Škoda Fabia čtvrté generace

Škoda Fabia čtvrté generace | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Autofotka týdne: Vlajka schovaná na nové fabii

  • 35
Nová generace Škody Fabia, která měla světovou premiéru na internetu tento týden, má velkou odezvu. Líbivý design auta, které svými rozměry výrazně přerůstá svou kategorii malých vozů, jsme nechali ohodnotit nezávislé designéry. Všimli jste si prolisu odkazujícího na českou vlajku?

Na přední dveře schovali designéři malou designovou hříčku. Do spodní části za kolo vymodelovali do plochy dveří prolis, který naznačuje charakteristický klín české vlajky. Prolis je zřetelný jen z některých úhlů pohledu, některé barvy ho prokreslují lépe, možná bude zřetelnější, až tyto partie zapráší silniční špína z provozu.

Čtvrtá generace jednoho z nejdůležitějších škodováckých modelů je boubelatější, designéři si více hrají s ozdobami a méně s linkami než u předchůdkyně. Prolisů a různých parádiček je na autě spousta. 

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

REPORTÁŽ

Se světovou premiérou, kterou automobilka uspořádala na internetu, vstupuje nová fabia na český trh. Čtěte více

Vzhled nové fabie jsme nechali posoudit nezávislé designéry Petra Sieberta, který mimo jiné učí na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni a kdysi se mihl také ve studiu Škody a průmyslového designéra a učitele UMPRUM Vlastimila Bartase.

„Na první pohled na mě působí sympaticky. Tvary nové fabie nejsou tak lomené, jako je má současná generace a kterou stále považuji za pěkné auto. U nastupující generace se ve větší míře střídají konkávní a konvexní plochy a karoserie vypadá oblejší. Zdá se mi, že se z boku změnila silueta v přední části. Kapota se jeví více položená horizontálně a čelní sklo více skloněné,“ komentuje Siebert.

„Ústřední prolis na přední kapotě je podobný prolisu u enyaqu. Pravděpodobně se s ním budeme setkávat i u následujících modelů. Předek charakterizuje větší maska a nižší světlomety. Líbí se mi čtyřoký výraz. Zadní partie je tvarově čistá a podle mě povedená. Světla jsou podobná zadním lampám současných modelů. Zapadají do pečlivě budovaného výrazu škodovek.“

„Karoserie je velmi dobře sochařsky zpracována a navazuje na ostatní škodovky,“ dodává Vlastimil Bartas. „Díky nárůstu rozměrů si designéři mohli dovolit velkorysejší plochy zdobené ještě exaktnějšími linkami. Z profilu je patrné jiné časování vrcholu zakřivení přední kapoty a fabia již nepůsobí tak špičatě, jako její předchůdce. Spodním zvrásněním boků navazuje na nynější styling a doplňuje ho o emoční výklad symbolu klínu české vlajky, tento prvek mi nepřipadá nijak revoluční, ale určitě si ho všimneme a vědomí, že jde o vlajku, nás zahřeje.“

„V interiéru designéři rozvíjejí architekturu nedávno narozených sourozenců. Působí mladistvě. Překvapily mě kulaté výdechy a dekorativní působící nápisy FABIA na bocích přístrojové kapličky. Právě zde je patrný velký mezigenerační skok,“ říká Petr Siebert.

„Škodovka má před sebou strategické rozhodnutí co s designem a asi jen velmi těžko můžeme očekávat nějaký zásadní zásah do architektury,“ přemítá Vlastimil Bartas.

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní

Už jsme s ní jeli

Nová fabia je velká zvenku i zevnitř. Čtěte první dojmy z jízdy s prototypem nové generace modelu - ZDE.