

Mladoboleslavská automobilka vstoupila na vietnamský trh v roce 2023, kdy také začala výstavba nového výrobního závodu u města Ha Long. Podívejte se, jak se v nové fabrice vyrábějí škodovky ze skládaček dovezených z Indie.
Autor: Škoda Auto
Vietnamský trh má být pro značku branou pro vstup do okolních zemí ASEANu. Lákadlem je nízká mobilita v zemi, kde připadá na tisíc obyvatel pouze čtyřicet automobilů, i levná a kvalifikovaná pracovní síla.
Autor: Škoda Auto
Do Vietnamu Škoda posílá lodní dopravou součástky z Mladé Boleslavi i z indické Púny, které tvoří asi dvě třetiny dodávek.
Autor: Škoda Auto
V závislosti na vývoji trhu má výroba v zemi do roku 2027 dosáhnout až 27 tisíc automobilů ročně.
Autor: Škoda Auto
V nové vietnamské továrně se bude montovat kompaktní SUV Kushaq a sedan Slavia, v budoucnu se počítá i s elektrickými modely Škody.
Autor: Škoda Auto
Kompletně celá fabrika ovšem nepatří Škodě, postavila ji místní skupina Thanh Cong Group (TC Group). Celé dobrodružství značky ve Vietnamu totiž probíhá v jedinečném modelu spolupráce.
Autor: Škoda Auto
Zjednodušeně řečeno: na rozdíl od obvyklých joint-venture partnerství nestál vstup Škody na vietnamský trh skoro nic.
Autor: Škoda Auto
Thanh Cong Group je jednou z největších a finančně nejstabilnějších firem na vietnamském trhu. Sídlí v Hanoji a má rozsáhlé portfolio aktivit včetně automobilového průmyslu, rezidenčních a kancelářských nemovitostních projektů, hotelových komplexů a průmyslových areálů, poskytuje finanční služby a také dodává medicínské potřeby.
Autor: Škoda Auto
Skupina má ve Vietnamu velké renomé. Tamní vláda navíc mohutně podporuje průmysl, ze zemědělské země se má stát více průmyslový stát a autoprůmysl má být jedním ze stěžejních.
Autor: Škoda Auto
TC Group patří mezi deset největších soukromých firem ve Vietnamu a vedle montáže vozů Škoda má na starosti i prodejní síť značky na vietnamském trhu. S výrobou aut má TC Group zkušenosti, ve svých třech závodech už vyrábí auta značky Hyundai.
Autor: Škoda Auto
TC Group se jako velký developer rozhodl kromě prodeje aut, v němž působí 25 let (v roce 2022 prodal 81,6 tisíce aut, za celou historii na 600 tisíc), také k jejich výrobě. Chce jít cestou stavby továren, v nichž bude vyrábět auta zavedených značek.
Autor: Škoda Auto
Ondřej Černý, který vede asi desetičlenný tým škodováků usazený v Hanoji, zdůrazňuje, že jde stále o plnou výrobu. Z pohledu stavby vozu to tak je – do Ha Longu dodá Škodovka díly na stavbu auta, opravdu do posledního šroubku.
Autor: Škoda Auto
TC Group ve vlastní režii postavil velkou fabriku a obstarává vlastně vše ostatní. Jeho záměr se koncem uplynulé dekády sešel se zájmy mladoboleslavské automobilky.
Autor: Škoda Auto
Vietnamský výrobce tak od Škody nakupuje buď celá auta vyrobená v Evropě (Karoq, Kodiaq), nebo skládačky (CKD – completely knocked down) modelů Slavia a Kushaq z Indie.
Autor: Škoda Auto
Vstup Škody do Vietnamu je dílem Ondřeje Černého a jeho kolegy Daniela Vošvrdy.
Autor: Škoda Auto
TC Group má svařovnu, lakovnu a samozřejmě linku pro finální montáž. Chybí jen lisovna, z Púny tedy musí dorazit už vylisované díly karoserie, kterou z nich roboti laserem svaří.
Autor: Škoda Auto
Režim výroby CKD (případně SKD) se uplatňuje ve světě s jinými záměry – automobilky tak bojují s celními překážkami, které země vytvářejí v rámci podpory domácí zaměstnanosti. Na dovoz celého auta uvalují státy vysoké daně (cla), mnohem vyšší než na auto vyrobené „doma“. CKD či SKD režim pak přesně specifikuje stav rozloženosti auta, které se domontovává na cílovém trhu, aby bylo považováno za domácí produkci s nižším daňovým zatížením.
Autor: Škoda Auto
To ovšem není základní myšlenka projektu „Škoda ve Vietnamu“. TC Group jednoduše sháněl spolehlivého dodavatele „skládaček“, aby měl co vyrábět.
Autor: Škoda Auto
Závod se nachází v provincii Quang Ninh poblíž přístavu Haifong – jednoho z největších a nejmodernějších přístavů ve Vietnamu.
