Středa 20. ledna 2021, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 20. ledna 2021 Ilona

Šlapací laurinka se škodovkou: kovářské umění proti karbonové moderně

aktualizováno  16:23
Firma dvou Václavů, zapálených cyklistů Laurina s Klementem, začínala před jeden a čtvrt stoletím s velocipedy. Z muzea Škody jsme vytáhli stodvacetiletou furtošlapku jménem Slavia a srovnali ji s aktuálním karbonovým silničním kolem, které má značka v nabídce.

„To jsem nevěděl, že Škoda vyrábí i kola,“ zaujme ostře zelené kolo kolemjdoucího, když hledáme ve čtyřech stupních a mlze o sobotním dopoledni cestu. Silnička zářící škodováckou zelenou budí zaslouženou pozornost. Se šlapacími laurinkami to vlastně v druhé polovině prosince roku 1895 v Benátské ulici v Mladé Boleslavi začalo.

Strojnická dílna se dvěma zaměstnanci hned v následujícím roce nabídla pět modelů jízdních kol, což byl tehdy plnohodnotný dopravní prostředek. Dnes místo nich jezdíme autem a na kolech funíme o víkendech, o letošní koronavirové uzávěře se nadšení Čechů pro cyklistiku ještě zintenzivnilo.

Mladoboleslavská firma vyráběla kola pod značkou Slavia. Na přelomu devatenáctého a dvacátého století byla synonymem kvality a inovací. Firma L&K (předchůdce automobilky Škoda) brzy patřila k největším výrobcům jízdních kol v Čechách. Ovšem 8. března 1905 s výrobou jízdních kol skončila a plně se přeorientovala na motocykly.

Jízdní kola Laurin & Klement Slavia a Škoda Road Elite

Stodvacetiletá furtošlapka, tedy kolo s pevným převodem, které má zadní pastorek pevně spojený s nábojem (bez volnoběžky), je dnes zas v módě mezi městskými koly. Chce to cvik a sílu. Jak šlapete, tak zrychlujete nebo zpomalujete. Zastavit na fleku občas zabolí a rychlá jízda z kopce, to je pěkný kvapík nohou.

Prastará Slavia, to je filigránská zámečnická práce, okouzlující svědek času a umu tehdejších řemeslníků. Do detailu tvarované mufny spojující subtilní trubky rámu jsou malým uměleckým dílem.

Specificky dolů zalomená řídítka dávají kolu jedinečný vzhled. Upřímně, moc pohodlné to není – nahoře jako na klasických beranech je držet nejde, můžete jen dole za korkové rukojeti, trochu zkrouceni. Kliky pedálů s klínky jsme používali ještě nedávno, kožená sedla jsou zas v módě. A určitě by dnes měla úspěch i parádní kožená trojúhelníková brašnička. Ke Slavii jste si před 120 lety mohli ještě přikoupit jiný užitečný doplněk: bičík k odhánění psů.

Jízdní kolo Laurin & Klement Slavia

Zajímavým detailem je chybějící spojka zadní stavby, na které pak další století vozila kola zadní brzdu. Teď už ji zas nepotřebují, mají kotoučové. Detail, který zaujal úplně každého, jsou kovové čepičky ventilku zajištěné před ztrátou řetízkem. Dnes by tomu škodovka řekla „simply clever“ vychytávka. Vše má kouzelnou patinu a béžové pláště jsou prostě parádní. Geometrie s krátkým rozvorem a řídítka uchycená napřímo na vidlici bez představce dávají Slavii vratkost.

Jiný vesmír

Jízdní kola vrátila Škoda do nabídky v roce 2003. To dnešní silniční kolo, které je nejdražší v nabídce značky, je jak z jiného vesmíru. Namísto jednoho pevného převodu má 22 řazených brzdovými pákami. Zahranacené mohutné trubky karbonového rámu zdůrazňují modernu, čistota provedení se zahlazenými přechody spojů s prací starých mistrů od Laurinů nádherně kontrastuje. Kromě toho, že je karbonový rám lehký, je neuvěřitelně tuhý, i oproti srovnatelným o pár let starším karbonovým kouskům. Při záběru na těžký převod jezdec cítí, že neztrácí energii a přenese ji přímo do pedálů a na kola. Je vidět, že se na to konstruktéři zaměřili – uzel rámu u středového složení je hodně mohutný.

Silniční kolo Škoda Road Elite

Pro svezení nám půjčili kolo, které k jezdci úplně nepasuje. Namísto velkého elka bych potřeboval menší. I tak je znát citelný posun – oproti pět let starému cenově srovnatelnému karbonovému kolu jsem byl mnohem rychlejší a jistější. Kolo je neuvěřitelně stabilní a ovladatelné.

Ze sedmi a půl kil by ještě půlkilo srazily karbonové ráfky namísto hliníkových, které má škodovácké kolo z výroby. Tuning a odlehčování by samozřejmě mohly pokračovat dál, jak ví každý silničář.

