Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi levná auta nekupují, jsou ochotni připlácet, říká šéf Škody v ČR

  10:00aktualizováno  10:25
Škoda představila inovovanou verzi svého SUV Kodiaq a chystá start prodeje elektrického modelu Enyaq iV. Jiří Maláček, šéf českého zastoupení značky v diskuzním pořadu Rozstřel; který jsme po dlouhých měsících online rozhovorů z homeoffice natočili v televizním studiu iDNES.cz, odhalil, co od přelomové novinky čeká a jak koronavirová uzávěra změnila automobilový trh.

Jiří Maláček převzal vedení českého zastoupení Škody loni v září (čtěte zde). Aktuálně se zabývá spíše krizovým řízením v době koronavirové uzávěry. 

Prodejny s automobily jsou už dlouhé měsíce zavřené. Zkušený manažer s více než patnáctiletou kariérou u Toyoty působí ve Škodě Auto od ledna loňského roku, na tuzemském trhu vede více než stočlenný tým, aktuálně jezdí superbem s turbodieselem, do kterého přesedl z plug-in hybridního provedení, vyzkoušel i elekromobil.

Při Rozstřelu ve studiu iDNES.cz Jiří Maláček také převzal cenu Jarní autonovinka roku, kterou v hlasování zvolili čtenáři iDNES.cz elektrickou Škodu Enyaq iV. Anketa byla vyvrcholením prvního ročníku virtuálního Autosalonu iDNES.cz (více čtěte zde). 

„V online prostředí představujeme stejně jako na autosalonu nové modely a koncepty aut budoucnosti. Velmi nás těší zájem čtenářů a rádi si podobný projekt zopakujeme,“ hodnotí jarní akci šéfredaktorka iDNES.cz Naděžda Petrová.

Autosalon

„Škoda Enyaq iV vstoupí 13. května naplno do prodeje. Výsledky čtenářské ankety iDNES.cz jsou pro nás potvrzením, že první výhradně bateriový model značky přijíždí v pravou chvíli a je o něj zájem. Předpokládáme, že v letošním roce na českém trhu prodáme jeden až dva tisíce těchto elektromobilů vyráběných v Mladé Boleslavi,“ uvedl k výsledkům ankety Jiří Maláček.

Škodovka nové éry

První svezení Škodou Enyaq

Enyaq je na silnicích. S první škodovkou nové doby jsme najeli první stovky kilometrů. Ta doba je elektrická. Namísto nádrže má auto baterky a na elektrony z nich vystřelí jako čert. Čtěte dále.

Škoda Enyaq iV

Změna vnímání elektroaut

„Od Enyaqa očekáváme, že se nám podaří změnit vnímání elektromobilů v České republice,“ říká Maláček na adresu nového modelu. Podle zástupce automobilky má nový bateriový vůz potenciál přitáhnout v letošním roce více než tisíc zákazníků. Maláček v Rozstřelu uvedl, že by na sebe značka měla převzít roli propagátora elektromobility v České republice: „Chápeme naši roli. Musíme být ti, kdo vybudují povědomí a vnímání elektrovozů.“

Dodal ovšem, že je třeba také dlouhodobá, cílená podpora státu a dalších institucí. „Vlak je rozjetý,“ komentuje Maláček a popisuje, že do přechodu na elektrickou trakci bylo v autoprůmyslu mohutně investováno, takže velký přechod na nový druh pohonu je jistý. Maláček navíc poukazuje na to, že příchod elektromobilů nabídku na trhu rozšiřuje, i nadále v ní jsou benzinové a naftové modely a také vozy na plyn. Před nedávnem přibyly hybridy a plug-in hybridy. „Nechystá se tlustá čára, za kterou budou už pouze elektromobily,“ ubezpečuje.

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu Rozstřel na iDNES.cz

Potenciální zákazníky enyaqa vidí Maláček ve firmách, které je zařadí do svých flotil. Přechod k elektromobilům jezdícím bez lokální produkce emisí bude podle šéfa české Škody přirozený, přirovnává jej k tomu, jak si lidé zvykli třídit odpad.

