Úterý 31. března 2020, svátek má Kvido
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 31. března 2020 Kvido

Příští Fabia Combi je zpět v plánech Škody, odborům vadí stěhování modelů

  16:00aktualizováno  16:00
Škoda oživila projekt kombiverze připravované nové generace Fabie. Kromě informací zevnitř firmy to naznačují nová prohlášení šéfa škodováckých odborářů, podle něhož se chystá stěhování části produkce malého crossoveru Kamiq do Bratislavy. Pravděpodobně se tak má uvolnit místo právě pro kombíkovou fabii.

Skica faceliftované Škody Fabia | foto: Škoda Auto

Odbory mladoboleslavské automobilky se obávají přesunu části výroby dalšího modelu, tentokrát má jít o loňské nové malé SUV Kamiq. „Část jeho výroby by se mohla přesunout z Mladé Boleslavi do výrobního závodu v Bratislavě,“ uvedl týdeník Škodovácký odborář. Spekuluje se také o přesunu výroby modelů Fabia a Superb.

Fotogalerie

Vedení koncernu Volkswagen již dříve potvrdilo, že v Bratislavě se bude montovat i část modelů Karoq, který se vyrábí v Mladé Boleslavi a v Kvasinách na Rychnovsku. „Trápí mě diskuse o budoucnosti našich modelů. Dozvěděli jsme se z Bratislavy, že tam má jít kromě části výroby modelu Karoq také část výroby modelu Kamiq. V té době jsem si říkal, že se o tom nic neví, ale nyní se dozvídáme, že se na tom pracuje,“ řekl odborový předák Jaroslav Povšík.

Firma si podle odborů „zahrává s budoucností pracovních míst, ziskovostí firmy a tím tvorbou bonusů a dalších složek odměňování zaměstnanců“.

Člen představenstva Škody Auto Dieter Seemann podle týdeníku Škodovácký odborář uvedl, že cílem firmy je plná zaměstnanost a každoročně lepší finanční výsledek. „Vždy budeme pracovat jen na takových scénářích, které zajistí lepší výsledky po všech stránkách,“ řekl Seemann.

Odbory se kvůli přesunu výroby některých modelů obávají o pracovní místa. „Zajímá nás, co tedy bude s firmou Škoda a budoucností pracovních míst, když odsunete část výroby modelu Karoq, následníka modelu Superb, a možná i část produkce vozu Kamiq. Zajímá nás, co nastane, když tady poklesne výroba,“ řekl Povšík.

Škodovácký předseda odborů uvedl, že hrozbu přesunu části výroby některých modelů mohou odbory zohlednit v nynějším kolektivním vyjednávání. „Jestli o těchto věcech budete diskutovat bez nás, tak zapomeňte na naši další flexibilitu. Nikde na jiných lokalitách by se o tom nerozhodovalo bez zaměstnanců a odborů,“ uvedl Povšík.

Připomněl, že podobně se řešila situace při spekulacích o přesunu výroby modelu Superb. „Takový veletoč jsme zažili se Superbem, a jestli v tom chcete pokračovat, tak už žádná solidarita s představenstvem nebude, propojíme to na kolektivní vyjednávání a bude to tady hořet!“ vyhrožuje odborový předák Povšík, který dlouhodobě poukazuje na nevytížené kapacity v Bratislavě.

Nová Fabia Combi vstala z archivu

Spekulace o přesunu části výroby modelu Kamiq souvisí s přípravou nové generace modelu Fabia, zvažuje se totiž, že se bude vyrábět stále i ve variantě kombi, kterou chtěl koncern s příchodem nové generace zrušit a zachovat pouze hatchback. Úlohu kombiverze měl přebrat právě Kamiq. Podle informací ze zákulisí automobilky se na delší verzi Fabie nové generace několik měsíců nepracovalo, v podstatě vypadla z plánů. 

Škoda Kamiq

Škoda Kamiq

„O konci Fabie Combi ještě není rozhodnuto, ale asi opravdu skončí,“ řekl v první půlce roku 2017 pro iDNES.cz Christian Strube, člen představenstva a šéf vývoje české značky. Vedení tehdy říkalo, že se musí rozhodnout mezi kombíkovou fabií a crossoverem, na obojí by nebyly kapacity. 

Teď je ovšem vše jinak a Fabia Combi čtvrté generace je zpátky, strategie na následující roky s ní podle nejčerstvějších neoficiálních informací počítá. A bude tedy třeba pro ni naplánovat výrobní kapacity, třeba právě přenesením části výroby modelů Fabia a Kamiq do španělského Martorellu a Bratislavy.

Kombíkové provedení dává pro automobilku smysl také z toho důvodu, že nebude mít konkurenci. Poslední z přímých soupeřů Clio Combi se v nové generaci prodávané od loňska už pokračovatele nedočkal.

Výrobci se odklánějí od kombíků odvozených od malých aut také proto, že na malém SUV, ovšem stojícím na stejně konvenční mechanice, mohou více utržit. Za kombiverzi modelu Fabia se dnes oproti hatchbacku připlácí čtrnáct tisíc. Za auto, které vypadá jako SUV, jsou zákazníci ochotni připlatit více.

