Středa 23. června 2021, svátek má Zdeňka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 23. června 2021 Zdeňka

Škodovky mění naftu za CNG, na obzoru je i plynové SUV

Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Omlazená Fabia se už bude muset obejít bez dieselového motoru. Zdá se ale, že Škoda chce vedle benzinu vsadit na CNG, kterého se dočkáme i v modelových řadách, kde bychom ho asi nečekali. Významných úprav se dočká Octavia G-TEC.

Kompozitové nádrže na zemní plyn pro Škodu Octavii G-TEC | foto: Škoda Auto

Zemní plyn je dnes velmi důležitou položkou nabídky Škody, auta na CNG jsou totiž z hlediska emisí CO2 velmi výhodná. Automobilka má připravenou přepracovanou Octavii G-TEC. Dostane třetí nádrž na plyn a nový motor.

S motorem 1,4 TSI je v rámci koncernu Volkswagen minimálně v Evropě amen. Podle neoficiálních informací už ho nebudou homologovat podle norem Euro 6c a WLTP, které vstoupí v platnost v září letošního roku.

Nahrazuje ho nový agregát 1,5 TSI Evo, který naučili motoráři německého koncernu spalovat také zemní plyn. Patnáctistovka tedy nahradí pod kapotou octavie o decilitr menší motor.

Přeplňovaný čtyřválec dostávají například modely Karoq nebo Octavia, provedení, které umí spalovat zemní plyn, nyní představuje v unikátním hybridním pohonu koncept Škoda Vision X na autosalonu v Ženevě. Při provozu na CNG podává spalovací motor maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 Nm. V případě konceptu spočítali dojezd na 650 kilometrů.

Octavia G-TEC se tedy dočká významné přestavby. Octavia je díky dlouhému zadnímu převisu pro zástavbu plynového pohonu velmi vhodná. Díky použití zadní víceprvkové nápravy, která má vyšší nosnost, si totiž vývojáři mohli dovolit nainstalovat pod podlahu kufru dvě nádrže.

Podle informací iDNES.cz má ke stávajícím dvěma přidat ještě třetí nádrž na plyn, ta se nastěhuje před zadní nápravu na místo benzinové nádrže, která se zmenší.

Octavie navíc nově dostanou namísto původních ocelových kompozitové nádrže. Za vše mluví jediný údaj: ocelové vážily 127 kilogramů, ty nové 37 kg, to je devadesátikilová úspora hmotnosti.

Vnitřní 1,5milimetrová vrstva je z polymeru, pak jsou čtyři milimetry karbonového pláště a přes něj dalších 6 milimetrů sklolaminátu. Nádrže uchycené pod podlahou kufru zespoda samozřejmě kryje panel z tlustého plastu, je odolnější než ten pod motorem.

Místo dosavadních 15 kilogramů CNG (to odpovídá asi 46 litrům) octavia načepuje 19 kg a místo 50 litrů benzinu nově 10,5. Výrazně se tak zvýší dojezd na plyn, zhruba někam na 600 kilometrů.

CNG pro Fabii

Úpravy na spalování zemního plynu se dočká také menší škodovka. Škála motorů u faceliftované Fabie zahrnuje pouze čtyři benzinové tříválcové motory o objemu 1,0 l. Dva MPI s nepřímým vstřikováním paliva o výkonech 44 a 55 kW a dva přeplňované TSI o výkonech 70 a 81 kW (oba už s filtry pevných částic). Vždy jde o tříválcové motory. Čtyřválce už se podle informací iDNES.cz aktuální Fabia nedočká a dieselu už vůbec ne.

Fotogalerie

Škoda se ztráty zákazníků neobává. „V České republice mají diesely podíl hluboko pod 10 procent, jak u Fabie, tak i u Rapidu,“ řekl pro iDNES.cz na autosalonu v Ženevě šéf Škoda Auto Česká republika Luboš Vlček. Zároveň však prozradil, že paletu motorizací doplní v dohledné době i verze na stlačený zemní plyn CNG: „Do modelových řad Fabia a Rapid pohon CNG přijde.“ Nejspíš tak půjde o koncernový agregát 1.0 TGI, použitý třeba v nové generaci Volkswagenu Polo.

