Škoda VisionS v plné parádě: interiér plný obrazovek, odemykání mobilem

  8:30
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Automobilka Škoda Auto chystá do budoucna vozy s takzvaným autonomním řízením, tedy auta, která bude řídit elektronika bez nutného zásahu řidiče. Objeví se rovněž elektromobily a hybridní modely. Při příležitosti ženevského autosalonu to uvedli zástupci automobilky.

Další směřování značky do světa autonomního řízení a elektromobility naznačuje hlavní novinka Škody, koncept velkého SUV pod označením VisionS, který má v Ženevě světovou premiéru.

„Model Yeti představuje pro mladoboleslavskou automobilku významný úspěch v segmentu kompaktních SUV. Nyní své úsilí v oblasti pohonu 4×4 značka zaměřila na sériový model kategorie SUV, který svým významem předčí model Yeti,“ komentuje předseda představenstva značky Bernhard Maier.

Koncept Škoda VisionS při své premiéře na ženevském autosalonu

„Designem, koncepcí a praktičností napovídá VisionS, jak bude nové SUV vypadat. Studie kromě toho představuje řadu budoucích technologií, jejichž význam pro naše zákazníky stále roste. Proto se Škoda zabývá tématy jako je elektromobilita, autonomní řízení a kvalitní propojení vozu, řidiče a cestujících navzájem i s okolním světem,“ uvedl generální ředitel.

Podle informací z autosalonu by se ceny nového SUV měly pohybovat kolem cen Škody Superb, finální jméno ještě není definitivně vybrané.

Design nového modelu je inspirován kubismem a tradiční českou výrobou křišťálového skla. Linie jsou čisté, precizní a ostré. Logo na středu volantu a prvky v interiéru jsou z ručně broušeného českého křišťálu.

VisionS je s délkou 4,7 metru, rozvorem 2,79, šířkou 1,91 a výškou 1,68 metru a kufrem o objemu 460 litrů (sériové provedení má mít kufr větší, 680litrový) výrazně větší než dosud jediný SUV model, Škoda Yeti. Zároveň je první škodovkou se třemi řadami sedadel. Interiér sériového provedení bude ale umírněnější a namísto šestimístného provedení interiéru bude sériový model, který by se podle spekulací měl jmenovat Kodiaq, sedmimístný, jak je u takto střižených aut obvyklé (se třemi místy v druhé řadě).

Koncept Škoda VisionS při své premiéře na ženevském autosalonu

Koncept je vybaven plug-in hybridním pohonem, který bude později ve stejné podobě přenesen do sériového vozu, jenž se má objevit v druhé polovině roku. Automobilka už ovšem oznámila, že první hybridní Škodovkou bude superb.

Vůz je postavený na základě modulární platformy (MQB), kterou využívají i další modely Škody a koncernu Volkswagen. Stejný technický základ má octavia se superbem. Mnoho dílů přední nápravy typu McPherson je vyrobeno z hliníku, zadní náprava je čtyřprvková. Adaptivní podvozek umožňuje regulovat charakteristiku tlumičů ve třech stupních. Pneumatiky o rozměru 275/40 mají průměr 21 palců.

Základem pohonu je benzinový čtyřválec, který doplňují dva elektromotory, první v převodovce, druhý u zadní nápravy. Systémový výkon je 225 koní a kombinovaný dojezd až 1000 km. Vůz akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,4 s a dosahuje maximální rychlosti téměř 200 km/h. Na 100 km spotřebuje 1,9 l benzinu, protože v elektrickém režimu ujede až 50 km.

Přeplňovaný motor 1,4 TSI s výkonem 115 kW (156 k) a točivým momentem 250 Nm spolupracuje s elektromotorem o trvalém výkonu 40 kW a maximálním točivém momentu 220 Nm. Elektromotor je integrován do šestistupňové převodovky DSG, a pohání tak přední kola.

U zadní nápravy je umístěn druhý elektromotor, který pracuje nezávisle na pohonu přední nápravy, o výkonu až 85 kW s maximálním točivým momentem 270 Nm. Studie má tedy inteligentní pohon všech kol, který se obejde bez mechanického propojení předních a zadních kol. Spolupráci motorů řídí chytrá elektronika. Řidič může volit mezi několika provozními režimy – od čistě elektrického pohonu až po nabíjecí mód. Pokud je třeba rekuperace energie (dobíjení trakčních baterií), funguje elektromotor v převodovce jako generátor.

Koncept Škoda VisionS při své premiéře na ženevském autosalonu

Kapalinou chlazené Li-Ion akumulátory o kapacitě 12,4 kWh jsou uloženy před zadní nápravou v místě, kde jsou chráněny před nárazem. Stacionární nabíjení se provádí ze zásuvky elektrické sítě. Pro budoucí sériové nasazení pracuje automobilka také na bezkontaktním indukčním nabíjení. V takovém případě se přenáší energie z elektrické sítě do vozu prostřednictvím nabíjecí podlahové desky. Škoda kromě toho pracuje i na koncepci čistě elektrického pohonu.

