Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kombík fabie nebude, byl by drahý. Škoda potřebuje místo pro elektrovozy

  11:30aktualizováno  25. srpna 8:44
Škoda Fabia je poslední malý kombík na evropském trhu. V aktuální generaci se ho v Česku prodá víc než hatchbacků. Vedle fabie, která právě vstupuje na trh, má kombiverze předchozí generace dožít do roku 2023, kdy měla dorazit nová. Jenže je všechno jinak.
Škoda Fabia

Škoda Fabia | foto: Škoda Auto

Právě prosazení nové kombíkové Fabie bylo považováno za první velký úspěch Thomase Schäfera, od loňska nového šéfa značky, pochválil ho za to i koncernový šéf Herbert Diess.

Aktuálně se ovšem zjistilo, že škodováci nedokážou postavit kombíkovou Fabii tak, aby byl projekt rentabilní, pasoval do stále přísnějších emisních regulí a bylo to ekonomicky únosné.

„Extrémně přísná emisní norma EU7 nyní ještě dále dramaticky zrychluje transformační proces směrem k elektromobilitě. Potřebujeme proto nejen více elektromobilů, ale musíme se také rychleji, než se plánovalo, rozloučit s některými produkty se spalovacím motorem. V neposlední řadě proto, že dodržení této emisní normy je spjato s velmi vysokými náklady. Společně jsme se proto rozhodli, že budeme důsledně investovat do budoucnosti a že se včas rozloučíme s modely se spalovacím motorem, jako je Škoda Fabia Combi,“ píše Thomas Schäfer ve společném dopise s šéfem odborářů Jaroslavem Povšíkem v dopise škodovákům, který má redakce k dispozici.

Pro dealery je obrovská rána. „Je to doslova šok. Po předchozím příslibu, že Fabia dorazí v roce 2023 ve verzi combi jsme se těšili na pokračování prodejů tohoto nesmírně populárního vozu jak v řadách firemních, tak i soukromých zákazníků. Samozřejmě chápu, že náš pohled je zkreslený pouze regionálním vnímáním trhu, ale jsem si jistý, že je tato zpráva velkým zklamáním pro mnoho fanoušků a uživatelů značky Škoda,“ komentuje pro iDNES.cz Radek Donner z pražského dealerství značky Auto Elso. „Fabia Combi byla a je zcela jedinečným produktem, který nám poskytoval významnou konkurenční výhodu na trhu,“ dodal.

Stejně to vidí Martin Dundálek, majitel brněnského autosalonu Autospektrum ACC: „Z mého pohledu bude v nabídce chybět, protože v tomto segmentu jde o jediné malé auto v kombíku a tomu odpovídala i vysoká poptávka. Fabia Combi má svoji specifickou cílovou skupinu – kupují ji lidé, kteří chtějí cenově dostupné nové auto, nenajezdí tolik a zároveň potřebují větší kufr. Typicky to můžou být starší páry, ale i rodiny s malými dětmi. Ti budou alternativu hledat těžko.“

Prodeje fabie

Nejprodávanější škodovkou a zároveň dlouhodobě nejprodávanějším automobilem na českém trhu je model Octavia. Fabia je na druhém místě, loni se v ČR prodalo 15.969 fabií, což znamená meziroční pokles o 21 procent.

Škoda loni celosvětově dodala zákazníkům 39 589 fabií v provedení kombi, což představuje meziroční pokles o 31 procent. Prodloužená verze se na celkovém prodeji modelu podílela 37,5 procenty. Model Fabia loni zaznamenal celkově pokles odbytu o 39 procent. Důvodem mohlo být podle expertů očekávání nové generace, kterou Škoda uvedla letos, i růst prodejů dalších menším modelů Scala a Kamiq. Prodej Scaly loni rostl o 62 procent a v případě Kamiqu se zdvojnásobil.

