Škoda opět v Británii vyhrála

  • 3
Úspěšná ocenění mladoboleslavských vozů ve Spojeném Království neberou konce. Nejnověji Škoda uspěla i v rozsáhlém průzkumu spokojenosti majitelů se svými vozy. Celkově značka obsadila třetí místo, octavia dokonce ve své třídě vyhrála a jako jediné se jí podařilo pokořit japonské konkurenty.

Co především britští majitelé octavií oceňovali? Zejména úroveň servisu a provozní náklady. V těchto hlediscích získal tuzemský vůz jako jediný známku "výborný", čímž překonal veškerou konkurenci. Velice dobře ale dopadly i motory, sedadla a také design. Zdá se, že právě konzervativní stylistika je pro britský trh ideální strategií.

Britští dealeři Škody se mohou těšit i z úspěchu ve třídě "supermini", kam Ostrované zařazují fabii i felicii. Modernější mladoboleslavský model se umístil ve své kategorii hned za Toyotou Yaris, která navíc získala i absolutní prvenství. I již poměrně vysloužilá felicia se umístila skvěle. Skončila čtvrtá ve třídě, mezi všemi 208 porovnávanými vozy pak na 16-tém místě.

Fabia získala body také za provozní náklady, zejména pak za cenově přijatelný servis. Nabízí prý i nadstandartní pohodlí, přičemž sedadla dokonce považují její majitelé za nejlepší ve své třídě. Kritika naopak směřuje ke stěračům a ostřikovačům.

Průzkumu uznávané britské společnosti JD Power se zúčastnilo na 28 tisíc řidičů, kteří hodnotili především kvalitu a půvab svých vozidel, roli hrály i náklady a spokojenost se servisem. Mezi respondenty byli zařazeni pouze ti zákazníci, kteří auto pořídili v době od září 1999 do srpna 2000 a měli tak dostatek času na důkladné seznámení se s vozem. Tazatelům šlo především o subjektivní pocit řidičů.

Dle výsledků ankety je tedy zřejmé, že Britové preferující levnější značky jsou spokojenější. Naopak dražší modely si až na vyjímky majitelé zrovna neoblíbili.
 
Z 208 sledovaných aut okupovaly nejvyšší příčky v naprosté většině pouze japonské vozy. Mezi automobily ze Země vycházejícího slunce se podařilo výrazněji vklínit jen tuzemské automobilce. Ta uspěla se svojí celou modelovou řadou, jiní evropští výrobci zabodovali maximálně s jedním či dvěma modely. Tento výsledek je v Británii pro dříve opovrhovanou automobilku dalším potvrzením "změny", kterou se snaží marketéři značky konzervativní veřejnosti vštípit.

Následující tabulky uvádí míru spokojenosti majitelů s jejich vozy. Rozdělení do tříd jsme pro zachování objektivity ponechali v původním rozvržení.

Třída minivozů (supermini)

model míra spokojenosti
1. Toyota Yaris

88,1%

2. Škoda Fabia

84,6%

3. Hyundai Amica

83,6%

4. Škoda Felicia

82,8%

Třída malých vozů

model míra spokojenosti
1. Toyota Corolla

83,4%

2. Proton Wira

82,0%

3. Audi A3

81,8%

Třída rodinných vozů

model míra spokojenosti
1. Škoda Octavia

85,1%

2. Mazda 626

83,3%

3. Subaru Legacy

83,1%

Vyšší třída a luxusní automobily

model míra spokojenosti
1. Lexus IS200

85,8%

2. Jaguar XJ

85,1%

3. BMW řada 5

84,7%

Sportovní kupé a roadstery

model míra spokojenosti
1. Toyota Celica

83,1%

2. Mazda MX-5

82,7%

3. Mercedes CLK

82,3%

Velkoprostorové vozy

model míra spokojenosti
1. Toyota Picnic

81,9%

2. Mazda Premacy

80,7%

3. Citroen Xsara Picasso

80,2%

Třída off-roadů

model míra spokojenosti
1. Subaru Forester

83,0%

2. Honda H-RV

82,2%

3. Honda C-RV

81,8%