Autotesty
Sledovat další díly na iDNES.tvNové svalnaté čtyřdveřové kupé na zvýšeném podvozku vychází z původního SUV Enyaq iV, „Dynamičtější design s ladnými tvary ve stylu kupé vychází z proslulé zářivě žluté studie Vision IV, která byla předznamenáním elektrické ofenzívy značky,“ vysvětluje Škoda. O škodovce, co málem nestihla premiéru, čtěte zde.
Martin Jahn z představenstva Škody uvedl, že značka očekává třetinový podíl kupéprovedení na prodejích modelu Enyaq. Třísetkoňová verze RS by mohla tvořit až dvacet procent prodejů vozu.
Nová střecha a RS
Kupé-SUV jsou dnes v kurzu. Škoda nadělila tuto módní karoserii se splývavou zádí svému poslovi elektrické budoucnosti. Ladněji tvarovaný Enyaq přiváží s novou zádí také přiostřené provedení RS.
Poslední kupé vyrobila Škodovka v Evropě v roce 1990. Byl to Rapid odvozený ze „stodvacítky“ s pohonem zadních kol. Elektrický Enyaq je také „zadokolka“ a kupé značce vrací. Jak dnes velí móda, má čtyři dveře, vyšší podvozek a spíš je to silový atlet.
Vedle praktičtějšího základního modelu, který siluetou připomíná spíš kombík na velkých kolech, zaparkuje do nabídky Škody stylovější kupé. Praktičnosti ubralo jen o fous a chlubí se vycizelovanou aerodynamikou.
Ale od začátku: v roce 2016 dostal projekt nové, čistě elektrické škodovky zelenou. Tehdy se ještě nečekalo, že elektrifikace světa aut nabere takový švunk. Takže si v Mladé Boleslavi naplánovali, že postaví kupé-SUV. Plán doplnit ho o klasické SUV přibyl až později. Rok na to se značka nejprve v Číně a pak v Evropě pochlubila studiemi, mohutná kupé-SUV slavila úspěchy, zvlášť když Škoda řekla, že nemají daleko od sériové podoby vozu. Věci ale nabraly jiný směr. O tom, že klasické SUV předjede v produktovém harmonogramu „kupátko“, se rozhodlo až někdy v roce 2018. A teď, rok a půl po představení klasického Enyaqa (v září 2020) přisviští druhá karosářská verze.
Aerodynamické kupé enyaqu jsme prozkoumaliEXKLUZIVNĚ S maskovaným prototypem jsme se už svezli. Čtěte více. |
Aerodynamik
Škodováci vyzdvihují vyšlechtěnou aerodynamiku. Enyaq Coupé IV tak má mít nejlepší aerodynamický koeficient z elektrických příbuzných v rámci koncernu VW, přesná hodnota cx je 0,234. Dokonalá aerodynamika je dnes absolutní mantrou automobilek stavějících elektrifikovaná auta. Právě minimalizovaný odpor, se kterým auto prořezává vzduch, šetří velké množství energie. Auto pak umí dlouho plachtit bez pomoci motorů „zadarmo“ a taky efektivně shromažďovat energii rekuperací. I proto škodováci vyzdvihují zdánlivou drobnost v podobě speciálních aerodynamických plastových krytů kol.
Kupé je o dvacet centimetrů delší než příbuzní – v tom je jedno z kouzel. Protáhlá záď s ladně liftbackově klesající linií střechy přecházející v zadní okno napomáhá velmi výrazně k perfektnímu obtékání karoserie vzduchem. Loni v létě jsme se svezli maskovaným prototypem a přišlo nám, že čistě subjektivně je v kabině opravdu větší ticho než v konvenčním provedení.
Kupé, nebo také „coupé“, vymysleli ve Francii. Termín je odvozen od slovesa couper ve významu uříznutý, ustřižený, useknutý. Označovaly se tak už typy dostavníků tažené koňmi. Zajímavé je, že i když na pohled má kupé na sobě míň materiálu, hmotnost se oproti praktičtějšímu provedení karoserie „osekat“ nepodařilo, liší se jen o jednotky kilogramů. Rozložení hmotnosti mezi nápravy zůstalo víceméně stejné.
