Další omezení lze kvůli situaci na Ukrajině postupně očekávat i u dalších modelů. Uvedl to týdeník Škodovácký odborář.
„Z důvodu válečného konfliktu na Ukrajině pochopitelně došlo na zasaženém území k uzavření některých výrobních závodů a téměř úplně je omezena logistika přes hranice. Firma Škoda má ovšem na Ukrajině některé přímé dodavatele i subdodavatele,“ uvedly odbory.
„Globální dodavatelská síť koncernu Volkswagen, která obsahuje více než 40 000 dodavatelů, zahrnuje také řadu dodavatelů na západní Ukrajině. Vzhledem k současné situaci v tomto regionu může dojít k narušení dodavatelského řetězce. To může vést k úpravám výrobních programů v jednotlivých závodech koncernu,“ uvádí automobilka a dodává, že řešení nastalé situace má na starosti speciální expertní tým koncernu VW.
Škoda uvádí, že má na Ukrajině tři přímé dodavatele a dva další dodávající v režimu just-in-sequence (pokročilá varianta systému just-in-time s dodávkami dílů přímo na výrobní linku a minimem skladových zásob). „Kromě toho má Škoda Auto dalších pět tamních subdodavatelů. Dodavatelský řetězec je posuzován s cílem definovat další subdodavatele, aby bylo možné eliminovat další rizika pro dodávky,“ uvádí mladoboleslavská značka.
„Pro Evropu se skladová zásoba dle konkrétní dílové reference pohybuje v rozmezí 6 až 25 pracovních dní v závislosti na konkrétním dílu. Na zajištění dalších dodávek nebo případném využití okamžitě dostupných alternativ intenzivně pracujeme,“ upřesňuje automobilka.
Enyaq iV se vyrábí na stejné lince jako model Octavia, jehož výroba pokračuje. Z linky ale sjíždějí neúplné vozy kvůli chybějícím výplním dveří po lednovém požáru ve společnosti Grupo Antolin v Mladé Boleslavi, která je jedním z dodavatelů Škody.
V případě Enyaqu ovšem výroba nekompletních vozů není s ohledem na charakter chybějících dílů možná. „Situaci řešíme úpravou výrobního programu a kompletací již předvyrobených vozů, kterým chybějí díly, jichž máme v tuto chvíli dostatek,“ vysvětluje automobilka.
Ohrožení výroby, vyplývající z nedostupnosti kabelových svazků, se podle prohlášení Škody dotýká i modelů Scala a Kamiq.
Již v tomto týdnu podle odborů přibývají zrušené směny, horší situace bude v příštím týdnu. „Opět jsme pro dotčené zaměstnance vyjednali překážku v práci ve výši osmdesáti procent průměrné mzdy, což představuje denní výdělek,“ uvedl odborářský předák Jaroslav Povšík.
Škoda nyní hledá dostupné alternativy dodávek dílů, které by pomohly zabránit nepříznivým dopadům na výrobu v Česku.
Automobilka se také připravuje na riziko v zásobování surovin a dodává, že se nedá vyloučit ani jejich zdražení. „Aktuálně nepředpokládáme vliv na cenu vozů, nelze však vyloučit nárůst nákladů u dodavatelů a výrobních vstupů,“ dodává.
Přímo na Ukrajině se vyrábí vozy Superb, Kodiaq, Karoq a Fabia Combi. Výrobu na Ukrajině zajišťuje obchodní partner Eurocar. V továrně nejsou žádní zaměstnanci Škody Auto.
Na Ukrajině není celá produkce, vozy dorazí částečně rozložené z jiného výrobního závodu a v Solomonovu se kompletují. Forma výroby CKD či SKD (Completely Knocked Down nebo Semi Knocked Down) bývá používána v zemích, které mají požadavky na lokální výrobu aut pro podporu zaměstnanosti a import hotových aut proto zatěžují vysokými cly. Pro ukrajinskou výrobu Škoda používá formu výroby z úrovně rozloženosti SKD.
Výroba vozů značky Škoda je v závodě Solomonovo aktuálně pozastavena. „Vozy vyrobené v závodě Solomonovo jsou určeny pouze pro zákazníky na ukrajinském trhu,“ uvedla automobilka.
Ukrajina doposud představovala stabilní trh s odbytem zhruba 6 000 vozů značky Škoda ročně. Od roku 2002 bylo v závodě na Ukrajině vyrobeno přibližně 190 tisíc škodovek.
Škoda vyrábí auta také v Rusku (čtěte zde).