Původní Scala má přední světla přeci jen možná o kousek větší, než by bylo z pohledu designu třeba, takže příď nevyznívá tak elegantně. Přimhouřená menší světla faceliftovaného provedení dávají jejímu čumáku víc elegance, špetku agresivity a mají v linkách předního nárazníku lepší logiku.
Kompaktní hatchback a malý crossover Kamiq jsou blízcí příbuzní, jejich vývoj probíhal paralelně na platformě MQB-A0, mechanicky velmi podobné modely pak téměř společně vstoupily na trh. Brzy bylo rozhodnuto o úspěšnosti – Kamiq v prodejích Scalu předčí. Od roku 2019 se na 57 trzích po celém světě prodalo téměř 230 000 kusů Scaly. Kamiq dorazil o pár měsíců později a do dneška se prodal ve více než 351 000 vydáních. „V letech 2021 a 2022 byl nejprodávanějším SUV značky Škoda, a to před populárními SUV Kodiaq a Karoq. Kamiq je dodáván zákazníkům na 60 trzích po celém světě,“ upřesňuje mluvčí značky Vítězslav Kodym.
První jízda škodou nové éry. Scala je pořád na internetu a jezdí, jak má |
„Škoda Kamiq je v posledních dvou letech naším nejoblíbenějším SUV,“ potvrzuje Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu.
Designéři vysvětlují, že u Scaly chtěli vrátit charakter studie Vision RS, která předznamenala příjezd modelu v roce 2018. Scala má novou masku chladiče, designéři jí říkají „gril“, po faceliftu má osmiúhelníkový tvar. Je výraznější, s více protvarovanými žebry kombinujícími matné a lesklé plochy. Přední lampy jsou tedy mnohem užší, designéři je takto mohli navrhnout díky moderní technice, která se od uvedení scaly vyvinula tak, že světla mohou být menší a svítí stále dobře. Scala do této kategorie přiváží technologii Matrix-LED přední světlomety, které umožňují mít neustále rozsvícená dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči. Kamera v čelním skle automaticky rozpozná okolní vozidla a pohasínáním jednotlivých segmentů lampy zajistí, aby nebyla oslněna světelným paprskem.
„Tato modernizace vozů Scala a Kamiq klade velký důraz na bezpečnost. Rozsáhlá bezpečnostní výbava nyní zahrnuje také Matrix-LED přední světlomety jako volitelnou výbavu, které jsou pro tyto modelové řady nabízeny poprvé. V souladu s mezinárodní iniciativou Vision Zero chce Škoda Auto aktivně přispět ke snižování počtu obětí dopravních nehod,“ komentuje Johannes Neft, člen představenstva značky zodpovědný za oblast technického vývoje.
Škoda Kamiq je lepší než sestra Scala. A tachometr neproměřuje |
Scala také dostala nově pojatý světelný podpis, který teď budou tvořit dvě linky. Novou signaturu – též rozdělenou do několika segmentů – mají také zadní lampy. Nově je přemodelovaný i zadní nárazník, na boku má novou výraznější odtrhovou hranu, která má vylepšit aerodynamiku. Tato linka zároveň lépe a logičtěji navazuje na prolis na dveřích. Nový je také difuzor v lesklém finiši integrovaný do nárazníku u verze Monte Carlo; toto vyšňořené provedení volí až dvacet procent zákazníků.
Kamiq má nový, větší, robustnější a vzpřímenější gril, na který navazují světlomety. Pod užší horní linkou kombinující denní svícení se směrovkou je větší modul hlavního světlometu, opět s Matrix funkcí. Nárazník přepracovali tak, aby působil mohutněji.
„S každou modernizací, která obnáší úpravy přídě, se samozřejmě nově ladí a ověřuje aerodynamika,“ komentuje designér Dalibor Pantůček, který po patnácti letech dal studiu Škody letos sbohem a od července vede nezávislé etablované studio Aufeer Design. Při faceliftu se obvykle přepracovávají jen plastové díly, v případě, že se upravují též plechové díly karoserie, je potřeba opakovat crashtesty, což je výrazně nákladnější.
