Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda blízko rozhodnutí o nové továrně, favoritem je Srbsko

Škoda už roky bojuje s nedostatkem výrobních kapacit, kvůli rošádě v rámci koncernu VW bude v blízké budoucnosti potřebovat ještě další. Volkswagen v Německu přepřahá na elektromobily a uvolňuje jim místo v továrnách, i proto Škoda dostane na starost vývoj a výrobu příští generace Volkswagenu Passat. Nutně však potřebuje posílit výrobu.

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Auto

„V rámci koncernu Volkswagen jsme převzali další odpovědné úkoly: řízení regionů Indie a Rusko, vývoj a výrobu vozů rodiny Passat v závodě Kvasiny nebo odpovědnost za rozšíření výrobních kapacit v novém závodě pro výrobu vozů několika značek koncernu Volkswagen,“ oznámil při oznámení hospodářských výsledků koncernu Volkswagen šéf Škody Bernhard Maier.

Ten pro renomovaný magazín zabývající se autoprůmyslem Automotive News Europe v uplynulém týdnu na autosalonu v Ženevě řekl, že problémy s výrobní kapacitou by mohly omezit prodej modelu Kamiq. „V současné době jsme stále omezeni kapacitou,“ uvedl Maier a upozornil, že by to mohlo vést k omezení prodeje nového SUV modelu, který automobilka aktuálně premiérově představuje na autosalonu v Ženevě.

Škoda Auto vloni dodala svým zákazníkům na celém světě zhruba 1,254 milionu vozů, tedy o 4,4 procenta více než v předchozím roce. Dodávky tak již pátým rokem za sebou překonaly hranici milionu vozů. Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery; zaměstnává víc než 35 tisíc lidí.

Automobilka už dříve oznámila, že postaví novou fabriku na východě. Podle plánu celého koncernu má nová továrna na Balkáně vyrábět nejen škodovky, ale také modely ostatních značek německé skupiny, vše má ovšem běžet pod taktovkou české značky. Handelsblatt uvádí, že management koncernu počítá, že nová továrna bude stát 1,3 miliardy eur. Maier pro Automotive News Europe řekl, že automobilka snížila počet kandidátských zemí na čtyři, odmítl je ovšem pojmenovat. Původně se mělo vybírat z deseti lokalit.

Hlavním kandidátem má být Srbsko, napsal to tamní deník Vecernje Novosti. Země, která kdysi vyráběla Zastavy (licence Fiatu), by tak dostala další automobilovou továrnu. Dnes se v Kragujevaci vyrábí Fiat 500L. Srbský deník uvádí, že v nové továrně se mají vyrábět SUV modely Škody a Volkswagenu. Prodeje vozů této nejrychleji rostoucí kategorie v následujících letech podle prognóz ještě porostou a právě s kapacitami jejich výroby v Kvasinách Škoda nejvíc bojuje, loni se tam vyrobilo téměř 890 tisíc aut. Česká značka v továrně na Rychnovsku vyrábí modely Kodiaq a Karoq a jeho dvojče Seat Ateca, na všechny modely jsou velmi dlouhé čekací lhůty a právě do Kvasin se má ještě v roce 2023 přistěhovat k dnes vyráběnému Superbu ještě nový Passat, jehož produkci i vývoj má Škoda podle loňského rozhodnutí koncernu obstarat.

„Jsme stále ve fázi analýzy. Není to snadné rozhodnutí,“ řekl Maier na autosalonu v Ženevě k výstavbě nové továrny a dodal, že jasno má být v první polovině letošního roku. Všechny totiž tlačí čas, Volkswagen potřebuje rozjet výrobu elektromobilů co nejdříve, v továrnách VW v Česku, Bratislavě i Maďarsku je plno. Nová fabrika musí stát ve východní Evropě kvůli laciné pracovní síle. První auto by z ní mělo vyjet po roce 2022.

Dalším favoritem mělo být podle neoficiálních zpráv Turecko, které ovšem upadlo v nemilost, protože jeho ekonomické problémy ohrožují pozici země jako světové jedničky exportéra vozidel do EU. V loňském roce dramatický pokles hodnoty turecké liry snížil místní prodej automobilů a lehkých užitkových vozidel o 35 % a přispěl k poklesu výroby vozidel o 9 % na 1,75 milionu kusů.

Dalšími kandidátskými zeměmi na novou fabriku Škody by měly podle Handelsblattu být Bulharsko a Rumunsko. Ty už jsou prý ovšem ze hry.

Jednou z překážek je silný odpor německých odborů Volkswagenu. Odbory IG Metall poukazují na to, že mají být lépe vytížené stávající továrny. V dozorčí radě koncernu budou zástupci hlasovat proti stavbě. Stávající továrny podle nich nejsou dostatečně vytížené.

Volkswagen navíc v nově oznámil, že předpokládá, že během příštích pěti let u své hlavní značky VW zruší v důsledku přesunu pozornosti na elektromobily až 7000 pracovních míst. „Firma odhaduje, že automatizace rutinních činností povede do roku 2023 k zániku 5000 až 7000 pracovních míst. To lze zvládnout tak, že nebudou znovu obsazována místa zaměstnanců, kteří odejdou do důchodu,“ uvedl koncern. Výroba elektromobilů je totiž méně náročná na práci než produkce automobilů s tradičním pohonem. Koncern loni po celém světě zaměstnával v průměru 655 722 lidí.

„Škoda vyjednává s odbory, chce zvýšit počet směn a produktivitu. Společnost čelí požadavkům na vyšší mzdy, protože nízká míra nezaměstnanosti v zemi posiluje vyjednávací pozici pracovníků,“ upozorňuje Automotive News Europe. Odbory navíc povzbudil úspěch jejich maďarských kolegů, kteří si v továrně Audi začátkem letošního roku vyhádali 18procentní zvýšení platů.

Škoda po letech otevřela závod v Kvasinách lidem (leden 2018):

22. ledna 2018

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...