Obě karosářské verze Enyaqa mají stejnou přední část po prostřední (B) sloupek. Stejné jsou také spodní partie pontonu karoserie. Jiný je samozřejmě rám zadních dveří, zadní sloupek a okno, víko kufru a nárazník, kam se u kupé přestěhovala registrační značka. Zajímavostí je použití stejných koncových světel.
Kupé je s délkou 4 653 mm o 4 mm delší. Objem zavazadlového prostoru je 570 litrů. Nový zadní nárazník lehce zvedl nákladovou hranu kufru který je překvapivě jen o patnáct litrů menší než u obyčejného Enyaqa. „Verze kupé se odlišuje specifickým předním nárazníkem. Dalším exkluzivním prvkem jsou boční prahy lakované v barvě karoserie, díky kterým vypadá ještě protáhlejší,“ upozorňuje Řehák.
Všechna kupé provedení budou mít prosklenou, ovšem neotvírací střechu. Zákazníci prý po otvíracích střešních oknech netouží, raději si pustí klimatizaci. Otevřená okna (i ta boční) navíc vadí dobré aerodynamice a zvyšují spotřebu (stejně jako třeba větší kola). Střecha je tedy vždy černá a opticky propojená s čelním a zadním oknem. V kabině sklo nekryje roletka, ale ochranu před slunečním žárem zajistí několik vrstev speciálních folií.
Zajímavým prvkem je vykrojené čalounění nad bočními cestujícími vzadu (i kupé je stále pětimístné). Skleněný díl střechy zasahuje dál nad sedačku a uvolňuje pár centimetrů pro hlavy čahounů. Pozice sedadel v interiéru je stejná jako u obyčejného Enyaqa, vzadu se tedy sedí výrazně výš než vpředu. Klesající linka střechy ubírá výrazněji místo až nad kufrem. Dozadu se tak vejde bez potíží i vysoký dospělý – 175centimetrový redaktor tam má dost místa. „Jedná se o největší panoramatickou prosklenou střechu použitou ve voze Škoda. Je tenčí než klasická plná střecha a zajišťuje tak cestujícím dostatek místa nad hlavou. Dlouhý rozvor a rovná podlaha zajišťují dostatek místa před koleny a i přes svažující se střechu je prostor nad hlavou srovnatelný s Octavií Combi,“ uvádí Štěpán Řehák, mluvčí značky přes elektromobilitu.
RS
Enyaq ve verzi coupé vypustí varianty s menšími bateriemi a nabídne jen tu největší 82 kWh, která zajistí až 545kilometrový dojezd. K mání jsou dva základní výkonové stupně (150 a 195 kW) a pohon zadních, nebo všech kol.
Kupé k zákazníkům dorazí v první půlce letoška. V zářivě zeleném kabátu se představilo přiostřené provedení RS, které nabídne 220 kW (300 koní) s 460 Nm. Jedná se o první čistě elektrický vůz RS značky. „Tato varianta nabízí zážitek ze sportovní jízdy, mnoho černých prvků a typický červený pruh odrazky na zadním nárazníku. Enyaq Coupé RS iV zvládá zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 6,5 s. Maximální rychlost dosahuje 180 km/h a je tedy o 20 km/h vyšší než u ostatních výkonových verzí,“ vypočítává Štěpán Řehák. RSo a také provedení Sportline má snížený podvozek: vpředu o 15, vzadu o 10 milimetrů.
Kupé přináší do modelové řady elektrické škodovky dvě nové barvy: výraznou metalickou oranžovou nazvanou Phoenix a metalický odstín šedé pojmenovaný Graphite. Odstín zelená Mamba je vyhrazen právě jen pro RSo. To dostalo také upravený interiér, kromě specifických dekorů a potahů jsou nejvýraznější novinkou výrazně tvarovaná sedadla s integrovanou opěrkou hlavy a tříramenný volant.
Elektrická éra Škody
Prvním velkosériově vyráběným elektromobilem značky Škoda byl minivůz Citigo-e iV, který na podzim 2019 nahradil ve výrobě verzi se spalovacím motorem. Zaznamenal velký úspěch a vyprodal se v rekordním čase do předloňského podzimu, kdy byla jeho výroba ukončena. V září 2020 měl premiéru nový zástupce mladoboleslavské značky mezi elektromobily, luxusní SUV Enyaq iV, které se rázem stalo nejprodávanějším elektromobilem na českém trhu.