Kompaktní model Fabia patří k nejoblíbenějším a zároveň klíčovým modelům automobilky Škoda. Představen byl v září 1999 a dosud bylo těchto vozů vyrobeno přes 4,5 milionu, z toho asi dvě pětiny ve verzi kombi.

Nevychází to

Hlavní důvod je i přes nadšení v Mladé Boleslavi a Wolfsburgu z počátku roku v penězích: nevyplatí se to. Vývoj druhé karosářské verze by byl jednoduše moc drahý. Udělat z hatchbacku kombík už dávno není jednoduché protažení karoserie; auto se vyvíjí, rozbíjí v crashtestech a ladí zvlášť – vlastně se staví znovu.

Svou roli v konečném účtování, které rozhodlo o tom, že kombík nebude, mohlo sehrát také to, že neexistuje žádné vozidlo na platformě MQB A0 s tak dlouhým zadním převisem, který by měla Fabia Combi. To by vývojové náklady neúměrně zvýšilo. Vývojáři se nemohli tentokrát spolehnout na výpomoc ostatních značek – právě jedinečnost kombíku byla tentokrát na škodu. Takže kombíková Fabia čtvrté generace nebude.

Kromě nákladů na vývoj železa je dnes totiž extrémně drahá především úprava auta na splnění ekonorem. Emisní matematika totiž kromě absolutní hladiny CO2 počítá také s hmotností vozu; je to jemné balancování, boj o každou desetinu gramu.

I přesto, že nárůst hmotnosti kombiverze (který se projeví i na růstu spotřeby) bude o pár desítek kilogramů, stane se emisní bilance pro značku neúnosnou z důvodu pokut, za nadměrné CO2, které pak musí platit do evropské kasy. Nová fabia navíc nedostala žádnou formu elektrifikace, která by srážela o pár gramů emise. Je to jednoduché, ovšem stále moderní, malé auto (jak jezdí, čtěte zde).

S trochou nadsázky si lze zaspekulovat, že Škoda si spočítala, že by se kombíků – které by byly přece jen o fous emisně „špinavější“ než hatchbacky – prodávalo moc; takže by zájem o ně vyšel moc draho a „požral“ by zisk, který by přinesl.

Chystaná emisní norma Euro 7 bude podobně smrtící pro mnoho modelů. 

„Míra zisku je u malých aut minimální, protože jejich výrobní náklady se moc neliší od vozů nižší střední či střední třídy, zvláště když dnes musejí být vybaveny srovnatelnými bezpečnostními systémy a systémy zajišťujícími splnění emisních limitů. Jenže segment malých aut je určen především pro soukromé zákazníky, a proto je velmi citlivý na ceny,“ komentuje konec kombíkové fabie magazín Autoweek. „Dosud si automobilky mohly dovolit vyrábět tato auta i s minimálním až nulovým ziskem, protože si tím připravovaly budoucí kupující dražších modelů, generujících vyšší míru zisku. Jenže v současné době už je s ohledem na rostoucí tlak na snižování emisí a zvyšování bezpečnosti obtížné dosahovat potřebnou míru zisku i u větších modelů.“

Velkému šéfovi to nevyšlo

Ukončení projektu kombíkové Fabie je pro Škodu velkou ránou, definitivní schválení dostal projekt teprve na přelomu letošního roku. Volkswagen výrobu kombi původně odmítal z kapacitních a nákladových důvodů. Vývoj prodloužené varianty byl tedy zmrazen, v uplynulém roce se o ní zase začalo mluvit s příchodem od loňska nového šéfa značky Thomase Schäfera. Pokračování kombíkové fabie ve čtvrté generaci pak v letos lednu trochu překvapivě prozradil sám šéf koncernu VW Herbert Diess (čtěte zde).

„Fabia Combi bude i nadále hrát ústřední roli v základním segmentu A0,“ uvedl Diess na Twitteru a dodal, že malý kombík je již dvě desetiletí důležitým vozem pro celou skupinu VW v segmentu, který by žádná jiná značka koncernu nedokázala se ziskem obsluhovat.