Škoda ale chystá ještě jedno překvapení. Plynovými modely Citigo, Fabia, Rapid a Octavia by to nemuselo končit. Poprvé by se pohon CNG mohl objevit v docela nové třídě. „Rozhlížíme se, v kterých modelech by CNG našlo uplatnění. Díváme se i po jednom menším modelu SUV,“ prozradil Luboš Vlček.

Nejspíš půjde o nový crossover, jehož podobu naznačuje ženevský koncept Vision X,  který Škoda představí v druhé půlce letošního roku. Půjde o sesterský model Seatu Arona, pro který španělská značka právě slíbila uvedení plynové verze TGI na konci letoška.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Před 20 lety vyrobili poslední z 1,4 milionu felicií. Oblékli ji v Německu

Poslední Škoda Felicia sjela z výrobních pásů automobilky 20. června 2001. Ve stejný den jako poslední felicii přitom...

Pevná ruka, která Škodě prospěla. Z rozhodnutí drsného šéfa těží dodnes

Premium Pichlavému pohledu jeho chladně modrých očí odolal málokdo. Porady vedení byly teutonsky přímočaré, Winfried Vahland...

Enyaq 4x4: nejlepší škodovka není pro každého, nejen kvůli ceně

Když zapomenete na principiální neduhy nebo vám elektroauto pasuje do života, je Enyaq možná nejlepší škodovkou. Skvěle...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Kamion míjí cyklistu o centimetry, návěs za ním doslova vlaje

Slovenská policie sdílí na svém facebookovém profilu video incidentu, který se odehrál začátkem května u Lozorna, v...

Kdo staví dům, musí si připlatit. Kvůli prudkému nárůstu cen nestačí hypotéky

Premium Martin Hájek buduje v lokalitě Loukovec v Příhrazských skalách v Českém ráji dům, do kterého se nejspíš s rodinou nikdy...

Ralsko 30 let poté. „Český Černobyl“ je skanzenem sovětské okupace

Premium Zem je tu děravá jako ementál, naládovaná střelivem a nasáklá ropnými látkami. Co krok, to azbukou vyrytý nápis. Tu na...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

  • Další z rubriky

Přehled závad ojetých aut: některé jsou rizikové, jiné nemusíte řešit

Premium Každému je jasné, že když kupuje ojeté auto, jde o použitou věc. Nebude tak ve zcela bezvadném stavu a některé věci už...

Založila tým, poráží muže. Ženy mají pro řízení cit, říká Katarína Kývalová

Premium Poprvé jsem ji viděl při závodě Mille Miglia, kde sebevědomě ovládala ohromné předválečné Bentley. Při letošním Monaco...

Hit českého internetového bazaru: pohřební kombík s bonusovou rakví

Hitem sociální bubliny automobilových nadšenců je tento týden na českém internetu pětadvacetiletý Volkswagen Passat....

OBRAZEM: Vosy probzučely rozpálenou Prahou

Na spanilou jízdu skútrů Vespa Prahou vyrazilo uplynulou sobotu přibližně dvě stě třicet strojů různých barev a roků...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Nabídka lokálních potravin za hranicemi vyrazí dech, v Česku rozhoduje cena

Je všední letní den v bavorském příhraničí na německé straně Šumavy. Česká rodina si právě nakoupila v supermarketové...

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Václav Kopta se pochlubil dcerami. Obě jsou pescetariánky

Václav Kopta se coby pyšný tatínek pochlubil dcerami Františkou a Janou. Společně dorazili do primácké Show Jana...

Kdo vám dovolil fotit? A my, že jsme tady doma. Takhle odcházeli Sověti

Před třiceti lety odešli z bývalé ČSFR poslední sovětští vojáci. Jejich odchod zachytila ale jen hrstka dokumentaristů....