Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Třicetiletou škodovkou Pobaltím: Fanoušovi nejvíc svědčí okresky a stovka

  11:00
Škoda Favorit 135 LS (od zpravodaje iDNES.cz) - V Lotyšsku a Estonsku nemají dálnice, jen rovné státovky schované v lesích. Snad na každém rohu číhá radar, Takže furt jedete devadesátkou, úzkostlivě hypnotizujete tachometr. A probliknutím dálkovkami se varujete s ostatními.
Škoda Favorit 135 LS

Škoda Favorit 135 LS | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Jízda rovinatou krajinou po nekonečné pentli asfaltu přes lotyšskou Rigu do estonského Tallinnu je úmorná. Výhodou je, že v málo zalidněných pobaltských státech natrasovali hlavní tahy tak, že míjejí města a obce, devadesátkou tedy uháníte skoro pořád, přibrzdit na padesátku pro průjezd obcí musíte jen zřídkakdy.

Vlečete se mezi kamiony, jejich řidiči jsou naštěstí zvyklí kolegiálně uhýbat k široké krajnici, aby je zvládl bezpečně předjet i osobák, který zrovna není silou sršícím sprinterem.

Našemu favoritu, kterému jsme nakonec dali tradiční přezdívku Fanouš, se tu líbí. Právě devadesátka či stovka mu vyhovuje nejvíc, zlehka sviští, motor přede. Hluk na palubě je nevtíravý, mechanický. Dumáme, jestli cvakvé kovové šustění, které navždy zná každý favoritář, vydávají ventily, nebo něco jiného.

Poprvé byla Škoda Favorit představena před 35 lety, na veletrhu v Brně roku 1987. Vývoj stál 2,5 miliardy korun. Designstudiu Bertone z toho automobilka zaplatila za návrh vzhledu karoserie a interiéru a stavbu prototypů 28 milionů korun.

Od té doby, co jsme sjeli z polských dálnic, kde jsme uháněli většinou na plný plyn, nám o dost klesla spotřeba. Z původních sedmi a půl jsme se dopočítali sedmilitrové spotřeby - za 1400 kilometrů jsme spálili sto litrů benzinu. Sedmačtyřicetilitrovou nádrž jsme doplňovali třikrát (vždycky kolem 33 litrů), v Pobaltí jsou benzinky na hlavních tazích snad ještě častěji než v Česku.

Už jsme taky vyzkoumali, jak je to s těmi parádními sedadly, které dokola chválíme. To je kouzlo našeho provedení LS.

Škoda Favorit v číslech

  • délka: 3 815 mm (4 160 mm kombi Forman)
  • šířka x výška x rozvor (mm): 1 620 x 1 415 x 2 450
  • rozchod přední/zadní nápravy (mm): 1 420/1 380
  • objem kufru: 257 litrů
  • celková hmotnost: 1 325 kg
  • hmotnost prázdného vozidla: 875–895 kg

Oproti základu má v přístrojovce namísto hodin otáčkoměr (hodiny nám pak ale při cestě trochu chybí, v příplatkové výbavě byly digitálky na strop k zrcátku), cyklovač stěračů, mlhovky, stěrač a ostřikovač zadního skla, kontrolku ruční brzdy, a právě „sedadla s anatomickými vložkami potažená kvalitnějším polyesterovým plyšem“, jak to popisovali tehdejší prodejci. V našem případě jsou ještě převlečená potahy, původní barvu a materiál čalounění ovšem odhalují sedáky předních míst. Pod dodatečně přidanými potahy se skrývá také originalita favorita - slavné „průhledné“ opěrky hlavy. Vypadají skvěle, ale jsou dost tvrdé, potahy s tlustým čalouněním to napravují.

K LSu ještě patřila sklopná zadní sedadla dělená 2:1 a čalouněný vnitřek kufru. Od roku 1993 měla také černé polepy B-sloupků.

Favoritem za hokejem: svištíme Polskem a hovíme si

V nabídce příplatků bylo mimo jiné otevírání kufru z místa řidiče, nebo koncem kariéry modelu také centrální zamykání, to by se nám líbilo. O zamykání „na pavouka“ jsme se povídali včera (čtěte zde).

Čtyřválec 1,3 litru (přesně 1289 ccm) měl několik variant s výkonem od 40 do 50 kW, nejobvyklejší byly karburátorové, ovšem existovala i provedení s jednobodovým vstřikováním Bosch a katalyzátorem.

Nejobvyklejší byly varianty 135 a 136, to znamenalo 43 respektive 46 kW (58 a 63 koní), první měla 94, druhá 100 kroutících newtonmetrů. U obou se udává maximálka 150 kilometrů v hodině, silnější varianta dosprintovala na stovku za 15 sekund, druhá ji pokořila o sekundu dřív.

Český autoland by nevznikl nebýt Škody Favorit

Jenže znalci vědí, že stopětatřicítka jela líp, možná ne rychleji, ale lépe jí to notovalo s odstupňováním převodovky a běžela tak nějak uvolněněji, než silnější varianta. Silnější verze měla kromě jinak poskládané převodové skříně (delší stálý převod 3,90 místo 4,16) ještě jiné písty a vyšší kompresní poměr (9,7:1 oproti 8,8:1). Verze 136 byla ta, která se představila jako první, ovšem právě s příjezdem našeho „německého faceliftu“ v roce 1992 se odporoučela z nabídky.

Naší stopětatřicítce se nejlíp dýchá od nějakých dvou do přibližně tří a půl tisíc otáček, tam má hutný zátah. Ale při plachtění městem a okreskami mu nevadí se jen tak povalovat nad naftovými patnácti sty otáčkami na pětku.

Favority dostaly před 30 lety novou tvář, slaví to expedicí za hokejem

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...