Úterý 5. července 2022, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 5. července 2022 Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje

Škoda chce škrtnout tři tisíce míst, bojí se odbory. Vadí jim i covidové směny

  13:48aktualizováno  17:57
Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3 tisíce lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti. Uvedl to týdeník Škodovácký odborář.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Automobilka uvedla, že během letošního roku bude schopna snížit počet zaměstnanců o dvě procenta přirozenou cestou, například odchody zaměstnanců do penze nebo přirozenou fluktuací, tedy bez výpovědí.

Odbory se snižováním počtu zaměstnanců nesouhlasí a chtějí snížit pětiprocentní krácení personálu na minimum. Automobilka se ke snižování počtu zaměstnanců nechtěla vyjádřit. V půlce února odborářský předák Jaroslav Povšík prohlásil, že Škoda je pod útoky koncernu VW, který tlačí na šetření (čtěte více zde).

Škoda Auto zaměstnává téměř 39 tisíc lidí, z toho v Česku asi 34 tisíc. Jedná se o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci.

„Odborová organizace tento postup kritizuje, je totiž nutné nejen podat informaci, ale celý projekt projednat. Odbory KOVO rovněž nesouhlasí s číslem rácia. Udělají proto vše, aby snížily toto neodpovědně stanovené plošné rácio pět procent na minimum,“ uvedl týdeník.

„Automobilový průmysl se nachází ve fázi transformačního procesu, který masivně urychlí také Zelená dohoda pro Evropu a razantní digitalizace automobilů. Následující jeden až dva roky rozhodnou o dlouhodobé konkurenceschopnosti společnosti Škoda Auto,“ řekl vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.

Za loňský rok automobilka snížila náklady o 550 milionů eur (asi 14,4 mld. Kč). „Letos budeme schopni stav personálu v naší administrativě snížit o dvě procenta díky vývoji demografické křivky a přirozené fluktuaci. Našim cílem je toho dosáhnout bez výpovědí z organizačních důvodů,“ uvedl Kotera. Všechny kroky firma projednává s odbory. Počty zaměstnanců se mají podle Kotery snižovat v administrativě, nikoliv ve výrobě.

Vedení firmy by podle odborů snížením počtu pracovníků ohrozilo projekty Škody. „Je naprosto jasné, že pokud by se v ráciu pokračovalo, vytvoříme projekt solidarity, kdy přímí pracovníci odmítnou různé modely pracovní doby, jako je 17(směnný) a 18směnný systém či další formy flexibilní práce, včetně hromadných přesčasů,“ sdělily odbory.

Z noční směny rovnou na ranní

Provoz ve Škodě mezitím komplikuje pandemie koronaviru. Na výrobních linkách už nastal podstav. „Řešení firma nalezla tak, že nutí agenturní zaměstnance, aby po noční pokračovali na ranní směnu a nahradili tak chybějící pracovníky. Podotýkáme, že toto je ten nejhorší hazard s lidským zdravím,“ doplnili odboráři.

Agenturní zaměstnanci musí podle odborů po noční směně čekat, až se zjistí, kolik lidí se nedostavilo do práce, a pak jsou podle potřeby posíláni na další směnu. Odbory to kritizují. „Takto zneužívat bezbrannosti pracovníků, závislých na této prekérní formě zaměstnání a obživy, je nedůstojné nejen v rámci firmy Škoda, ale i celém koncernu Volkswagen,“ uvedl Škodovácký odborář.

Škoda tvrzení odborů popírá. „Veškeré přesčasy jsou vždy na dobrovolné bázi. Aktuálně s přihlédnutím k současné situaci, možnost práce přesčas ve firmě po dohodě s Odbory KOVO hromadně nevyužíváme,“ řekla mluvčí automobilky Martina Gillichová.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

Podívejte se, jak běží výroba škodovek v době pandemie:

13. května 2020

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zakázali jste spalováky? Zdaňte elektromobily a zrušte dotace, vyzývá Focus

Vlnu emocí mezi automobilisty přineslo nedávné schválení zákazu prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut se...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti letech je...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Milionové volvo, se kterým si jeho řidič povídá

Jaroslav Hlobil a jeho Volvo V70 D5 z roku 2003 jsou hrdinové tohoto týdne. Hranatý kombík najel milion kilometrů, do...

Nový šéf Škody nastoupí v pátek, bude pokračovat v elektrifikaci značky

Klaus Zellmer oficiálně přebírá pozici předsedy představenstva Škody Auto. Doposud působil jako člen představenstva...

Autozápisník: rikša Audi, koloběžka Bugatti a hlasování o konci motorů

Červen byl pořádně horkým vstupem do letošního léta, a to nejen kvůli vysokým teplotám. Čtěte, jaké události světa aut...

Na vlastní kůži i mrtvoly za volantem. Jak se vyvíjely testy bezpečnosti aut

Premium Opravdu pevná auta se vyrábí až od nového tisíciletí. Automobilky se bezpečností aut zabývaly systematicky už dekády,...

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...