Nečekaná premiéra u Škody: jednostopý elektrokoncept Klement

  12:30aktualizováno  12:30
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Snad ještě nikdy nepřijel šéf automobilky na autosalonové pódium při představování automobilových novinek na bicyklu. Bernhard Maier, šéf Škody Auto, to udělal. Na představení hned tří nových škodovek na autosalonu v Ženevě přifrčel na elektrokole pojmenovaném Klement.

Svět dnešních aut už takový je. Výrobci se musí pouštět do nových disciplín a nabízet publiku komplexní řešení mobility. Doprava ode dveří domu k soustruhu, pokladně nebo pracovnímu stolu totiž neobnáší jen jízdu autem, ale také dopravu dalšími prostředky.

Fotogalerie

Giudo Haak, vedoucí managementu produktu společnosti, vysvětluje, že Klement má být moderní, dynamický, lehce ovladatelný dopravní prostředek, kterým chce Škoda oslovit cílovou skupinu mladých a aktivních, kteří berou ohled na životní prostředí.

„Koncept skvěle souzní s našimi zákazníky a naší strategii eMobility. Zkoušíme proto, jak by mohl doplnit naše portfolio,“ popisuje. „Sdílené dopravní prostředky jako Klement budou v hustě zalidněných městech ulehčovat například denní dojíždění do práce a stanou se nepostradatelnými. Jednostopý koncept byl vyvinut pro mladé, kteří hledají udržitelnou alternativu k autu a očekávají více než klasické kolo, něco, co bude rychlejší, pohodlnější, zábavnější a jednoduše ovladatelné.“

Škoda tak svého dvoukolového Klementa pojmenovaného po jednom ze svých dvou zakladatelů prezentuje jako „zhmotněním představy o budoucnosti individuální mikromobility“. Takových elektrokol už za poslední roky představily automobilky několik. Škoda ovšem odkazuje navrch k tomu, že Václavové Klement s Laurinem před 124 lety s výrobou kol svou firmu rozjížděli.

Elektrický jednostopý koncept Škody má mít puristický design, moderní techniku a jednoduché ovládání; je zcela online. Má čistý futuristický hliníkový rám bez páček, kabelů nebo bowdenů. Místo pedálů jsou jen stupačky.

Zrychlovaní a brzdění řeší koncept jako u populárních hoverboardů. Přenesením váhy na přední část stupačky začne Klement s motorem v náboji kola akcelerovat. Přenese-li se váha nohou dozadu, koncept aktivuje hydraulickou kotoučovou brzdu s ABS vepředu a motorovou brzdu v zadním kole.

AUTOSALON Ženeva 2019

Motor v náboji zadního kola poskytuje výkon 4 kW a umožňuje konceptu dosáhnout maximální rychlosti 45 kilometrů v hodině. Dvě 52článkové lithium-iontové baterie mají celkovou kapacitu 1 250 Wh a nabízejí dojezd 62 kilometrů. Baterie lze jednoduše vyjmout a nabít ze zásuvky, dobíjejí se také rekuperací během brzdění. Hmotnost kola má být kolem 25 kilogramů.

Integrované LED osvětlení nabízí přední a zadní světlo, brzdové světlo, ve stupačkách integrovaná LED směrová světla a světla pro denní svícení. Na rámovém nosníku kousek za řídítky je umístěn držák na chytrý telefon s indukčním nabíjením.

„Chytrý telefon je klíčem k mnoha funkcím a umožňuje připojení k celé škále online produktů: například k tísňovému volání nebo vzdálené diagnostice a údržbě konceptu. Díky zónovému monitorování umožňuje koncept také nastavení omezení oblasti pohybu,“ popisuje Prax.

„Pro nasazení do provozu může v budoucnu přibýt mnoho dalších vylepšení jako asistenční systémy, služby na požádání nebo speciální pneumatiky, vyrobené z tlumicí pěny používané pro výrobu běžeckých bot, zaručující tichou a bezstarostnou jízdu bez defektu,“ uzavírá Hermann Prax.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

BMW našlo lék na design u génia ve výslužbě a jeho ztracené studie

BMW Garmisch

Vyznavači mnichovské produkce se dnes přou, jsou-li ledvinky na přídích nových BMW majestátní, nebo prostě jen obludně...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Superkoncern nevznikne, Fiat uraženě stáhl nabídku na spojení s Renaultem

Fiat Chrysler Automobiles (logo)

Italsko-americký výrobce automobilů Fiat Chrysler Automobiles (FCA) dnes uvedl, že s okamžitou platností stahuje...

Nový Opel Corsa nejprve ve verzi do zásuvky. Vyvinuli ji za dva roky

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

V Rüsselsheimu začínají dobu elektrickou. Opel se do nového dobrodružství pouští se zázemím koncernu PSA. Jeho...

Venkovní airbag omezí zranění až o 40 procent, čekají ho ještě roky vývoje

Boční airbag od ZF omezí při nehodě zranění až o 40 procent

V Německu jsme byli svědky prvního nárazového testu s ohromným bočním venkovním airbagem. Vyvinula jej společnost ZF,...

Najdete na iDNES.cz