Školáci vyrážejí do ulic, řidiči musí být ve střehu

  15:16aktualizováno  15:16
Děti jsou nejohroženější účastníci provozu. Po bezstarostných prázdninách musejí s taškou na zádech vyrazit do školy a rozdováděný školák je hlavně v prvních dnech nového školního roku ve velkém ohrožení.

I přesto, že jsou moderní auta velmi bezpečná, podle statistik při dopravních nehodách stále umírá mnoho dětí. Poutat děti do dětské sedačky se Češi naučili vzorně, ale dítě jako chodec je velmi ohrožené.

Velké nebezpečí na děti číhá kvůli špatnému výhledu ze stále mohutnějších vozů. Řidič přes boubelaté boky ani při nejlepší snaze často nevidí ani auto, natož malého školáka.

Když dítě doprovázíte do školy, naučte ho základní bezpečnostní pravidla: nevycházet znenadání zpoza zaparkovaného auta, nechodit po okraji chodníku a na křižovatce se stavět za sloup semaforu. Když ho vedete za ruku, veďte ho na straně k domu, ne k silnici.

Ve střehu musí být i řidiči. Děti nejsou mezi auty kvůli své výšce vůbec vidět. Prvňák s taškou na zádech se schová i za malý osobní vůz, natož pak za dodávku. Čím je člověk menší, tím horší má přehled o okolí. Malou osobu řidiči na silnici navíc snadno přehlédnou.

Děti vystupují na chodník

Pokud vozíte dítě autem, musí vystupovat směrem k chodníku, ne do silnice. Robert Šťastný ze Škody Auto zdůrazňuje správné používání dětských sedaček.

"Obyčejný podsedák není ideální dětská autosedačka. Není chráněn krk a hlava, což je riziko při bočním nárazu. Lepší je sedačka se zádovou částí," vysvětluje. Dnes se prosazují sedačky s mohutnou ochranou hlavy, je to takový ušák s boky vytaženými hodně dopředu. "Děti se za tuto sedačku stydí, říkají že už jsou velké, a chtějí podsedák," říká Šťastný, ale na přesvědčení malého rozumbrady má fígl: ukázat, že podobně tvarované "ušaté" sedačky mají závodníci v motosportu.

"Pokud má dítě obyčejný podsedák, je třeba hlídat nastavení hlavové opěrky sedadla auta," zdůrazňuje odborník.

Pokud chodí dítě samo při silnicích za šera, oblékejte ho do světlého oblečení. Odborníci týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škody Auto doporučují raději světlé kalhoty než bílé tričko "Zjistili jsme, že je lepší je, když se světlá plocha hýbe," říká Robert Šťastný. "Samozřejmostí jsou reflexní prvky. Lepší je mít je na končetinách, kterými hýbeme než na těle nebo batohu," dodává.

Řidiči musí být ve střehu

"Čím je dítě mladší, tím je pro něj doprava komplikovanější a méně pochopitelná," vysvětluje šéfredaktor magazínu Autembezpečně.cz Petr Buček. Děti podle něj mají "dlouhé vedení". "Oproti dospělému potřebují dva a půl až třikrát delší čas na reakci, když se dostanou do složité situace," varuje.

Německý autoklub ADAC také uvádí, že dětská hlava začne bezpečně odlišovat pravý a levý směr až po desátých narozeninách.

"Dítě by mělo vnímat, že i když má zelenou, vždy musí dávat pozor na auta," radí bezpečnostní odborník. "Auto může jet na červenou nebo odbočovat z křižovatky; může jet sanitka."

Robert Šťastný opakuje pravidla, která platí i pro dospělé: i když mají chodci přednost, je lepší počkat, až auto projede, nebo úplně zastaví a až potom přejít. Pokud nám auto zastaví, stále se rozhlížíme na obě strany.

"Je zcela špatné, když otec, matka nebo prarodiče pravidla správného chování na chodníku nebo za volantem porušují," zdůrazňuje Petr Buček z AutemBezpečně.cz.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

Dacia Duster dostane sourozence. Ve hře je SUV-coupé, nebo pick-up

Kupé SUV Renault Arkana při premiéře na autosalonu v Moskvě

Dacie Duster je možná nečekaný, ale zato fenomenální úspěch. Zprvu možná vysmívaný vůz, dnes zlaté vejce celé aliance...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Najdete na iDNES.cz