Škoda: první dveře z plastu dostane terénní roomster

  10:53aktualizováno  10:53
Může se to zdát jako návrat k legendárním trabantům. Mezi tehdejším "bakelitem" a dnešními plasty je ale velký rozdíl. Chystaný model Roomsteru Scout nebude mít zadní dveře z plechu, budou plastové.

Škoda Roomster Scout | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Části aut, které bývaly tradičně z plechu, začínají být čím dál častěji ze speciálních plastů. Oproti kovu jsou lehčí a často také bezpečnější.

Touto cestou se vydává i Škoda Auto. Pro terénní vůz Roomster Scout připravuje zadní dveře, které budou mít ocelový rám, ale ostatní části budou plastové.

Díky tomu bude Roomster lehčí a bude také snažší a levnější případně vyměnit nabouraný díl. Nové dveře představil šéf vývoje karosérie Škody Auto Jens Rückert tento týden v německém Manheimu.

Menší hmotnost – méně emisí
Využití nových materiálů v konstrukci aut slibuje Škoda Auto ústy svých šéfů již několik let, plastové dveře jsou prvním velkým konkrétním výsledkem tohoto bádání.

"Je to kvůli snížení hmotnosti vozu a následného snížení spotřeby paliva a vypouštěných emisí,“ vysvětlil mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. Firma zatím další detaily k hybridním dveřím tají.

Pro Škodu je to velký krok, řada jiných automobilek je s nasazením plastů na auta dál. S větším využíváním plastů mladoboleslavská firma váhá možná i proto, že má vlastní lisovnu plechů a ta by tak mohla přijít o část zakázek.

Dveře vyvinula Škoda ve spolupráci s libereckým podnikem Cadence Innovation, který již delší dobu hledá možnosti, jak více využít nové materiály při konstrukci aut.

"Hybridní zadní dveře jsou v automobilovém průmyslu novinkou. Podle našich informací zatím nikdo s takovým technickým konceptem nepřišel,“ říká generální ředitel Cadence Innovation Pavel Neuman. Nové dveře jsou díky zvolenému konceptu lehčí oproti běžným dveřím zhruba o kilogram.

Výrobci musí překonat jistou nedůvěru u zákazníků vůči vozům s plastovými díly. "Hybridní dveře nejsou rozhodně méně bezpečné,“ tvrdí Neuman.

Vnitřní i vnější díly jsou z plněného polypropylenu, vnější díly jsou z materiálu s velmi nízkou teplotní roztažností. Nestane se tak, že by například letní horka plast deformovala.

Výrobci plechů zatím odliv k plastům příliš nepocítí, většina dílů z kovu zůstává i nadále umělou hmotou nenahrazená.

To se ale může v budoucnu změnit a zcela tak změnit i to, odkud budou díly na Škodovky pocházet.

Šance pro české dodavatele
Až dosud se plechy dováží, plasty se však mohou vyrábět u nás. Podle Petra Lenfelda z Technické univerzity v Liberci, který se využitím plastů v automobilovém průmyslu zabývá, dílů z nekovových materiálů na autech v dalších letech přibude.

"Objevují se nové směsi, které mají ve vybraných ohledech lepší vlastnosti než plechy. Navíc jsou i na autě bezpečnější, roste tlak na používání materiálů, které řidiči při nehodě tolik neublíží,“ vysvětlil Lenfeld.

Dalším místem, kde se plasty mohou na autech objevit, jsou například podběhy nebo díly v blízkosti motorového prostoru.

Automobilky v nich vidí budoucnost, což ukázaly i novinky na ženevském autosalónu. Plast navíc umožňuje designérům vytvářet mnohem snadněji netradiční tvary karosérie a častěji připravovat její změny.

"Jsme přesvědčen, že oblast plastů na autech zvláště u menších sérií půjde velmi nahoru,“ míní Neuman.

Auta z PET lahví
Například Hyundai přišel s konceptem vozu Qarmaq. Ten korejská automobilka vyvinula společně s koncernem GE, který v prosazování nových materiálů patří ke špičce. Výsledkem je vůz netradičního designu, který je lehčí, a 85% suroviny na výrobu pro něj potřebného plastu pochází z odpadu, který lidé vytřídili.

Nové plastové materiály chce vyrábět i Cadence Innovation. Zatím ale nepadlo rozhodnutí o stavbě nové továrny. "Jsme trošku v začarovaném kruhu. Majitelé chtějí zakázky, automobilky hotovou továrnu,“ vysvětlil Neuman.

Výrobce nečeká lehká cesta: důležité je přesvědčit automobilky i zákazníky, že například plastový blatník je lepší, než plechový. Nebo naopak ukázat, že na první pohled či dotek není mezi plastem a plechem rozdíl. Přesto si plasty nachází do aut cestu čím dál více.

Zlepšováky hledá každý
Automobilky neustále bojují s rostoucí hmotností, na druhou stranu si nemohou dovolit kompromisy v bezpečnosti. Plasty jsou lehčí, výrobně jednodušší a levnější. Běžně se z nich vyrábí například světla, francouzské automobilky používají často plastové blatníky. Ford montuje do svých dodávek již od roku 1991 zadní listové pružiny z plastů, plastová příčná listová pera měl už sportovní Chevrolet Corvette z roku 1984.

Renault dělá blatníky z plastu od poloviny 90. let. Zadní plastové dveře mělo i auto roku 1989 - prostorný italský hatchback Fiat Tipo. Víka kufru i kapoty měl neplechová i Citroën BX, vyráběný v letech 1982 až 1994.

Laciný americký "studentský" sporťák Pontiac Fiero (1984-88) měl z plastu celou karoserii a zadní okno bylo z polykarbonátu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz