Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

Škoda nabídne do čtyř let elektrické auto. První je Octavia Green E Line

  23:27aktualizováno  23:27
V Paříži se představuje první elektromobil značky Škoda. Octavia na baterky ujede až 140 kilometrů. Do tří až čtyř let budou škodovky na elektřinu v prodeji.

Do posledních chvil utajená premiéra mladoboleslavské automobilky nese jméno Škoda Octavia Green E Line a je to bílý kombík. Navenek nic neobvyklého, ale v útrobách se dějí velké věci. Namísto obyčejného spalovacího motoru má pod kapotou elektromotor a místo nádrže zabraly lithium-iontové akumulátory. Baterie se doplňují ze zásuvky, ale například i rekuperací při brzdění nebo brzděním motorem při sjíždění svahu.

Škoda Octavia Green E Line

Koncept je první škodovkou s čistě elektrickým pohonem. "Svou modulární konstrukcí podlahy je sériový model ideálně vhodný pro montáž baterie, elektronické řídicí jednotky a elektromotoru," vysvětluje Škoda. Elektromotor podává v trvalém provozu výkon 60 kW, maximální výkon činí 85 kW. Nejvyšší točivý moment 270 Nm je k dispozici už při rozjezdu, což je dáno charakteristikou tohoto pohonu. To umožní ostré starty elektroškodovky.

Kompletní zpravodajství z pařížského autosalonu ZDE

Octavia Green E Line akceleruje z 0 na 100 km/h za pouhých dvanáct sekund. Maximální rychlost je omezena na 135 km/h.

"Dojezd 140 kilometrů splňuje požadavky většiny řidičů, kteří v Evropě dojíždějí do zaměstnání," uvádí automobilka.

Škoda Octavia Green E Line

Baterie se skládá ze 180 lithium-iontových článků o průměru 150 mm a délce 650 mm. Akumulátor má kapacitu 26,5 kilowatthodin, jeho hmotnost činí zhruba 315 kilogramů. Blok akumulátoru je umístěn pod střední a zadní podlahou a částečně i v zavazadlovém prostoru. Kufr elektrického kombíku má 430 litrů a má i dvojité dno. Namísto rezervy má lepicí soupravu.

Škodovka plánuje příští rok nasazení testovací flotily až 20 vozů v Česku a Německu. Půjčovat je budou vybraným firmám, aby je otestovaly v běžném provozu. "Ověříme si tak zkušenosti z provozu a během tří až čtyř let chceme uvést první sériově vyráběné elektrické škodovky," říká Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí automobilky. Prvním elektrickým modelem může být jakékoliv škodovka, nemusí to být zrovna octavia. Pro představení technologie se ale tentokrát hodila nejlépe. Můžeme se tak klidně dočkat elektrického yetiho nebo roomsteru. Se sériovou výrobou se ale podle Krauskopfa počítá na sto procent a velmi brzo.

Centrální panel navigace ukazuje toky energie mezi jednotlivými částmi elektrického pohonu. Řidiči ukazuje informace o aktuálním výkonu, spotřebě a stavu nabití akumulátoru i o zbývajícím dojezdu vozu.

Budíky v kapličce pod volantem mají stejnou grafiku, jen místo palivoměru je "elektroměr".


Elektrická octavia také dostala novou speciální barvu, bílou perleť.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Jak se míchá lithium s kobaltem. Baterie pro elektroauta jsou velká věda

Vývoj a výroba baterií pro elektromobily BMW

Co pro běžná auta znamená motor, je pro elektromobily baterie. Ta má zcela zásadní vliv na výkon,...

Zájem o auta poháněná elektromotory v Evropě raketově roste

Elektromobil

Elektrická auta posilují a každý rok zvyšují v Evropě své prodeje. Rostoucí popularita těchto typů...

Pro VW jsou elektroauta nutnost. Bez dotací se pořádně nerozjedou

Volkswagen ID.3 je v Praze.

Exkluzivně Koncern Volkswagen mohutně naskakuje na vlnu elektromobility. Značka začíná prodávat svůj první...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Prodej elektroaut v Česku roste, příští rok má výrazně zrychlit

Volkswagen ID.3 je v Praze.

Prodej nových elektromobilů na českém trhu by se měl v příštím roce víc než ztrojnásobit – na tři...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Volkswagen ID.3 je v Praze.

VIDEO Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard...

  • Nejčtenější

VIDEO: Moderní auta ostrým bílým světlem oslepují řidiče

Halogenům odzvonilo, motoristé si v moderních vozech chválí, jak xenonové, častěji LEDkové i laserové světlomety...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Premium

KOMENTÁŘ: Hysterie jménem elektroauta. Budoucnost to není

Český člověk zase vyzrál na zákony. Stačí si udělat registrační značku na přání – a máte elektromobil i z naftového...

Tesla postaví německou továrnu bleskově. Překážejí voda, stromy a bomby

Z nečekané strany dostal úder výrobce elektromobilů Tesla, modla ekologických aktivistů. Proti jeho plánům postavit u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko je v přípravě na elektromobilitu páté nejhorší v Evropě

O elektromobilitě se mluví, automobilky letos chystají doslova invazi nových modelů, ale Česko v této oblasti zaostává....

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Po českých silnicích jezdí téměř šest milionů aut. Jejich počet roste

Na českých silnicích to v loňském roce opět zhoustlo. Jezdí po nich už 5,99 milionu osobních aut, jejich počet se...

Nový Leon je frajer ve sportovním. Jede na benzin, naftu, plyn i elektřinu

Seat představil svůj nejdůležitější model. Leon čtvrté generace je už od roku 1999 blízkým příbuzným Octavie, Golfu a...

Dvojnásobný korunní princ už na trůn nečeká, Renault ho musel z VW vykoupit

Luca de Meo je jednou z nejzářivějších hvězd v galaxii manažerů autoprůmyslu. Kdo jiný by dvakrát opustil roli...

Sdílené auto máte po ruce kdykoliv. Zkusili jsme minutovou autopůjčovnu

Vyjít před dům, rozhlédnout se po nejbližším autě, skočit za volat a vyrazit na cestu? Tento pocit dosud znali jen...

Najdete na iDNES.cz