Autosalon Ženeva 2016

Na přístrojovce má koncept dva displeje s úhlopříčkou 16 palců. Na středové konzole se nachází třetí displej a cestující ve druhé a třetí řadě sedadel mají navíc k dispozici displeje v hlavových opěrkách před sebou. V každých dveřích je integrován jeden Phonebox, ve kterém se chytré telefony pasažérů indukčně nabíjejí, zatímco osobní nastavení, data a informace z telefonů lze procházet na vlastním displeji. Na palubě je internetové připojení LTE. Mobilní přístroje pasažérů se připojují na WLAN hotspot.

V příštích letech zavede Škoda Auto do sériové výroby volně programovatelné sdružené přístroje. Souběžně pracuje na vývoji ovládání hlasem a gesty. K odemykání vozu slouží digitální kód na mobilním telefonu nebo na chytrých hodinkách.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Chceme zrušit zákaz prodejů aut se spalovacím motorem, řekl Kupka

Škoda zahájila v Kvasinách výrobu druhé generace modelu Kodiaq.

VIDEO Evropská komise představila akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace,...

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Vstup čínské automobilky BYD na český trh

VIDEO Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na...

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Leapmotor T03

VIDEO Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Od mobilů k elektromobilům. Xiaomi chystá expanzi do Evropy, loví experty BMW

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Před čtyřmi lety Lei Jun, šéfmanažer společnosti Xiaomi, přišel s nápadem, že by mohl své portfolio...

Hasiči pořídí speciální vybavení na požáry elektroaut, včetně miniodtahovky

Auto hasiči odvezli na stanici v Plzni-Košutce, kde ho ponořili do kontejneru s...

VIDEO U loňského výbuchu fotovoltaiky na Náchodsku nebo požáru elektromobilu v Sendražicích na...

Nejčtenější

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

Frajeři nastartovali své krásky a projeli Prahou. Brali i spolujezdkyně

Už po dvanácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných gentlemanů. V neděli 18. května probíhala opět téměř v tisíci městech po celém světě. V Praze se jí zúčastnilo...

24. května 2025

Automobilky MPV odepsaly, rodiny na ně nedají dopustit. Které je nejlepší?

Automobilky je definitivně odepsaly, přitom rodiny je milují. Auta kategorie MPV ovšem v praktické využitelnosti máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek. Aures Holdings ve...

24. května 2025

Sraz v Libochovicích ukázal perly vesnických stodol. Na pole byste je nevyhnali

Kdysi dostávaly zápřah na polích, nyní si však užívají „důchodu“ a mnohdy nevídané péče ze strany svých majitelů. Vyšperkované letité traktory, jejichž strohá konstrukce už roky neviděla bláto,...

23. května 2025

Sanitky v Československu. Kromě nesmrtelné Š 1203 sloužil i sanitní motocykl

Podívejme se na reprezentativní vzorek sanitek sloužících v tehdejším Československu. Přestože těch typů byla celá řada, tak asi každý si v první řadě vybaví nesmrtelnou Škodu 1203. Věděli jste ale,...

23. května 2025

V autě bojujeme s moderní technikou, před bouračkou nás nezachránila

Málem jsme šli domů pěšky, řidič fordu se na kruhovém objezdu rozhodl vyzkoušet reakce řidiče. Naše technologiemi nabité audi vůbec nezareagovalo na auto, které se rozhodlo, že naše přednost na...

23. května 2025

Brusel chtěl zakázat karbon v autech, pak si to rozmyslel. Prozatím

Seznam materiálů, které nesmí být v evropských automobilech přítomny, se měl rozrůst o uhlíková vlákna. Nová směrnice je klasifikuje coby škodlivý materiál. Což překvapuje. Jsou asi bezpečnější než...

22. května 2025

Nový forester dělá z polňačky asfaltku. A kromě Kuřátek si veze i kolibříky

Subaru Forester šesté generace přiváží tradicionalismus v modernějším pojetí. Vypadá sice trochu jinak, ale je jako dobře padnoucí boty, které si po čase opět obujete, a hned se v nich cítíte pevní v...

22. května 2025

Sezona kabrioletů začíná. Nečekaný šampion mezi ojetinami stojí od 100 tisíc

Ještě nedávno patřil do slušné nabídky i „obyčejných“ značek kabriolet, dnes se krčí v koutě nabídky jen prémiovek, a tam mají namále. Kabriolety jsou možná iracionální, ale rozhodně prímové. A...

22. května 2025

Renault a Stellantis: zachraňte malá auta, předpisy je zbytečně zdražují

Vztah mezi automobilkou Renault a koncernem Stellantis je komplikovaný, společnosti jsou si na evropském trhu konkurenty. Přesto šéfmanažeři obou skupin umí dospět k vzájemné shodě. To když kritizují...

21. května 2025

Senzor Volva vám usmaží foťák v mobilu. Lidským očím prý neškodí

Že vyfotit auto, které nevlastníte, může být zdrojem problémů, možná tušíte. Nemusí jít jen o klasické záseky při pořizování snímků mimo veřejná místa, bez souhlasu majitele, anebo dokumentaci špatně...

21. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Naučte se řídit raketoplán z Brna. Nový zetor má 54 rychlostí vpřed a 27 vzad

Exkluzivně

Michal Novotný doslova učil jezdit nový traktor slavného brněnského výrobce. Zkušební technik Zetoru exkluzivně pro iDNES.cz vysvětluje, jak se takový moderní stroj řídí. Zcela nový traktor se bude...

21. května 2025

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.