Dnes se i do tak konzervativní disciplíny, jakou je silniční cyklistika, dostávají kotoučové brzdy. To je další obrovský posun, který oceníte ve chvíli, kdy zmoknete. Kotouče prostě brzdí o řády líp a ty klasické na vodě skoro vůbec...

Co mi nesedělo? Chtěl bych užší řídítka a „svoje“ sedlo. Je ovšem třeba dodat, že na nový komponent související s jízdní pozicí (a právě sedlo nejvíc) si cyklista zvyká několik set kilometrů. Na to byla 400kilometrová týdenní seznamovačka málo.

Jízdní kola pro Škodu dodává český výrobce BFI se sídlem v Kopřivnici na severu Moravy. Kromě značky Superior, která vyvíjí a vyrábí kola v Česku, ještě vlastní slavnou značku Rock Machine. S mladoboleslavskou automobilkou spolupracuje Superior od roku 2009.

Ročně prodá automobilka kolem dvou tisíc kol, z toho v Česku polovinu. A v loňském roce byly nejprodávanější právě silniční modely, které tvořily třetinu prodejů. V předchozích letech jednoznačně převažovala horská kola, od předloňska roste poptávka po elektrokolech, což je celosvětový trend.

A teď to nejzajímavější: oproti zvyklostem nevzroste při přerodu Superioru na Škodovku cena, je víceméně podobná. A aktuálně vyprodávaná letošní kolekce je ještě zajímavější tip. S ní se ceny dostávají ještě níž, v některých případech velmi výrazně. Zelený model Road Elite odpovídá výbavou letošnímu Superioru, ovšem rám je z loňské edice. Na e-shopu Škodovky byl v době uzávěrky k mání po slevě za 62,5 tisíce korun.

Největší český výrobce kol

Od listopadu má českého majitele

Značka Superior patří kopřivnické firmě BIKE FUN International (BFI), která vznikla v roce 2001. Vyvíjí a vyrábí jízdní kola vlastních značek Superior, Rock Machine a Frappé a produkuje pro zahraniční trhy. Více než 80 procent kopřivnické produkce směřuje na export do 29 převážně evropských zemí. Firma zaměstnává téměř 500 lidí a za dobu své historie vyrobila více než 2,5 milionu jízdních kol a elektrokol.

V kopřivnické továrně, jež sídlí v areálu Tatry, vzniká ročně bezmála 200 tisíc jízdních kol a elektrokol. Kromě vlastního vývoje, vlastní lakovny a výroby kol se BFI zabývá vývojem elektro pohonu a produkcí cyklistických doplňků. V loňském roce BFI dosáhlo obratu 2,8 miliardy korun.

Od minulého týdne má firma nového vlastníka. Od původních holandských majitelů jí po více než roce vyjednávaní 20. listopadu odkoupila společnost ConsilTech, člen českého rodinného holdingu Consillium. Šéfem firmy i nadále zůstává její zakladatel Mark de Kwant.

Holding Consillium podnikatele Tomáše Němce vlastní také rakouskou značku lyží Kästle a koupila i českého výrobce lyží Sporten a Artis.

  • Nejčtenější

Šéf koncernu VW vyzradil uvedení Fabie Combi. Je symbolem nové role Škody

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess na linkedinovém profilu koncernu VW uveřejnil příspěvek s...

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Veterána k prodeji nafotil před vlastní garáží, za pár hodin přišli zloději

Doslova štěstí v neštěstí měl majitel veterána, který se ho před několika dny rozhodl prodat. Inzerát s fotografiemi...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii...

Kdo staví vilu na Babě? Muž s vazbami na sponzory Zemanovy kampaně

Premium Nová prosklená vila na vrchu Baba v Praze budí zájem místních i turistů. Dům patří firmě Luboše Paška, který je...

Ano, Češi byli nejlepší! říká zámořský expert o časech, kdy i Kanada žárlila

Premium Omlouvá se při vzpomínce na nezdar Pavla Patery v Dallasu. Zápasy proti Buffalu s Dominikem Haškem v brance přirovnává...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

  • Další z rubriky

Kupujeme ojetinu za 50 tisíc: žádné fanfarónství a peníze stranou

Premium Ačkoli statisticky Češi bohatnou, stále je spousta lidí, kteří auto nutně potřebují, ale mají na něj velmi omezený...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

VIDEO: Škoda už testuje novou Fabii v provozu

Letošek je pro Škodu rokem nové Fabie. Čtvrtá generace jednoho ze stěžejních modelů značky je postavená, nyní najíždí...

V Alpách shořely unikáty. Podívejte se na poklady muzea, včetně jaw a laurinky

V pondělí v noci propukl požár v prestižním rakouském muzeu motocyklových veteránů Top Mountain Crosspoint. Nádherná...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

Jednoduchý trik. Vědci našli nejlepší způsob, jak si získat přátelství kočky

Premium Majitelé koček dobře vědí, jak je s nimi někdy těžké pořízení. Umí dělat naschvály, jsou tvrdohlavé nebo nás prostě...