Škodovka, to není jen octavia

  16:38aktualizováno  16:38
Nová octavia se dočkala při svém oficiálním představení na ženevském autosalonu vesměs příznivého přijetí. Začíná se již uvažovat i o nástupci současné fabie. Z rozhovoru s Vratislavem Kulhánkem, nejvyšším představitelem Škody Auto, vyplývá, že na jeho přípravě se už pilně pracuje.

A je již i rozhodnuto, že bude vyráběn ve třech modelových verzích, z nichž jedna bude mít podobu blízkou populární studii Roomster.

Otázkou však je, zda za dva roky, až se nová fabia představí, už nebude tento typ velkoprostorových karoserií za zenitem. Vždyť už dnes se ví, že to je trochu móda, která v praxi představuje jen hodně kil plechu navíc. Stejné služby přitom dokáže poskytnout dobře vymyšlené kombi...

Tradiční pro Škodovku je, že octavia nepřijde na trh nejprve v nejlevnější verzi, ale spíš půjde o varianty středně a lépe vybavené, takže cena, za niž lze novinku koupit, bude spíše mezi 450 000 a 500 000 korunami. Jinou taktiku zvolil koncern VW při nedávném uvádění nového golfu na trh; vědom si už tak vysoké ceny novinky uvedl hned nejlevnější variantu a ještě se slevou, a dokonce navíc s klimatizací zdarma.

Opel zase v očekávání příchodu nového modelu Astra (shodou okolností ve stejné třídě, jako je golf a octavia) zlevnil dosavadní model. Podobně jako octavia se bude i nadále prodávat souběžně starší i nový. Zákonitě úvodní otázka pro prvního muže Škody Auto Vratislava Kulhánka zněla:

Uvažuje Škoda o něčem podobném jako u golfu?
Ne, rozhodně ne. Máme pro to dva důvody, které vycházejí z rozdílného nazírání na oba modely. Golf si kupuje úplně jiná kategorie zákazníků než octavii. My nabízíme oproti golfu velký zavazadlový prostor. Druhým důvodem ohlášené ceny je to, že letos dáme novinku na trh jen ve velmi omezeném množství; počítáme mezi třiceti až čtyřiceti tisíci vozů, a zdaleka tím nenasytíme zájem.

To také svědčí o vašem velkém sebevědomí...
Ano, věříme si. A už první reakce tady v Ženevě nám naznačují, že oprávněně.

Když navážeme na porovnání octavie s golfem - oba vozy mají stejný technický základ. Existují mezi nimi nějaké podstatné rozdíly v tomto směru?
Ne. Nic dramaticky rozdílného byste tam nenašli.

Hodně se psalo u golfu o nové technologii výroby; ani v té nebude rozdíl?
Tam ano. Jde o to, že my máme u octavií plánovanou kapacitu nějakých 170 000 vozů ročně, zatímco golf milion. Budeme mít nižší stupeň automatizace.

A co dokonalá laserová svařovací technika karoserií?
I v tomto případě bude u octavie méně laserových svarů. Ale opět to souvisí s poměrem plánované výroby a nákladů. Každopádně nová octavia bude vyráběna na nové lince, nová bude i karosárna.

Dostane dosavadní, souběžně vyráběná octavia něco z té nové?
Neuvažujeme o tom; možná nějaké detaily, které však nebudou v celku významné. Spíš budeme podle velikosti zájmu omezovat některé varianty octavie, ty, které se tak nebudou prodávat.

Jak odhadujete poměr výroby staré a nové octavie?
Tento rok bude dosavadního modelu vyrobeno asi 140 tisíc kusů, nového 30 tisíc. Příští rok by se měl poměr obrátit.

Jak dlouho vůbec plánujete výrobu starší verze?
Ještě v roce 2006 se po přesunutí výroby dosavadního modelu do závodu ve Vrchlabí vyrobí podle dnešního odhadu takových 20 tisíc kusů. Ovšem to se bude řídit až podle skutečné poptávky.

Dokdy je taková výroba ještě rentabilní?
To lze těžko říci. U felicie, kde byly hodně rozdílné podmínky, jsme končili při poklesu na nějakých 20 tisíc. Ale to jsme u octavie už někde v roce 2007 až 2008.

Ale abychom pro octavii nezapomněli na fabii, která má již letos na krku "pátý křížek", je tedy nejvyšší čas uvažovat o nástupci...
Fabia je jiný případ, ta není v situaci nadčasové octavie. Ta by na trhu neměla překročit sedm let. Takže z toho plyne, že v roce 2006 bude nová.

A bude následovat octavii v tom, že bude podobná stávající fabii, ale s novou technikou?
Následovník fabie bude již podle koncernové strategie designem více odlišný od stávající.

Hodně se mluví o vozu Roomster, který se objevuje dokonce ve zmenšeném modelu i jako dodávka...
Prozradím, že nová fabia bude ve třech modelových řadách, z nichž jedna může být podobná roomsteru. Ovšem půjde o čistě osobní vůz. To, co je občas k vidění, jsou jen takové hrátky hochů z designérského centra.

Takto by měla vypadat nová Škoda Octavia.

Takto by měla vypadat nová Škoda Octavia.

Takto by měla vypadat nová Škoda Octavia.

Automobilka Škoda na autosalonu v Ženevě oficiálně představila novou octavii. (2. března 2004)

Boční pohled na mladoboleslavskou novinku. (2. března 2004)

Před slavnostním odhalením byla nová octavia ukryta pod plachtou. (2. března 2004)

Interiér nové octavie. (2. března 2004)

Šéf automobilky Škoda Vratislav Kulhánek odhaluje novou octavii. (2. března 2004)

Motor FSI v nové octavii.

Nová Octavia dostane i nový turbodiesel o objemu dva litry.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test rezervy ve spreji. Vyzkoušeli jsme její životnost

Stále více nových aut je namísto rezervního kola vybaveno sadou na dočasné utěsnění defektu. Vyzkoušeli jsme, zda...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Nizozemsko kvůli emisím sníží rychlostní limit na 100 km/h

Nejprve se nizozemská vláda dozvěděla, že se zemi nepodaří do roku 2030 splnit stanovené klimatické cíle. Snižování...

Země EU schválily novou bezpečnostní výbavu, promítne se do ceny aut

Členské země Evropské unie formálně schválily seznam povinných bezpečnostních technologií, kterými budou vybaveny nové...

V Itálii musejí mít řidiči alarm, aby nezapomněli děti v autě

Řidičům, kteří vyrazí s malými dětmi v autě na italské silnice, přibyla další povinnost. Kdo poveze v autosedačce dítě...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz