Nová elektrická škodovka dorazí na podzim. Elroq už jsme prozkoumali

ELektrický kaROQ, tak vysvětlují škodováci jméno nového elektromobilu, který žhaví gumy na podzimní premiéru. Technicky je to vlastně zkrácený Enyaq, v koncernu VW nemá čtyři a půl metru dlouhý bateriový crossover konkurenta. Maskovaný prototyp jsme prozkoumali.

Elroq bude také první sériovou škodovkou vyvedenou v novém designérském stylu, který Škoda nazvala Modern Solid. Jednoduché a přímočaré linky a plochy opticky změkčují prolisy a ozvláštňují grafické prvky. A na kapotu se nově usadil namísto tradičního kulatého loga podpis značky v novém fontu. Za leskle černou maskou, která nahrazuje klasickou masku, inženýři ukryli senzory, jako je radar a přední kamera. Ve vyšších výbavových verzích maska dostane prosvětlení odkazující na zářící gril Enyaqu.

Proporce má konvenční, delikátně vybalancované. Záď k modernímu „nově“ tvarovanému předku ladí trochu míň, ještě nese pozůstatky původního kabaňovského sošnějšího a přímočařejšího stylu. Koncové lampy pak jednoznačně odkazují na Enyaq, ale stejné prý nejsou, i když tak působí.

Technicky je Elroq klasikou bateriových modelů značek koncernu VW. Modulární elektroplatforma MEB s akumulátorem seskládaným z paketů v podlaze a pohon primárně zadních kol. Skelet karoserie je až po B sloupky (ty středové vedle řidiče a spolujezdce) velmi blízký Enyaqu, dál už je to jiné. Zjednodušeně si můžeme říct, že je Elroq hatchbackem od Enyaqu (rozvor mají stejných 2 766 mm), s podobně velkou kabinou (prý větší než octavia) a 470litrovým kufrem.

Škoda výrazně vylepšila Enyaq, na pohled to nepoznáte

Jaromír Mendl, který v „elektrické“ divizi Škody mimo jiné plánuje zacílení jednotlivých modelů na trh, očekává, že by Elroq měl nižší cenou a velikostí zaujmout zákazníky aktuálního spalovacího Karoqu. Větší Enyaq se prodává často ve vrcholových specifikacích, s pohonem všech kol (45 procent objednávek je 4×4) a cenovkou přes milion. U Elroqu Mendl očekává zájem o nižší a levnější výbavové stupně s menšími bateriemi a zadokolky.

Mendl také odhaduje, že Elroq hned v prvním celém roce prodejů 2025 překoná v prodejích Enyaq. Ten je mezi elektrickými modely na evropském trhu velmi úspěšný, za tři roky Škoda shromáždila čtvrt milionu objednávek a dosud dodala 200 tisíc enyaqů, aktuálně je šestým nejprodávanějším bateriovým vozem v Evropě, za loňský rok dokonce čtvrtým.

Elroq je o 17 centimetrů kratší než Enyaq (4 658 mm), a naopak o čtvrt metru delší než Volkswagen ID.3, ve kterém Volkswagen chce mít „golfa doby elektrické“. S délkou 4 488 mm Elroq pasuje proti Karoqu, nošovickému Hyundai Tucson nebo Nissanu Qashqai, z elektrických modelů pak jsou v hledáčku nově chystaná Kia EV3, Volvo EX30 nebo Renault Scénic.

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

Kus plastu přidá čtyři kilometry dojezdu

Designéři, kteří dávají autu vzhled a tvar, dnes ještě intenzivněji při vývoji auta spolupracují s aerodynamiky. Právě aerodynamika je největším žroutem energie – auto, které ladně proplouvá vzduchem, spotřebovává méně paliva (lhostejno, zda benzinu či elektřiny) a dál dojede. Technici tedy vymyslí řešení z pohledu funkčnosti a designéři mu musí dát oku libý tvar. A tak dostal Elroq netradiční „lízátko“ na lem předního podběhu. Až se koncem roku nové elektroškodovky objeví v provozu, všimněte si kusu plastu rozšiřujícího olemování podběhu před předním kolem.