„Vysoká kvalita, skvělá technologie MQB, spousta prostoru, design Škoda a mnoho chytrých detailů. A dobrá hodnota za peníze,“ píše. „Pouze díky schopnostem našich inženýrů v České republice, ale také díky příznivějším nákladovým strukturám ve střední Evropě, dokáže i s takovou koncepcí, která je pro zákazníky velmi atraktivní, vydělat dost peněz, aby ospravedlnila investice,“ vysvětloval v půlce ledna 2021. Dnes je tedy vše jinak, drakonická emisní politika EU vystavila druhé karosářské verzi nejnovější škodovky stop.

Dlouhou fabii bude muset nahradit scala

Malé kombíky ovšem svou klientelu stále mají a v případě prostorné aktuální fabie dokáže takový vůz uhrát i roli rodinného auta pro skromnější. Nová fabia je navíc zas o kus větší, prostorem v kabině dotírá na auta o třídu výš (a určitě bude velkým konkurentem Škody Scala), kombík by byl tedy určitě žádaný. Navíc by v podstatě neměl na evropském trhu konkurenta.

Řada automobilek verze kombi v segmentu malých vozů nahradila žádanějšími crossovery, které kombinují výhody SUV, jakými jsou vyšší světlá výška nebo zvýšená pozice sedadel, s agilitou kompaktního vozu. Škoda má pro evropský trh v nabídce městský crossover Kamiq, který je blízkým příbuzným modelu Scala. Právě ji budou prodejci pravděpodobně nabízet namísto kombíkové fabie. Ta má v aktuální třetí generaci kufr o objemu 530 litrů, scala naloží 467 litrů.

Čtvrtá generace modelu Fabia vychází poprvé z modulární platformy MQB-A0 koncernu Volkswagen. Se svou délkou 4108 milimetrů překonává nová generace modelu poprvé hranici čtyř metrů a nabízí při šířce 1780 milimetrů více místa než její předchůdkyně. Objem zavazadlového prostoru se u novinky zvýšil o 50 litrů na 380 litrů. Šířkou interiéru je nová fabia blízká scale, podélný prostor pro posádku v kabině se při deseticentimetrovém mezigeneračním nárůstu rozvoru prodloužil o necelé čtyři centimetry.

Nové elektromobily

Stále přísnější regule dnes vedou k tomu, že výrobci jsou nuceni svou nabídku nestavět podle poptávky zákazníků, ale podle CO2 matematiky. Významným ovlivňujícím prvkem jsou také bezpečnostní požadavky závazných předpisů i nezávislé crashtestové organizace EuroNCAP (ty jsou „povinně-nepovinné“).

Evropská komise v červenci představila takzvanou Zelenou dohodu pro Evropu, plán na ochranu klimatu, který má unijní státy nasměrovat ke splnění přísnějších emisních cílů v roce 2030. Obsahuje mimo jiné i cíle pro zavedení elektromobility. Více čtěte zde.

Dodržení nové emisní normy je podle automobilky spjato s velmi vysokými náklady.

Člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn řekl dnes v rozhovoru pro Lidové noviny, že v automobilce má od roku 2030 připadat 50 až 70 procent prodejů na auta s elektrickým pohonem. Připustil ale, že na některých trzích škodovky bude nástup elektromobility pomalejší. Předpokládá, že cena elektromobilů se bude postupně snižovat, naopak jejich uživatelská přívětivost vzroste.

Thomas Schäfer v dopise škodovákům uvádí, že značka poprvé v historii ponese v koncernu Volkswagen v budoucnu odpovědnost za vývoj celé jedné platformy, která se uplatní na celém světě – jedná se o platformu MQB-A0 Global. Pokračovat bude také v produkci elektromobilů. Začátkem příštího roku chce představit novou karosářskou verzi SUV-kupé elektromobilu Enyaq iV. K tomu plánuje uvedení také tří dalších elektromobilů.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...