„Představením vozu Enyaq iV vstupuje Škoda Auto do nové éry. Je to první čistě elektrický vůz Škoda na bázi modulární platformy pro elektromobily. Díky dlouhému dojezdu, krátkým nabíjecím časům, snadnému ovládání a dostupným cenám nabízí vůz Simply Clever elektromobilitu,“ uvedl předloni v září při prezentaci nového vozu tehdy nový a dnes už zase končící předseda představenstva automobilky Thomas Schäfer.
Enyaq iV je první sériový vůz Škody na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Vyrábí se v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Vůz je dlouhý 465 cm, což je o pět cm méně než největší SUV Škody Kodiaq.
Sériová výroba nového modelu byla zahájena v listopadu 2020 a s jeho prodejem začala automobilka následující rok v květnu. V nabídce má vůz pohon zadních nebo všech kol, tři výkonové stupně od 132 do 195 kW a dvě různé kapacity baterie 62 a 82 kWh, které jsou umístěné v podlaze auta. Doba dobíjení do úplného nabití je v závislosti na kapacitě baterie šest až osm hodin. Umožňuje také dobíjení na rychlonabíjecích stanicích na stejnosměrný proud s výkonem až 125 kW, kde dobíjení baterie z pěti na 80 procent kapacity trvá v ideálním případě 38 minut. Výrobcem udávaný dojezd na jedno nabití může za ideálních podmínek činit až přes 530 kilometrů. Cena vozu aktuálně začíná od 1 125 000 Kč, varianta s vyšší kapacitou baterie stojí od 1 255 000 Kč. Objem zavazadlového prostoru má v základním uspořádání 585 litrů.
V loňském roce se v ČR prodalo 2646 elektromobilů, jejich tržní podíl činil zhruba 1,3 procenta. Nejprodávanějším elektromobilem v Česku byla s velkým náskokem právě Škoda Enyaq iV, které se prodalo 738 kusů. Na druhém místě skončil Hyundai Kona Electric (206 prodaných kusů) a třetí byla Tesla Model 3 (201 kusů).
Enyaq iV se také probojoval mezi sedm finalistů letošní ankety evropské Auto roku, jejíž vítěz bude vyhlášen 28. února.
5. září 2021 |
Další modely do zásuvky
Vedoucí podnikové strategie a inovačního managementu Christian Schrader před nedávnem oznámil, že do roku 2030 budou nejméně polovinu modelového portfolia automobilky Škoda tvořit elektromobily. Značka nyní chystá nejméně tři další čistě elektrické modely, které budou cenou i velikostí pod modelem Enyaq iV.
Za první elektromobil vyráběný na českém území je možné považovat Škodu Eltra, která vznikla v roce 1991 přestavbou Škody Favorit a jejíž produkci obstarával závod plzeňské společnosti Škoda Engineering v Ejpovicích. Většina z těchto vozů, kterých bylo vyrobeno přes 200 kusů, směřovala na exportní trhy, zejména do západní Evropy, několik jich používala také Česká pošta. Jak se s eltrou jezdí čtěte zde.
V letech 1995 až 1996 vyráběla Škoda v Ejpovicích lehký dvoumístný užitkový elektromobil Beta, kterého vzniklo zhruba 100 kusů. Později byla postavena verze se spalovacím motorem a sériovou výrobu převzal společný podnik Škoda Tatra v Příboře.
Mladoboleslavská automobilka dodala v loňském roce celosvětově 878 200 vozů, meziročně jde o pokles o 126 600 aut. Důvodem poklesu je pandemie koronaviru i krize s nedostatkem čipů do palubní elektroniky. Ve svých třech tuzemských závodech Škoda loni vyrobila 680 287 vozidel, což je meziroční pokles o 9,2 procenta. Na českém trhu Škoda prodala téměř 71 000 vozů a její tržní podíl činil 34 procent, tedy o tři procenta méně než v roce 2020. V letošním roce automobilka hodlá prodat 73 000 vozů.