„Tvorba faceliftu trvá asi dva roky, první rok je ‚kreativní‘,“ popisuje Pantůček. Druhý rok pracují designéři společně s konstruktéry na technickém řešení a dovedení do sériové podoby – zkrátka vyrobitelnosti.
„Při své premiéře byla Scala prvním modelem značky Škoda, který měl na pátých dveřích místo loga nápis Škoda. Vylepšená verze má nyní nápis, který odpovídá nové modernizované firemní identitě značky Škoda,“ upozorňuje Kodym.
Přepracována byla také nabídka kol, ta jsou k mání v průměrech od 16" do 18"; novinkou jsou aerokryty – vyjímatelné plastové výplně mezi loukotě kol, které ušetří pár deci paliva.
Euro 7 zařízne Kamiq i Fabii. Odhady, jak auta zdraží, se liší o sto tisíc |
Nabídku chytrých prvků doplňuje nově virtuální pedál, který se ve spojení s elektricky ovládanými pátými dveřmi objevuje v těchto modelech poprvé. „Jako první modely značky Škoda v kompaktní třídě nabízí nová Scala a nový Kamiq nově virtuální pedál s elektricky ovládanými pátými dveřmi, který je dostupný na přání. Umožňuje pohybem nohy otevřít volitelné elektricky ovládané páté dveře, což je praktické například v případě, kdy má řidič v ruce nákupní tašky a nemá volné ruce,“ dodává Kodym.
Zajímavé jsou statistiky prodejů obou modelů na českém trhu. Nejmenší zájem je nejslabší motorizaci, u scaly dělá verze 1,0 TSI / 70 kW s manuálem šest a u Kamiqu 5 procent prodejů. Silnější 81kilowattový litr je naopak nejprodávanější – 39 a 32 procent. Následuje 1,5 TSI (110 kW) s manuálem – 21 a 22 procent prodejů. Dvacet procent kamiqů se pak prodává v provedení s litrovým TSI 81 kW s automatem, stejné množství zákazníků volí patnáctistovku s automatem. V případě Scaly mají tyto verze 15 a 19procentní podíl. Nabídka motorů pro mladoboleslavská dvojčata se s občerstvením vzhledu nemění.
Scala a Kamiq vyrábí Škoda ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi. „Pro další snížení uhlíkové stopy při výrobě svých vozů používá Škoda Auto při výrobě modelů Scala a Kamiq ještě více udržitelných materiálů než dosud,“ připomíná Vítězslav Kodym. Recyklované materiály pro čalounění, podlahu a koberce doplňují přírodní obnovitelné suroviny. Například výplně dveří jsou částečně vyrobeny z vláken konopí a kenafu, což je druh ibišku. Určitý podíl těchto vláken, které zvyšují pevnost, je použit také na stropě. Odtokové kanály pod čelním sklem a obložení podběhů kol jsou pak vyrobeny z recyklovaných plastů. Pro čalounění, podlahu a koberce byly použity recyklované látky.
Nově ve slevěSériová výroba modernizovaných modelů bude podle mluvčí tuzemského zastoupení Škody Michaely Sklenářové zahájena v prvním čtvrtletí roku 2024. Výroba stávajících modelů bude ukončena ještě před zahájením produkce modernizovaných verzí. Škoda na přelomu července a srpna zlevnila stávající verze obou vozů. V těchto dnech zahájila prodej akčního modelu Fresh, u kterého zákazník získá výbavu a další zvýhodnění v hodnotě až 95 800 korun u Kamiqu a 75 800 korun u Scaly. Zákazníci, kteří zvolí běžnou verzi Kamiqu nebo Scaly, mohou u dealerů podle největšího tuzemského prodejce Louda Auto nově získat slevu 25 000 korun z pořizovací ceny. Ta u Scaly začíná na 459 900 korunách a u Kamiqu na 479 900 korunách. Kamiq by tak podle Pavla Loudy z Louda Auto mohl letos předstihnout v prodejích Fabii. |