Z brněnského obchodního centra u „bratislavské“ dálnice D2 odcházejí poslední úterní návštěvníci, přesto se však neponoří do ticha. Panuje v něm totiž čilý ruch. Stojí za ním tým lidí připravující jedinečnou automobilovou výstavu věnovanou mladoboleslavské automobilce. Už krátce před zavírací dobou se totiž u zásobovacího tunelu, v němž se do té doby skrývala trojice škodovek – luxusní Superb III z roku 1936, rallyový speciál Fabia WRC a sportovní spider 1100 OHC, sešikovalo několik odtahových vozů naložených dalšími historickými kousky včetně těch nesoucích ještě značku Laurin & Klement.
Jejím prvním dvoustopým dopravním prostředkem byl dvoumístný model Voiturette A. Mladoboleslavská značka založená v roce 1895 knihkupcem Václavem Klementem a strojním zámečníkem Václavem Laurinem jej představila po deseti letech svého fungování, v roce 1905. Původně se zabývala výhradně výrobou jízdních kol značky Slavia, koncem roku 1899 pak svou činnost rozšířila o výrobu motocyklů – výstava mapuje i tuto část historie automobilky.
Voituretta A, která byla patrně prvním sériově vyráběným automobilem v Rakousku-Uhersku, samozřejmě nechybí ani na výstavě v brněnské Olympii. Vystavený kus (jeden z odhadovaných pěti dochovaných) je jedním z nejstarších dochovaných kusů (rok výroby 1905) a pochází ze soukromé sbírky rodiny Samohýlů ze Zlína, jejíž je jedním z nejvzácnějších exponátů. Dvoumístný vůz s hmotností 485 kilogramů pohání kapalinou chlazený vidlicový dvouválec o objemu 1 005 cm3. Model A bylo možné objednat v červeném, zeleném a modrém laku. Za příplatek pak šlo zvolit i bílou barvu.
Na své si v Brně přijdou i pamětníci, kteří se ještě běžně na cestách setkávali třeba s původní dvoudvéřovou octavií, fešným kabrioletem felicia či o něco později hojně rozšířeným „embéčkem“, tedy Škodou 1000 MB. Oko fanoušků motoristického sportu pak potěší část expozice věnovaná závodním speciálům. Její hlavní hvězdou je již výše zmíněná sportovní Škoda 1100 OHC, jedna z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Vznikly totiž pouze čtyři exempláře: dva v provedení spider a dva jako uzavřené kupé.
Zatímco v případě spideru se dochovaly oba kusy, kdy ten druhý je chloubou britského zastoupení Škody, tak z obou vyrobených kupé zůstala jen torza a jednotlivé komponenty havarovaných vozů. Loni však z dílen škodováckého muzea vyjela i tato druhá karosářská verze, vznikla renovací dochovaného rámu, podvozku a pohonné jednotky. Karoserie pak byla vyhotovena podle originální výkresové dokumentace. Obě karosářská provedení se loni, tedy po dlouhých 61 letech (posledním společným závodem byla v roce 1961 cena Mladé Boleslavi v Čisté u Bělé pod Bezdězem) setkala v jízdě bok po boku na akci v Sosnové.
Jednou z vystavených specialit je designová studie Škoda Fabia RS 2000 z roku 2011. Jde o čtyřmístný speedster postavený na základech rallyové Fabie S2000, kterému tak kromě scházející střechy dominuje výrazný bodykit. Vůz si svou výstavní premiéru odbyl u rakouského jezera Wörthersee v rámci slavného tuningového srazu GTI Treffen. Tomuto líbivému konceptu dělá po dobu trvání výstavy v Olympii společnost jeden ze dvou speciálně upravených enyaqů iV, které měl v září 2021 při své čtyřdenní návštěvě Slovenska k dispozici papež František.
Součástí výstavy, která probíhá do neděle 26. února, je i bohatý doprovodný program včetně soutěží o hodnotné ceny. V březnu se pak na historické vozy Škoda mohou těšit i Pražané, výstava totiž následně zavítá do pražského obchodního centra Arkády Pankrác.