Vzhledem k tomu, že se práce na kombiverzi Fabie oproti výchozímu hatchbacku výrazně zpozdily, je velmi nepravděpodobné, že by se obě varianty představily zároveň. Podle nejnovějších informací by se Fabia čtvrté generace mohla představit už za rok na autosalonu v Ženevě.

Nové provedení jednoho ze základních modelů značky bude stát na platformě MQB v provedení A0, které už používají modely Scala a Kamiq. Fabia má v koncernu VW nejbližší příbuzné v hatchbacích Audi A1, Seat Ibiza a Volkswagen Polo. Všechny tyto modely mají i spřízněný model s karoserií SUV/crossover. Ovšem neexistuje žádné vozidlo na platformě MQB A0 s dlouhým zadním převisem, který bude mít Fabia Combi. To může projekční práce trochu zkomplikovat. Možná by si designéři při návrhu stylingu mohli vzpomenout na unikátní řešení, které kdysi Škoda zvolila pro model Favorit. Ten totiž v kombiverzi pojmenované Forman dostal stejné víko kufru jako krátký hatchback (více o tomto unikátním řešení čtěte zde). Pro úsporu času, nákladů i zjednodušení výroby by se to mohlo hodit.

Odbory Škody Auto také letos v lednu přišly s informací, že část výroby modelu Fabia by mohl kvůli nákladům získat Seat (čtěte zde).

Ani nová Fabia se pravděpodobně nevyhne nějaké formě elektrifikace pohonu (pravděpodobně mild-hybrid), což je dnes v Evropě pro splnění přepsaných emisních limitů nutnost. Ovšem v zájmu zachování únosné cenové hladiny budou v nabídce i verze s konvenčním systémem pohonu. Těžištěm nabídky budou podle všeho, stejně jako u aktuálního provedení, litrové tříválce přeplňované turbodmychadlem výhradně v benzinovém provedení (diesely tuto kategorii už zcela opustily). Nejzákladnější verze má ovšem v nabídce udržet atmosferický motor. „Fabii určitě zůstanou atmosferické motory MPI,“ řekl loni na podzim Martin Hrdlička, který šéfuje vývoji motorů a podvozků značky Škoda. „Věřím, že i ve verzi EU 7 (nová ekonorma chystaná k uvedení v roce 2020 - pozn. red) budeme mít nadále MPI motory v nabídce i v Evropské unii,“ uvedl. Více o nové Škodě Fabii čtěte zde.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým...

Vypnuto. Francouzi přišli přes noc o tři čtvrtiny dálničních rychlonabíječek

Francouzský energetický gigant EDF ze dne na den vypnul 189 rychlonabíječek, které fungovaly na dálnicích. Motoristy –...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede nejméně do půli dubna

Největší český zaměstnavatel, automobilka Škoda Auto, prodloužila kvůli koronaviru odstávku výroby nejméně do 14....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

U registru vozidel v Brně stály fronty. Lidé řeší prkotiny, reaguje vedoucí

Brněnský magistrát výrazně omezil provoz registru vozidel. Kromě zkrácení úředních hodin snížil i počet úředníků, kteří...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Premium

Milostná zápletka mladých lidí. Ústřední dvojice tuší, proč je Slunečná hitem

V lednu vstoupil na televizní obrazovky seriál Slunečná a od té chvíle si získal velké množství fanoušků. Nemalou...

  • Další z rubriky

Soutěž o garážová vrata míří do finále. Prolistujte si poslední příběhy

Soutěž o garážová vrata, pořádaná redakcí iDNES.cz a společností Trido, míří do finále. Ještě dříve, než čtenáři...

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

VIDEO: Jízda poslepu, slalom i brzdění. Tak se chovají řidiči s mobilem

Potkat řidiče, který má v ruce mobil, není složité. Když už ne za jízdy, tak během červené na semaforu máte téměř...

VW bude propouštět, když se koronavirus nedostane pod kontrolu

Německý automobilový koncern Volkswagen by mohl přikročit ke snižování počtu zaměstnanců, pokud se šíření koronaviru...

Byznys s rouškami a gely. Zákazníci zavolali na Nelu Slovákovou hygienu

Vítězka reality show Hotel Paradise Nela Slováková (30) prodává na svém e-shopu roušky a dezinfekční gely. Na...

Schillerová navrhne zrušit daň z nabytí nemovitostí a odpočty hypoték

Ministryně financí Alena Schillerová navrhne na vládě zrušení čtyřprocentní daně z nabytí nemovitostí. Věří, že by to...

Technická kontrola se zpřísní, nově o ni řidiče připraví i drobnosti

Přijet na technickou kontrolu s prorezlými brzdovými kotouči, s nefunkčním světlometem nebo například s­ prasklým...

Transatlantická pohroma. Podívejte se na vývoj koronaviru v grafech

Různé země volí ke koronaviru rozličné přístupy. V základních grafech vás provedeme situací v několika státech, které...

Italská duše trpí. Běžte domů, křičí na sebe sousedé z balkonů ve Florencii

Ulice toskánské metropole Florencie, které jsou jindy plné turistů a kde se milenci z mostu Ponte Vecchio vždy kochali...