Neděle 17. října 2021, svátek má Hedvika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. října 2021 Hedvika

VIDEO: Podívejte, jak vyrábějí přístrojovky pro škody. Plánuje se na minuty

Exkluzivně
Každou minutu sjede z výrobní linky v mladoboleslavských Plazech jedna přístrojová deska do některé ze škodovek. Pak míří do továrny automobilky, kde se okamžitě namontuje do vozu. Dva různé závody tak musí pracovat v dokonalé synchronizaci. To ale v současné krizi automobilového průmyslu není snadné.

Z holého kovového rámu se hotová přístrojová deska stane zhruba za tři čtvrtě hodiny. V závodě firmy Faurecia v Plazech už jde ale de facto „jen“ o velkou skládačku. Kokpity se tady pouze kompletují, takže největší část výrobní haly tvoří sklad. „My často říkáme, že náš byznys je logistika. Nakonec v Plazech zabírá sedmdesát procent plochy haly. Jenom třicet procent tvoří výrobní linka,“ popisuje ředitel závodu David Arcas.

Základ kokpitu tvoří kabelový svazek. „Na něj se následně pokládá topení, centrální nosič a ustanovuje se přístrojová deska,“ vysvětluje mistr výrobní linky P1 Pavel Holec. Do přístrojové desky se pak už ukládají jednotlivé přístroje, jako je rádio, kombipřístroj infotainmentu a další.

Celý proces je rozdělený do čtyřiceti kroků, které na jedné lince provádí celkem čtyřicet zaměstnanců. „Nejnáročnější je usazování krytu přístrojové desky, a to proto, že jde o nejtěžší díl, který musí být namontovaný velmi precizně,“ popisuje výrobní ředitel závodu Michal Vepřek.

Flexibilní prokletí

Výrobu řídí Škoda Auto, a to prostřednictvím dvou avíz, kterým se říká LAB a FAB. To druhé přichází týden dopředu a už udává přesný výrobní mix, jaký si automobilka naplánovala. „Přesnou výrobu pak plánujeme v závislosti na odvolávkách, tedy v konkrétních požadavcích, které ze škodovky posílají třicet až šedesát minut dopředu,“ říká Vepřek.

Až do začátku pandemie covidu se výrobní mix prakticky neodlišoval od toho naplánovaného. Reálně tedy nehrozilo, že by na některý konkrétní kokpit chyběly ve skladu díly. Jenže pandemie a následný nedostatek polovodičových čipů způsobil, že se plány měnit mohou. Může se tedy například stát, že podle plánu má Škoda vyrábět Kodiaqy, ale jen dvě hodiny dopředu ho změní a vyrábět je nebude.

To klade velké nároky na skladové zásoby, aby závod dovedl „kdykoli vyrobit cokoli“. I tak ale kvůli požadavkům na flexibilitu hrozí, že některý kokpit nebude možné vyrobit kompletně nebo dokonce vůbec. „V případě, že to nastane, tak se spojíme s výrobním závodem, ve kterém můžou konkrétní auto zadržet a vůbec ho nepustí do výroby,“ vysvětluje Vepřek. Možné je i dodat nekompletní kokpit, který pracovníci Faurecie dokončí v už hotovém autě později.

Budoucnost je v kabelech

Ve výrobním procesu hraje významnou roli i řada robotů. Po skladu se prohání řada autonomních vozítek a přímo u obrovského regálu s kabelovými svazky pracuje automatický zaskladňovač.

Právě kabelové svazky se s čím dál větším množstvím digitálních prvků v celých vozech a kokpitech významně prodlužují. „Naším cílem je nabízet víc a víc přizpůsobitelný kokpit umožňující stále větší konektivitu, aby si pasažéři užili co nejpohodlnější cestu,“ říká si ředitel závodu David Arcas.

  • Nejčtenější

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli...

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk....

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět jakýmsi křížencem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje od dílů pro...

KOMENTÁŘ Jindřicha Forejta: Jak prezident mohl z ARO jmenovat šéfa soudu

Premium Proč mohl prezident republiky v úterý 12. října bez komplikací jmenovat předsedu Krajského soudu v Brně, i když řadové...

Manželé v sukních. Gender Blender boří stereotypy v oblékání

Premium Oblékají se podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželský pár Michaela a Vlastimil...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

Průměrná cena ojetin vzrostla na čtvrt milionu, na smlouvání zapomeňte

Průměrná prodejní cena ojetin na konci třetího čtvrtletí meziročně stoupla o 9,4 procenta na 250 tisíc korun, tedy o...

Prodej aut v EU v září klesl nejníž od roku 1995, Škodě o minus 40 procent

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v září meziročně snížil o 23,1 procenta na 718 598 vozů. Jsou to...

Automobilové perly z českých sbírek se v technickém muzeu chlubí vavříny

Národní technické muzeum v Praze otevírá výstavu dvaceti čtyř sportovních aut z meziválečných let. Návštěvníci si mohou...

Autofotka týdne: Ta podivnost je skládací volant pro robotické hyundaie

Hyundai Mobis jedna z částí mamutího korejského průmyslového koncernu se zabývá vývojem a výrobou komponent pro...

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

Babiš žádá cenový strop pro klienty Bohemia Energy a kompenzaci pro všechny

Premiér Andrej Babiš vyzval Energetický regulační úřad, aby zvážil zastropování cen u dodavatelů energií, kteří...