Eltra 151 je Škoda Favorit přestavěná na elektromobil..

Eltra 151 je Škoda Favorit přestavěná na elektromobil.. | foto: Škoda Auto

Elektromobilní pravěk: Škoda Favorit na baterky, do které lijete benzin

  • 30
Na první pohled byste jen těžko něco poznali. Zvenčí je to klasický favorit. Uvnitř najdete známý volant a pod ním nezaměnitelnou hranatou palubku. Jde však o unikát, který vás zaveze do elektromobilního pravěku.

Škodu Favorit přestavovali na elektrický pohon v Ejpovicích u Plzně. Výrobcem byla firma Škoda Elcar Ejpovice, dceřinka Škody Plzeň, která neměla s mladoboleslavskou automobilkou nic společného. Získala tehdy zakázku od švýcarského zákazníka na tisíc elektroaut. Vývoj a ladění se ovšem protáhly a zájem opadl, takže v letech 1992 a 1993 vzniklo asi 200 kusů. 

Ty udali porůznu: některé vyvezli, část skončila na domácím trhu, hlavně u pošťáků. Nakonec se elektrofavority používaly pro pojížďky po fabrikách. Přežilo jich jen pár. Ty, o kterých se v Česku ví, byste spočítali na prstech jedné ruky. V roce 2016 byl v Českých Budějovicích na prodej hezký pick-up, za 85 tisíc ho koupil nadšenec z Norska.

Říká se jí různě: pickupům a hatchbackům Eltra 151, občas Elektra, největším unikátem je ovšem zkrácený Shortcut, to je třídveřový „bastard“ s předkem favorita a hranatou zádí, reálně se ví o jediném přeživším kusu.

Jízda je opatrná

Všechno se na pohled zdá stejné jako v jakémkoliv favoritu. Ale když otočíte klíčkem, ručka budíku, který se podobá otáčkoměru, se zvedne a motor nevrčí. Jen okolo něco neustále jemně píská, bzukot je starým elektromobilům vlastní. Šlápnete na plyn a favorit jede. No, jede. Favorit, pokud byl v pořádku, vždycky zdobily skvělé jízdní vlastnosti. Na elektrony to však žádná vášeň není. Je poznat, že auto veze nálož olověných baterek a na ty nikam daleko nedojede. Maximálku omezili na osmdesát kilometrů v hodině, osmdesátikilometrový dojezd byl spíš teoretický, reálných bylo tak padesát kilometrů při courání padesátkou městem.

Motor pod přední kapotou nahradily baterie, další jsou pod podlahou vzadu, celkem je olověných šestivoltových baterií na palubě čtrnáct. Ty zvedly výrazně hmotnost vozu a srazily naopak možné zatížení na necelých 300 kilogramů (z původních 450). Nabíjení baterií zabere až 12 hodin.

Eltra 151 je Škoda Favorit přestavěná na elektromobil

Vpředu je ještě elektromotor (stejnosměrný s výkonem 15,4 kilowattu) a nezávislé topení, které musíte pořád živit benzinem. Vytápění elektromobilů dnes obstarává většinou tepelné čerpadlo, tak to má i Enyaq, ovšem třeba u elektrobusů obří prostor temperuje dodnes většinou naftové topení.

Zajímavostí je, že elektrofavoritu zůstala původní manuální převodovka, pouze jí mechanicky zablokovali pátý stupeň. Je to kvůli stejnosměrnému elektromotoru, když chcete couvat, neumí se motor točit na opačnou stranu, jak to dělají moderní elektromobily, couvání u eltry musí obstarat zpátečka v převodovce. Pro normální jízdu vpřed si pak stačí „nalosovat“ nějakou rychlost (spojka nechybí) a pak už jen šlápnout na plyn a točivý moment elektromotoru si s rozjezdem poradí.


Elektromobil