Škodovky mění naftu za CNG, na obzoru je i plynové SUV

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Omlazená Fabia se už bude muset obejít bez dieselového motoru. Zdá se ale, že Škoda chce vedle benzinu vsadit na CNG, kterého se dočkáme i v modelových řadách, kde bychom ho asi nečekali. Významných úprav se dočká Octavia G-TEC.

Kompozitové nádrže na zemní plyn pro Škodu Octavii G-TEC | foto: Škoda Auto

Zemní plyn je dnes velmi důležitou položkou nabídky Škody, auta na CNG jsou totiž z hlediska emisí CO2 velmi výhodná. Automobilka má připravenou přepracovanou Octavii G-TEC. Dostane třetí nádrž na plyn a nový motor.

S motorem 1,4 TSI je v rámci koncernu Volkswagen minimálně v Evropě amen. Podle neoficiálních informací už ho nebudou homologovat podle norem Euro 6c a WLTP, které vstoupí v platnost v září letošního roku.

Nahrazuje ho nový agregát 1,5 TSI Evo, který naučili motoráři německého koncernu spalovat také zemní plyn. Patnáctistovka tedy nahradí pod kapotou octavie o decilitr menší motor.

Přeplňovaný čtyřválec dostávají například modely Karoq nebo Octavia, provedení, které umí spalovat zemní plyn, nyní představuje v unikátním hybridním pohonu koncept Škoda Vision X na autosalonu v Ženevě. Při provozu na CNG podává spalovací motor maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 Nm. V případě konceptu spočítali dojezd na 650 kilometrů.

Octavia G-TEC se tedy dočká významné přestavby. Octavia je díky dlouhému zadnímu převisu pro zástavbu plynového pohonu velmi vhodná. Díky použití zadní víceprvkové nápravy, která má vyšší nosnost, si totiž vývojáři mohli dovolit nainstalovat pod podlahu kufru dvě nádrže.

Podle informací iDNES.cz má ke stávajícím dvěma přidat ještě třetí nádrž na plyn, ta se nastěhuje před zadní nápravu na místo benzinové nádrže, která se zmenší.

Octavie navíc nově dostanou namísto původních ocelových kompozitové nádrže. Za vše mluví jediný údaj: ocelové vážily 127 kilogramů, ty nové 37 kg, to je devadesátikilová úspora hmotnosti.

Vnitřní 1,5milimetrová vrstva je z polymeru, pak jsou čtyři milimetry karbonového pláště a přes něj dalších 6 milimetrů sklolaminátu. Nádrže uchycené pod podlahou kufru zespoda samozřejmě kryje panel z tlustého plastu, je odolnější než ten pod motorem.

Místo dosavadních 15 kilogramů CNG (to odpovídá asi 46 litrům) octavia načepuje 19 kg a místo 50 litrů benzinu nově 10,5. Výrazně se tak zvýší dojezd na plyn, zhruba někam na 600 kilometrů.

CNG pro Fabii

Úpravy na spalování zemního plynu se dočká také menší škodovka. Škála motorů u faceliftované Fabie zahrnuje pouze čtyři benzinové tříválcové motory o objemu 1,0 l. Dva MPI s nepřímým vstřikováním paliva o výkonech 44 a 55 kW a dva přeplňované TSI o výkonech 70 a 81 kW (oba už s filtry pevných částic). Vždy jde o tříválcové motory. Čtyřválce už se podle informací iDNES.cz aktuální Fabia nedočká a dieselu už vůbec ne.

Fotogalerie

Škoda se ztráty zákazníků neobává. „V České republice mají diesely podíl hluboko pod 10 procent, jak u Fabie, tak i u Rapidu,“ řekl pro iDNES.cz na autosalonu v Ženevě šéf Škoda Auto Česká republika Luboš Vlček. Zároveň však prozradil, že paletu motorizací doplní v dohledné době i verze na stlačený zemní plyn CNG: „Do modelových řad Fabia a Rapid pohon CNG přijde.“ Nejspíš tak půjde o koncernový agregát 1.0 TGI, použitý třeba v nové generaci Volkswagenu Polo.

Škoda ale chystá ještě jedno překvapení. Plynovými modely Citigo, Fabia, Rapid a Octavia by to nemuselo končit. Poprvé by se pohon CNG mohl objevit v docela nové třídě. „Rozhlížíme se, v kterých modelech by CNG našlo uplatnění. Díváme se i po jednom menším modelu SUV,“ prozradil Luboš Vlček.

Nejspíš půjde o nový crossover, jehož podobu naznačuje ženevský koncept Vision X,  který Škoda představí v druhé půlce letošního roku. Půjde o sesterský model Seatu Arona, pro který španělská značka právě slíbila uvedení plynové verze TGI na konci letoška.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Do Mostu míří supersporty. Za volanty se střídají profíci s amatéry

Okruhové závody ADAC GT Masters se po roce vrací do Mostu.

Pětisetkoňové závodní speciály od Corvette, Ferrari, Porsche, Lamborghini nebo Aston Martin a další desítky závoďáků si...

Najdete na iDNES.cz