Neděle 25. července 2021, svátek má Jakub
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. července 2021 Jakub

Před 20 lety vyrobili poslední z 1,4 milionu felicií. Oblékli ji v Německu

Poslední Škoda Felicia sjela z výrobních pásů automobilky 20. června 2001. Ve stejný den jako poslední felicii přitom ve Škodě Auto vyrobili i jubilejní třímiliontý vůz od spojení s německým Volkswagenem. Tím byla stříbrná Škoda Octavia, model, který začal v roce 1996 definitivně psát novou éru největší české automobilky.

Už dva roky před octavií se ale světu představila felicia, první výsledek česko-německé spolupráce

Nový typ automobilu sice na první pohled připomínal jen poněkud kulatější Škodu Favorit, se kterou sdílel i řadu dílů podvozku a základní motor, uvnitř ale bylo změn více. Nová škodovka byla pevnější, zákazníci se dočkali airbagů i dvou nových motorů z produkce VW včetně dieselu.

Design felicie vznikl ve Wolfsburgu, exkluzivní snímky druhého návrhu od českých designérů značky uvidíte ve fotogalerii.

Nadcházející lepší éru mladoboleslavské firmy předznamenával také název, který automobilka převzala od jedné z nejkrásnějších škodovek všech dob, kabrioletu Škoda Felicia vyráběného v letech 1959-1964. 

Vývoj vozu začal v roce 1991, výroba ověřovací série byla zahájena v roce 1993. První sériová Škoda Felicia sjela z výrobní linky v Mladé Boleslavi 17. října 1994 v 10:20 hodin. Trojici felicií při představení veřejnosti 26. října 1994 slavnostně pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal. Před zahájením sériové výroby nové řady firma vyprodukovala pět desítek prototypů, které začaly z linky ve Vrchlabí sjíždět 5. září 1994.

Oproti favoritu Škoda u felicie zlepšila kvalitu zpracování a optimalizovala výrobní metody. Velkou bolestí felicií včetně těch z konce výroby ovšem zůstala koroze.

Základní pohonnou jednotkou felicií byl benzinový motor o objemu
1 289 cm³ ve výkonových variantách 40 kW a 50 kW (od roku 1996 s vícebodovým vstřikováním). Od roku 1995 byl v nabídce benzinový motor 1,6 MPI (55 kW) a naftový 1,9 D s výkonem 47 kW, oba z produkce koncernu VW.

Katalog Škody Felicia

Varianty byly podle vybavení a motorizace označovány zkratkami LX, LXi, GLX a GLXi. Luxusní verze vyráběná na oslavu stého výročí automobilky měla označení Laurin & Klement, existovala celá řada dalších akčních výbav (např. Atlanta, Magic, Sport Line). V roce 1996 prošly felicie modernizací, v roce 1998 automobilka představila facelift, který se týkal hlavně přední části vozu – masky, nárazníku a kapoty, změny se ale dotkly také interiéru.

Felicii si mohl zákazník objednat s různým stupněm výbavy, řada felicií je ale vybavena například pouze rádiem nebo předními mlhovkami. Nejvybavenější vozy však nabízely i ABS, postupně až čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, čalounění kůží nebo palubní počítač.

Při svém uvedení na trh stál základní model felicie 209 000 korun (tehdy asi 30 průměrných měsíčních platů v Česku).

Ve výrobním programu vydržela novodobá felicie sedm let, poslední dva roky se vyráběla souběžně s podstatně modernější (ale uvnitř menší) fabií, své zákazníky však stále ještě měla. Její osud pak zpečetily nové ekologické předpisy, kterým už její motory nevyhovovaly a investice do výměny pohonné jednotky neměla pro továrnu smysl.

Škoda Felicia

I jako Volkswagen

Felicie se vyráběly v závodech v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách, a to ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Van plus a Fun. Montovaly se i v bosenském Sarajevu a v polské Poznani. Model kombi vstoupil na trh v červnu 1995, v srpnu téhož roku zahájila automobilka výrobu varianty pick-up (a uzavřeného užitkového provedení Van plus).

Škoda Felicia sjížděla z výrobní linky nejčastěji ve variantě hatchback, s touto karoserií jich automobilka vyrobila skoro 916 000. Následovalo kombi, kterých Škoda Auto vyrobila asi 352 000 kusů.

Na bázi vozu Škoda Felicia pick-up byla představena i Felicia Fun, koncipovaná pro využití ve volném čase.

Nejvzácnější karosářskou variantou Felicie je Van plus a právě Fun, kterých bylo vyrobeno pouze 9 176. Užitkových Pick-upů se vyrobilo skoro 125 000. Nad rámec celkových čísel také vzniklo v období let 1996 až 2000 18 500 kusů provedení pick-up prodaných pod označením Volkswagen Caddy.

Celkem bylo těchto vozů v letech 1994-2001 vyrobeno 1 420 441. Ještě v roce 2012 byla felicia třetím nejrozšířenějším vozem v Česku.

Felicia se prosadila i v motoristickém sportu. V rallyovém mistrovství světa působila tři sezony, od roku 1995 do roku 1997. V celkovém hodnocení získala ve své třídě jedno druhé a jedno třetí místo, v roce 1996 se umístil pilot Stig Blomqvist s felicií při britské RAC Rally na senzačním třetím místě v celkovém hodnocení.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

GLOSA: Stovka za dva miliony je výjimečný nesmysl, cenu mají jiné škodovky

Premium Zázrak, nebo důkaz, že svět se dočista zbláznil? Na české dražbě v Lysé nad Labem se vyšplhala cena Škody 100 z...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

GLOSA: Stovka za dva miliony je výjimečný nesmysl, cenu mají jiné škodovky

Premium Zázrak, nebo důkaz, že svět se dočista zbláznil? Na české dražbě v Lysé nad Labem se vyšplhala cena Škody 100 z...

Tesla otevře svou síť nabíjecích stanic také elektromobilům jiných značek

Americký výrobce elektromobilů Tesla otevře v letošním roce svou síť dobíjecích stanic také elektromobilům jiných...

Sňatek z rozumu: Bugatti patří chorvatskému pavouku, část v něm má Hyundai

Premium S Chorvatskem máme spojené malebné pláže a krásné moře, málokdo však ví, že právě tam se rodí elektrická budoucnost...

Jak se cestou k moři neuvařit: velí řidič, řízky vynechte

Když je v Praze abnormální hic… tak nám voda v Měchenicích často nestačí, a proto míříme ještě do větší výhně k moři....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...