Lidé stále nakupují

Jiří Maláček věří, že se trh s auty vrátí po útlumu zapřičiněném koronauzávěrou k růstu už v letošním roce; tendenci naznačil uplynulý březen. V meziročním srovnání očekává za celý letošek osmiprocentní nárůst. Stejně jako za normálního stavu táhnou prodeje Škody dodávky do firemních flotil a je to tak i nyní. Maláček ovšem vnímá také to, že pro zákazníky se dnes stalo auto bezpečným způsobem dopravy bez rizika nákazy koronavirem. „Nejčernější scénáře byly před rokem vykresleny mnohem hůře, než jaká je dnešní realita. Lidé stále mají kupní sílu pořizovat nové případně ojeté vozy,“ dodává.

„Cena mobility je v Česku extrémně dostupná,“ myslí si Maláček i přesto, že auta v posledních měsících a letech zdražila. Poukazuje na to, že na rozdíl od dalších zemí nejsou u nás automobily zatíženy dalšími daněmi a dodatečnými poplatky. Auta jsou podle Maláčka na úplně jiné úrovni než v minulosti, jak z pohledu výkonů, tak výbavy. „Dostupnost aut z hlediska kupní síly obyvatel je stále velmi vysoká,“ shrnul. Maláček připouští, že zdražování aut bude pokračovat. „Určitě minimálně o inflaci,“ dodává.

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu Rozstřel na iDNES.cz

Jednoznačně nejdůležitějším hlediskem při nákupech aut firemními zákazníky jsou celkové náklady na provoz (TCO). Ovšem stále více na ně hledí také privátní klientela. Maláček zdůrazňuje, že na českém trhu zákazníci kupují bohatě vybavená auta. Lidé jsou ochotni si připlácet za výbavu, kupují silnější motory. Není tedy jisté, že by po levnějších, méně vybavených provedeních škodovek byla vůbec poptávka. Šéf Škody v Česku si všímá, že také na domácím trhu je velká poptávka po vozech typu SUV, ovšem připomíná fabii, která zanedlouho dorazí v nové generaci, a octavii, které jsou stěžejními modely značky v tuzemsku.

Zaměření na ojetiny

Koronavirová uzávěra urychlila rozvoj online nabízení a prodeje, týká se to i aut. „Většina, až 97 procent, předvýběru nového vozu dnes probíhá na internetu,“ uvádí Maláček a ilustruje to na firemních prodejích: „Firmy do showroomu nechodí, objednávají mailem, mají dlouhodobé kontrakty. Osmdesát možná devadesát obchodů a administrativy se odehrává online už dnes.“

Upozorňuje ovšem, že doba čistě online prodeje je zvláště u ojetých aut ještě hodně daleko. A právě obchod s použitými vozy je velkým tématem českého trhu. Auta z druhé ruky objemově trh s novými vozy násobně překonávají. 

Podle Maláčka se trh s ojetinami posunul a kultivoval a myslí si, že to tak vnímají i zákazníci. Centralizovaný program ojetých vozů v rámci českého zastoupení Škody je podle Maláčka ceněný také mezi dealery. Loňské pokles růstu prodejů ojetin v rámci sítě Škody zbrzdila nejen koronauzávěra, ale také nedostatek použitých vozů, po kterých je poptávka. Škoda má na českém trhu ambici prodávat až sto tisíc ojetých aut ročně, čímž by vyrovnala své prodeje nových vozů.

Poslední hřmění pořádných motorů a jeden zázračný vyvinuli v Číně

Wey Yuanmeng se bude prodávat pouze s plug-in hybridním pohonným ústrojím.

VIDEO Promenáda novinky pro ty, kdo mají na auto přichystaný pořádný ranec peněz, se nese ve znamení...

Kachna, dinosauři, Biden, sólo pro Mustang a benzinové finále v Detroitu

Obří nafukovací kachna od Jeepu: stěžejní symbol letošního detroitského...

V postpandemickém světě autosalonů je vše jinak. Ten detroitský se ale letos v září poprvé od roku...

Autonovinky týdne: Bezejmenné superferrari a ochutnávka nové fabie

Ferrari 812 Superfast V12 Special

Automobilky už nečekají na tradiční akce a představují novinky průběžně celý rok. Ferrari v...

Nový Mercedes C je zmenšená třída S. Ale dostane jen čtyřválce

Nový Mercedes-Benz třídy C

VIDEO Auta se zcela mění a důkazem těchto změn je i jeden z nejtradičnějších a nejkonzervativnějších...

Elektrická kia je symbolem přerodu značky. Spalovací motory zatím nezavrhla

Kia EV6

Automobilka Kia se mění. Podobně jako řada jiných značek sází na elektromobilitu a hledá nové cesty...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...