Autor: Škoda Auto
Nově vybudovaný výrobní závod disponuje špičkovým vybavením z hlediska výrobních postupů i použitých technologií, jako je bezdotykové 3D měření, pokročilé čtyřvrstvé lakování nebo antikorozní aplikace vosku do dutin karoserie.
Autor: Škoda Auto
Největší část výrobního závodu zabírá montážní linka, nechybí ani svařovna a lakovna. V areálu se nachází i moderní centrum kvality, měrové středisko a téměř 2 km dlouhý polygon s různými povrchy, které věrně simulují okolní podmínky,
Autor: Škoda Auto
TC Group na 360hektarovém pozemku prozatím proinvestovala 500 milionů dolarů (asi 11,5 miliardy Kč), výroba škodovek na ní zabírá menšinu (36 hektarů). Základní fabriku je možné „nazrcadlit“, pokud bude třeba výrobní kapacity navýšit. Aktuálně je produkce připravena asi na 60 tisíc škodovek ročně, ovšem lakovna už má kapacitu „nazrcadlenou“ na výrobu 120 tisíc aut.
Autor: Škoda Auto
Vyrábět se bude zatím v jednosměnném provozu, časem může přibýt druhá směna, ve třísměnném režimu jako v Evropě, se v Asii nevyrábí.
Autor: Škoda Auto
Přímo ve fabrice bude vlastně jen pár škodováků placených z Mladé Boleslavi: kvalitář s právem veta, logistik a „výrobák“.
Autor: Škoda Auto
Prvním postupným cílem je do konce dekády prodávat v celém ASEANu 30–40 tisíc škodovek.
Autor: Škoda Auto
Škoda Auto letos plánuje ve Vietnamu prodat 4 tisíce vozů a příští rok tam odbyt zdvojnásobit. Zhruba 300 vozů plánuje dovézt, většinu prodeje tedy bude tvořit právě produkce nového místního montážního závodu.
Autor: Škoda Auto
„Je to poprvé, co Škoda zvolila podobný typ partnerství. Je to proto, že v době transformace jsou investiční možnosti omezené, snažíme se tedy využít jiných modelů kooperace,“ řekl Martin Jahn. „Škoda podle něj do podniku dodává už vyvinutý produkt, ale nemusí investovat do výrobní kapacity.“
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Automobilka nemá na projektu žádný investiční podíl. Kromě aut dodala Škoda vietnamskému partnerovi technologii výroby na platformu koncernu VW (MQB 27), na níž dané modely vyvinula, a jakýsi manuál souvisejících standardů. „Dodáváme produkt a návod na výrobu.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
„Dodáváme produkt a návod na výrobu. Dodáváme auta a technologie, stanovujeme standardy prodeje, výroby, kvality,“ dodává jeden z manažerů Škody. Je to pionýrský projekt neobvyklý ve VW Group, nový pro českou značku.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Hloubka výroby v nové fabrice je až na chybějící lisovnu dokonce o něco větší než v Púně – aktivní lepidla používaná ve výrobě by totiž při transportu vytvrdla, je tedy třeba je nanášet na místě.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Větší míra lokalizace komponent je v plánu, ale až se to vyplatí, to přijde časem, s větším objemem výroby. Celý nový průmyslový areál má totiž také přitáhnout dodavatele, které automobilka bude potřebovat pro postupnou plánovanou lokalizaci výroby a další partnerské automobilky, které nyní hledá.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Sériová výroba SUV Kushaq začala 26. března, první sedan Slavia opustí linku letos v létě.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Oproti indickým škodovkám se téměř neliší, jen mají volant na opačné straně (ve Vietnamu se jezdí jako v Česku vpravo, v Indii vlevo).
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Škoda Auto před zahájením sériové výroby prověřila všechny lokálně montované modely v místních podmínkách.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Vietnam je první velkou zemí regionu ASEAN, kde Škoda začala působit. Vietnamský trh má být pro automobilku branou pro vstup do okolních zemí, tedy do Thajska, Malajsie či Indonésie.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Vietnam je v současnosti čtvrtým největším automobilovým trhem v jihovýchodní Asii. Je jednou z nejdynamičtějších ekonomik regionu. Hrubý domácí produkt (HDP) Vietnamu se loni zvýšil o sedm procent a letos se tam očekává osmiprocentní růst.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Evropské výrobky mají v zemi zvuk. Česko má navíc ve Vietnamu výjimečné postavení, díky historickým vztahům, kterými se nemůže pochlubit v Evropě snad žádná jiná země, Vietnamci o zemi v srdci Evropy vědí.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Vietnam je největším obchodním partnerem ČR v rámci Sdružení zemí jihovýchodní Asie (ASEAN). ČR má s Vietnamem dlouhodobě obchodní deficit.
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
Výroba škodovek ve Vietnamu
Autor: František Dvořák, iDNES.cz