Školáci vyrážejí do ulic, řidiči musí být ve střehu

  15:16aktualizováno  15:16
Děti jsou nejohroženější účastníci provozu. Po bezstarostných prázdninách musejí s taškou na zádech vyrazit do školy a rozdováděný školák je hlavně v prvních dnech nového školního roku ve velkém ohrožení.

I přesto, že jsou moderní auta velmi bezpečná, podle statistik při dopravních nehodách stále umírá mnoho dětí. Poutat děti do dětské sedačky se Češi naučili vzorně, ale dítě jako chodec je velmi ohrožené.

Velké nebezpečí na děti číhá kvůli špatnému výhledu ze stále mohutnějších vozů. Řidič přes boubelaté boky ani při nejlepší snaze často nevidí ani auto, natož malého školáka.

Když dítě doprovázíte do školy, naučte ho základní bezpečnostní pravidla: nevycházet znenadání zpoza zaparkovaného auta, nechodit po okraji chodníku a na křižovatce se stavět za sloup semaforu. Když ho vedete za ruku, veďte ho na straně k domu, ne k silnici.

Ve střehu musí být i řidiči. Děti nejsou mezi auty kvůli své výšce vůbec vidět. Prvňák s taškou na zádech se schová i za malý osobní vůz, natož pak za dodávku. Čím je člověk menší, tím horší má přehled o okolí. Malou osobu řidiči na silnici navíc snadno přehlédnou.

Děti vystupují na chodník

Pokud vozíte dítě autem, musí vystupovat směrem k chodníku, ne do silnice. Robert Šťastný ze Škody Auto zdůrazňuje správné používání dětských sedaček.

"Obyčejný podsedák není ideální dětská autosedačka. Není chráněn krk a hlava, což je riziko při bočním nárazu. Lepší je sedačka se zádovou částí," vysvětluje. Dnes se prosazují sedačky s mohutnou ochranou hlavy, je to takový ušák s boky vytaženými hodně dopředu. "Děti se za tuto sedačku stydí, říkají že už jsou velké, a chtějí podsedák," říká Šťastný, ale na přesvědčení malého rozumbrady má fígl: ukázat, že podobně tvarované "ušaté" sedačky mají závodníci v motosportu.

"Pokud má dítě obyčejný podsedák, je třeba hlídat nastavení hlavové opěrky sedadla auta," zdůrazňuje odborník.

Pokud chodí dítě samo při silnicích za šera, oblékejte ho do světlého oblečení. Odborníci týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škody Auto doporučují raději světlé kalhoty než bílé tričko "Zjistili jsme, že je lepší je, když se světlá plocha hýbe," říká Robert Šťastný. "Samozřejmostí jsou reflexní prvky. Lepší je mít je na končetinách, kterými hýbeme než na těle nebo batohu," dodává.

Řidiči musí být ve střehu

"Čím je dítě mladší, tím je pro něj doprava komplikovanější a méně pochopitelná," vysvětluje šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz Petr Buček. Děti podle něj mají "dlouhé vedení". "Oproti dospělému potřebují dva a půl až třikrát delší čas na reakci, když se dostanou do složité situace," varuje.

Německý autoklub ADAC také uvádí, že dětská hlava začne bezpečně odlišovat pravý a levý směr až po desátých narozeninách.

"Dítě by mělo vnímat, že i když má zelenou, vždy musí dávat pozor na auta," radí bezpečnostní odborník. "Auto může jet na červenou nebo odbočovat z křižovatky; může jet sanitka."

Robert Šťastný opakuje pravidla, která platí i pro dospělé: i když mají chodci přednost, je lepší počkat, až auto projede, nebo úplně zastaví a až potom přejít. Pokud nám auto zastaví, stále se rozhlížíme na obě strany.

"Je zcela špatné, když otec, matka nebo prarodiče pravidla správného chování na chodníku nebo za volantem porušují," zdůrazňuje Petr Buček z AutemBezpečně.cz.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Najdete na iDNES.cz