zastřešenou fotovoltaikou

Rakouský výzkumný ústav AIT chce společně s firmami Fraunhofer ISE a Forster Industrietechnik vyvinout koncept pro...

Nový systém na obchvatu Prahy umí rychlost spočítat a změřit, auto i zváží

Na jižním obchvatu Prahy vytváří Ředitelství silnic a dálnic nové segmenty úsekového měření. „Nechceme strkat radar do...

Golfová noha: Příběh Elišky, která se s ortopedickou vadou bude potýkat celý život
Golfová noha: Příběh Elišky, která se s ortopedickou vadou bude potýkat celý život

Ročně se v Česku narodí až 200 dětí s ortopedickou vadou nazývanou golfová noha. Jedná se o vrozenou vadu, kterou lékaři většinou odhalí už v...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...