Pokud zaplatíte pokutu na místě, bude nově třetinová. Ilustrační foto

Pokud zaplatíte pokutu na místě, bude nově třetinová. Ilustrační foto | foto: Petr Topič, MAFRA

Slováci přišli s novinkou: když zaplatí pokutu včas, bude třetinová

  • 63
Slovenský parlament před pár dny přijal novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ta mimo jiné snížila i pokuty za jízdu s neplatnou technickou známkou nebo emisní kontrolou. Pokud ji řidič zaplatí do patnácti dnů, bude třetinová.

„Za jízdu bez potvrzení o absolvování technické nebo emisní kontroly hrozí stále na Slovensku pokuta ve výši 165 eur. Ovšem pokud bude pokuta za tento přestupek uhrazena do 15 dnů od rozhodnutí policie, má se za uhrazenou, jestliže motorista odešle 55 eur. Tedy jen třetinu částky,“ popsal novinku Igor Sirota z ÚAMK s tím, že Slovensko má za pokuty pevně stanovenou částku a nepohybuje se v rozmezí „od-do“ jako Česko. 

Systém bude podobný jako v jiných západních zemích, kde je obvyklé, že uhrazení pokuty ve stanovené době částku snižuje. Takto pokutují řidiče například Francie, Německo nebo Velká Británie. Pokud ve Francii uhradíte pokutu na místě, máte ji nejlevnější. Úleva na pokutě přijde i v případě uhrazení do třiceti dnů. Naopak pokuta uhrazená po termínu splatnosti strmě stoupá a je mnohem dražší.

„Jde o férový systém, který může přinést jen zlepšení situace. Dojde k postihu na místě za přestupek, čili nějakému trestu, ale zároveň je zde patrná akceptace toho, že jste ochoten věc okamžitě řešit,“ míní Sirota.

Technická v každém servisu nepůjde

Součástí změn slovenského zákona o pozemních komunikacích je také zapracování směrnice EU ohledně technické kontroly vozidel, silničních technických kontrol a evidence registračních dokladů. Nová směrnice stanovuje procesy a techniku nutnou pro technické kontroly, aby byly na stejné úrovni v rámci celé EU. Povinností států Evropské unie je zapracovat tyto podmínky do svých předpisů do 20. května 2018. Slovensko má tímto splněno.

Přestupky v zahraničí

Slovenský státní rozpočet na "slevách z pokut" podle Igora Siroty rozhodně tratit nebude, protože dluhy na nezaplacených pohledávkách jdou do závratných částek a nový systém motivuje řidiče zaplatit sankci ihned.

„Pro slovenské řidiče je to velká motivace zaplatit pokutu na místě. Smysl má pak i u řidičů cizinců, kteří odmítali pokutu na místě uhradit a značně tak znesnadní její další vymáhání. Případ se pak vleče dlouho a státům takoví řidiči dluží na pokutách miliony. Nejen na Slovensku,“ uvedl Sirota z ÚAMK.

Zahraniční řidiči u nás ročně spáchají desetitísce přestupků, často je to překročená rychlost nebo jízda na červenou. Dluhy na pokutách potom šplhají k milionům korun.

„Pokuty v rámci přeshraniční spolupráce řeší v Česku vždy obce, v jejichž oblasti se řidiči přestupku dopustili. Od 3. srpna roku 2017 pak u nás funguje model CBE (Cross Border Exchange),“ uvedl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Evropská databáze řidičů je zpřístupněna policii i městským a obecním úřadům a ty tak mohou i dodatečně odeslat výzvu řidiči cizinci, který se dopustil na českých silnicích přestupku, ale policie jej nepokutovala na místě. Systém pro obce s rozšířenou působností navíc zpracovává záznamy z kamer a vše automaticky vykoná sám - od rozlišení pokuty přes vyhledání řidiče v evropské databázi až po přichystání výzvy k zaplacení pokuty.

„Původně byla v návrhu ministerstva dopravy zapracována značná liberalizace zřizování a provozování technických a emisních kontrol, které by mohly provádět i servisy, jak je to v zahraničí leckde obvyklé. Ovšem poslanci rozhodli o tom, že má nadále tuto oblast regulovat a kontrolovat stát, tedy ministerstvo dopravy,“ doplnil Sirota.

V Česku se implementace obou směrnic Evropské unie do zákona o pozemních komunikacích připravuje, vláda předložila novelu zákona Sněmovně 5. ledna tohoto roku. „Implementovány budou novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích, která je nyní v Poslanecké sněmovně jako sněmovní tisk 51,“ potvrdil pro iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

České pokuty myslí na okolnosti

Česká republika systém slev na pokutách a takzvaný katalog pevně daných pokut pro jednotlivé přestupky nepoužívá. „Praxe řešení dopravních přestupků v Česku není v rozporu s evropskými právními předpisy a další úpravu nyní neplánujeme,“ vzkázal mluvčí ministerstva dopravy Neusar s tím, že pokuty s implementovanými směrnicemi nijak nesouvisí.

Český systém „od-do“ sice některým řidičům nevyhovuje, ovšem podle odborníků nám na rozdíl od zahraničí umožňuje brát ohledy na okolnosti přestupku. A platí zde podobné: na místě provinilec zaplatí vždy méně než s odkladem.

„Například německý policista bez diskuzí udělí jasně stanovenou pokutu bez ohledu na materiální stránku přestupku. U nás je výše pokuty v daném rozmezí sice na vůli policisty a na tom, jak přísně bude situaci posuzovat. Zároveň však policista může brát ohledy na to, zda to byl přestupek páchán záměrně, nakolik ohrozil dopravu a podobně. Některé přestupky pak může řešit jen domluvou,“ uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti s tím, že oba systémy mají svá pro a proti.