Fabia byla loni nejprodávanější škodovkou na českém trhu. „Fabia Combi byla a je zcela jedinečným produktem, který nám poskytoval významnou konkurenční výhodu na trhu,“ okomentoval pro iDNES.cz jeden z dealerů značky. Test Škody Fabie Combi třetí generace čtěte zde.
Situace je o něco složitější: Škoda začala prodávat v létě novou generaci a zaměřila na start prodeje všechny síly. „Tento model nám dělá ohromnou radost, máme na něj spoustu objednávek a skvělou zpětnou vazbou je i to, že jde v tuto chvíli o nejprodávanější auto na českém trhu,“ chlubí se Jiří Maláček, šéf českého zastoupení značky (rozhovor o bilanci loňského roku čtěte zde).
Zcela novou generaci dostala ovšem jen „krátká“ hatchbacková verze (jak jezdí, čtěte zde). V létě 2021 musel šéf Škody Thomas Schäfer oznámit, že vývoj kombi provedení, jež jen několik měsíců předtím vybojoval v centrále mateřského koncernu Volkswagen ve Wolfsburgu, musela značka vzdát. Ukázalo se totiž, že by auto nebylo pro automobilku ekonomicky rentabilní. „Za Fabii Combi mi srdce krvácí, ale musíme jít dál. Bylo to rozhodnutí, které jsme museli udělat,“ okomentoval Schäfer v rozhovoru pro iDNES.cz (čtěte zde).
Jen na okraj: podle informací iDNES.cz měla i „krátká“ Fabie obrovské štěstí, že rozhodnutí o jejím vývoji a celý harmonogram prací a uvedení vyšel právě takto. Kdyby měla dorazit o rok až dva později, pravděpodobně by ji, opět kvůli finanční rentabilitě, značka odpískala také.
Škoda tedy s loňským uvedením nové krátké Fabie ponechala v nabídce i předchozí generaci ve verzi combi. A podle očekávání o ni byl obrovský zájem. Z 15 450 všech loni v Česku prodaných fabií (stará combi + nová hatchback) jich bylo dokonce o něco víc v kombi provedení.
A Škoda očekává, že letos budou na poslední chvíli zákazníci nakupovat končícího kombíka ještě víc – odhadují, že se vyšplhá až na šedesátiprocentní podíl na prodejích modelu v Česku.
Poslední auta na skladu
Kombíkovou fabii si od pondělí 24. ledna nejde objednat do výroby, noví zákazníci mohou aktuálně vybírat z přibližně 120 vozů (situace v pondělí 24. ledna ráno).
„Příjem objednávek na Fabii Combi už byl ukončen a zdaleka ne na všechny zájemce se dostalo. Je to pro nás obrovská ztráta nesmírně populárního modelu. Uvidíme, zda se nám podaří s novou Fabií a Scalou udržet stávající zákazníky Fabie Combi,“ komentuje Radek Donner z pražského dealerství značky Auto Elso.
Automobilka dovyrobí vozy, na které má objednávky, což by měla zvládnout přibližně do konce listopadu.
„V závěru roku 2022 dojde k ukončení výroby modelu Fabia Combi Tour. Z tohoto důvodu již došlo či bude postupně docházet také k ukončení příjmu objednávek tohoto modelu na jednotlivých trzích. V České republice jsme příjem nových objednávek dle individuálních přání zákazníků ukončili nyní,“ shrnuje pro iDNES.cz mluvčí českého zastoupení značky Pavel Jína.
„K dispozici však zůstávají naobjednané skladové vozy našich autorizovaných partnerů, které budou vyráběny v následujících týdnech a měsících, a které budou postupně doplňovat nabídku vozů ihned k dodání. Pro český trh zbývá výrobní kapacita čítající přes 7 000 vozů. V případě zájmu o vůz doporučujeme co nejdříve kontaktovat nejbližšího autorizovaného prodejce, který zákazníkovi sdělí všechny detaily,“ upřesňuje.
„S nadcházející legislativou normy EU7 čelíme v Evropě ještě přísnější emisní legislativě. Plnění těchto náročných cílů je zároveň spojeno s velmi vysokými náklady. To je důvodem, proč výrobu některých vozů se spalovacím motorem ukončíme rychleji. V návaznosti na toto rozhodnutí již na trh nedorazí nástupce vozu Fabia Combi,“ vysvětluje. Analýzu čtěte zde.
Škoda plánuje postupně elektrifikovat celé modelové portfolio. „Chystáme se uvést na trh minimálně tři další elektrické modely v portfoliu pod modelem Enyaq iV,“ uvádí Jína.
Od zahájení prodeje první generace Fabie Combi v roce 2000 bylo nejvíce vozů dodáno na trhy v Německu (362 000 dodaných vozů), v České republice (271 400) a v Polsku (120 000). Následované trhy v Rakousku (89 200), Velké Británii (82 800) a Slovensku (76 900).
Od roku 2000 Škoda do konce roku 2021 zákazníkům dodala celkem 1 544 100 vozů. První generace bylo v letech 2000–2009 dodáno celkem 661 000, druhé generace, vyráběné v letech 2007–2016, 470 100 vozů. „Třetí a také poslední generace vozu Fabia Combi, vyráběné od roku 2015, bylo do prosince roku 2021 dodáno celkem 413 100 vozů zákazníkům na celém světě,“ uzavírá Pavel Jína.