Škoda si věří, nová octavia nebude levná

  14:31aktualizováno  14:31
Na ženevském autosalonu stojí od včerejška pod bílými plachtami i čtyři nové octavie. Světová premiéra nejsledovanějšího českého auta už tentokrát bude skutečně se vším všudy: automobilka dnes oznámí i přesnou cenu nového vozu. Očekává se částka kolem 450 tisíc korun.
Škoda Octavia II

Škoda Octavia II | foto: Škoda

Na pódiu Škody trénovali tanečníci na dnešní slavnostní show a na velký den se připravovali i mladoboleslavští manažeři. Novou octavií chtějí završit dlouholeté úsilí firmy a dát světu jasnou zprávu: české auto už se nemusí podbízet.

„V žádném případě nebudeme bojovat nižší cenou. Teď už je náš image tak daleko, že si můžeme dovolit minimálně stejné ceny jako konkurence,“ říká šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek. Včera odpoledne běhal po stánku, který má Škoda letos zvlášť velký a netrpělivě vyhlížel svého nejvyššího šéfa, prvního muže koncernu VW Bernda Pischetsriedera, který dceřiné značky obcházel.

Konec podbízení

Fotogalerie: Škoda Octavia na ženevském autosalonu
Pro Bernda Pischetsriedera bude stánek Škody vítanou protiváhou znepokojivých zpráv, které budou kapitáni automobilového průmyslu ve Švýcarsku tento týden řešit. Prodej nových aut v Evropě klesá, výrobci krvácejí kvůli cenové válce a na pozice zavedených německých, francouzských či italských značek se tlačí dravá konkurence z Asie. Automobilky věří, že letošních více než 70 premiér povzbudí chuť motoristů a letošek bude lepší.

Vizáž octavie už je známa, nyní se čeká, kolik bude stát. Když octavia začínala v roce 1997, byla k mání od 340 tisíc korun. Už tehdy byla větší než její konkurenti a řadu „vnitřností“ měla společnou s osvědčenými vozy VWči Audi. Ale podezíravost vůči východní značce přinutila tehdy Škodu bojovat nízkou cenou. Rok po octavii se v Česku začal prodávat nový, tehdy čtvrtý golf. V holé verzi stál 415 tisíc, za což bylo možné pořídit octavii se slušnou výbavou.

Po sedmi letech jako by se karta obrátila. Nový golf páté generace má doma v Německu ostudu, protože jeho prodej vázne a prodejci opakovaně sahají ke slevám. Akcie VW spadly od začátku roku ze 44 na 38 eur, naposledy poté, co na burzu prosákly informace, že někteří dealeři srazili cenu vozu pod 15 tisíc eur. Pod patnáct tisíc eur chce Škoda stlačit i novou octavii, takže po převleku do nových verzí se cena obou vozů vyrovnává. V Česku lze dnes golf pořídit za 414 900 korun s klimatizací zdarma, tedy za stejné peníze jako před sedmi lety.

Škoda věří, že novou octavii levně dávat nemusí. Stará octavia se ukázala jako mimořádně úspěšná (její prodej i po osmi letech roste), takže tentokrát si firma nechá zaplatit. „Nejsme jako korejské značky, výsledek české práce už se nemusí dávat pod cenou,“ řekl Helmuth Schuster z představenstva Škody. Nová octavia se začne prodávat v červnu nejprve v Česku a v západní Evropě. Mimořádné slevy nebudou zpočátku potřeba, protože aut se stejně podle Kulhánka nestihne vyrobit tolik, kolik by se jich prodalo - a tak se bude muset čekat.

Jestliže v Německu začne cena pod 15 tisíci eur, v přepočtu na koruny je to téměř půl milionu. V Česku, kde jsou auta levnější a mají menší povinnou výbavu, začne ceník níže. Na druhou stranu musí Škoda něčím odlišit novou octavii od staré, kterou chce v Česku prodávat ještě do konce příštího roku. Stará octavia dnes začíná na 400 tisících a podle šéfa firmy se tato cena snižovat nebude, přinejmenším ne letos.
Konkurenti odhadují, že cenový odstup obou modelů bude minimálně 40 tisíc korun. „Rozhodující hranice bude 10-15 procent, to už si rozmyslíte, když si můžete navíc koupit pračku, ledničku a televizi,“ soudí Ivan Růžička, šéf českého zastoupení firmy Opel.

O nové auto už je zájem
Prodejci škodovek říkají, že již nyní se na novou octavii ptá mnoho zákazníků, nedostatek aut a s tím spojené dlouhé čekací doby však podle nich zřejmě nebudou.
„Už teď je znát, že zákazníci čekají na novinku, a prodej současného modelu se mírně snižuje,“ uvedl například Ludvík Wanderer ze společnosti Auto Adámek, která patří mezi největší pražské prodejce škodovek.

Podobně mluví i zástupce největšího plzeňského prodejce škodovek, společnosti Auto CB. „Pořadníky podle nás nebudou v tuzemsku třeba, pokud nebude octavií výrazně málo, ale s tím nepočítám. Čekáme, že letos se nová octavia bude prodávat více než stávající model, lidi se na novinku vyptávají a je znát, že na ni mnoho z nich čeká. Důležitou roli sehraje samozřejmě cena,“ řekl šéf prodeje Zdeněk Šlajer.

Autoři:
  • Nejčtenější

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard eur, tedy přes 1,5...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Unikátní bus Tatra vznikl natruc. Objel Evropu, viděl Moskvu, teď zas ožil

Po šesti letech renovace a dřiny se ve středočeské Dobříči poprvé představil unikát všech unikátů, prototyp busu Tatra...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Země EU schválily novou bezpečnostní výbavu, promítne se do ceny aut

Členské země Evropské unie formálně schválily seznam povinných bezpečnostních technologií, kterými budou vybaveny nové...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Slovensko připravilo miliony na podporu elektroaut, minule se nevyčerpaly

Slovensko bude znovu poskytovat dotace na nákup elektromobilů a plug-in hybridů vybavených elektrickým i spalovacím...

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest...

Raketa na kolech překonala za hodinu tisíc kilometrů, míří na šestnáct set

Vysokorychlostní vozidlo Bloodhound při poslední ze série testovacích jízd v Jihoafrické republice dosáhlo rychlosti...

Blíží se krize autoprůmyslu, varuje další obr. Změny přivážejí elektromobily

Německý dodavatel automobilových součástek Continental v rámci restrukturalizace výroby do roku 2028 zruší přes pět...

Najdete na iDNES.cz