Bude tu dlouho
Kola dělají auto, říká se. Na velkých blýskavých ráfcích vypadá prostě lépe. Jiří Hadaščok ovšem prozrazuje novou nesnázi, se kterou musí designéři bojovat. Jejich hlavními partnery jsou dnes víc než kdy jindy odborníci na aerodynamiku, protože ta ovlivňuje nejvíc spotřebu (a emise). Točící se kolo ovšem dobrou aerodynamiku kazí. A tak se je dnes snaží co nejvíc zakrývat a „prořezaná“ kola co nejvíc vyplňovat. Kromě speciálních krytek mezi loukotě, které mají ve Škodovce dokonce patentované, tak dnes mají kola těch loukotí stále více; jednoduše plochu kola více vyplní a když se kolo točí, lépe po nich vzduch klouže. Jiří Hadaščok ovšem prozrazuje, že možná ještě lepší pro aerodynamiku je mít ráfek kola (plochou část, na které je navléknutá pneumatika) co nejvyšší, ideálně aby byl třeba šest až sedm centimetrů tlustý. „Jenže to pak kolo opticky zmenšuje,“ vysvětluje designér.
Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům![]() |
Design nového superbu je trochu víc „generický“ – teoreticky by mohl dostat emblém jakékoliv ze značek koncernu Volkswagen a vždycky by to šlo smysluplně odůvodnit. Je to ale dáno tím, že výrazný design předchozího superbu nestárne, podle mnohých to je navždy nejhezčí novodobá škodovka. Nová generace nedělá revoluci, spíš úkrok k větší všednosti. Dá se také spekulovat, že kromě omezení vyplývajících z úzké provázanosti s Passatem, dostali designéři zadání, aby Superb co nejdéle odolal zubu času, dá se totiž čekat, že vzhledem ke změnám v autoprůmyslu čeká čtvrtou generaci modelu mnohem delší kariéra, než je dnes u aut obvyklé, a mnoho faceliftů.
Superb je podle aktuálních plánů mladoboleslavské značky poslední nově postavenou škodovkou se spalovacím motorem pro Evropu. Další novinky, s výjimkou faceliftů aktuálních modelů, budou už bateriové. „Tak jsme si ho pořádně vymazlili,“ usmívá se jeden z vývojářů.