Z pohledu aerodynamiky jsou totiž rotující kola velmi problematickým prvkem. Aerodynamici se snaží, aby kolem nich vzduch proudil co nejhladčeji, bez turbulencí. SUV mají ovšem kolem velkých pneumatik (u Elroqu 19 – 21 palců) v podbězích hodně prostoru, ta velká mezera je ovšem pro aerodynamiku na škodu. Malý štítek vpředu vyčuhující z plastového lemu prý aerodynamice pomáhá. Škodováci tvrdí, že tento jejich vynález v dálničním provozu přidá čtyři kilometry dojezdu.

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

Elroq nabídne moderní prvky známé z dražších škodovek. Adaptivní tempomat nebo head-up displej jsou dnes známé, fajnovostí pro řidiče budou zas chytřejší a vychytanější matrix-LED světla a adaptivní podvozek nabízející možnost nastavit tuhost odpružení v širokém rozsahu; z nových Kodiaqů a Superbů víme, že to funguje skvěle.

Milovníci moderních technologií ocení odemykání a parkování mobilem na dálku. „Uložený parkovací manévr umožňuje řidiči „naučit“ Elroq zapamatovat si příjezdy dlouhé až 50 metrů k celkem pěti různým parkovacím místům. Elroq je poté schopen přijet na dané místo a automaticky zaparkovat,“ popisuje mluvčí značky Vítězslav Kodym.

Třináctipalcový centrální displej infotainmentu má nejnovější verzi softwaru a škodováci slibují, že už bude běhat bez zádrhelů. Před volantem je pak pětipalcový displej zobrazující nejdůležitější jízdní údaje.

Třicítkou po Praze. V malostranských uličkách jsme luštili švédskou křížovku

Elroq se od principiálně stejného Enyaqu jízdně moc lišit nemůže. Přes dvě tuny hmotnosti v zatáčkách vykompenzuje pohonem zadních kol a sofistikovaným systémem řízení trakce. Rozjezdy jsou tradičně svižné, řízení příjemné a přesné. Ovládáním se snaží co nejméně odlišovat od spalovacích aut s automatem. Rychle si zvyknete na to, že auto není třeba „startovat“, to nahrazuje jednoduše otevření dveří, stačí nasednout a jen na voliči jízdy vybrat, zda chcete jet dopředu (D), či couvat (R). Chybí parkovací poloha, jednoduše zaberete za tlačítko parkovací brzdy. Intenzitu rekuperačního (dobíjecího) brzdění může řidič volit pádly pod volantem.

Tři baterie, dva elektromotory

K mání budou tři velikosti baterií a jím odpovídající elektromotory. Dvě menší baterie s kapacitou 55 a 63 kWh budou spárované s elektromotorem naladěným na 125 a 150 kW, hardwarově bude motor stejný, rozdíl bude v softwaru. Varianty s tímto motorem mají maximálku omezenou na 160 km/h. O dvacet kilometrů víc umí za hodinu ujet varianta s 82kWh akumulátorem, která dostane odlišný elektromotor, v případě předokolky má výkon 210 kW, u čtyřkolky přidá přední elektromotor sílu navíc a celkový systémový výkon bude 220 kW.

„Všechny varianty zcela nového modelu Škoda Elroq podporují rychlonabíjení stejnosměrným proudem, pouze nabízejí jiný maximální nabíjecí výkon. Modely Elroq 85 a Elroq 85x nabízejí DC nabíjení výkonem až 175 kW. V AC nabíjecích stanicích se všechny modely Elroq nabíjejí rychlostí až 11 kW, přičemž plné nabití trvá přibližně 5,5 až 8 hodin v závislosti na dané variantě,“ popisuje Vítězslav Kodym a připomíná, že stejně jako modernizovaný Enyaq nabídne novinka funkci automatického a manuálního předehřevu baterie.

Světová premiéra Elroqu je naplánována na podzim 2024. „Elroq je milníkem v portfoliu elektrických vozů značky Škoda, prvním z nadcházející řady šesti nových čistě elektrických modelů, navazujících na úspěch modelů Enyaq a Enyaq Coupé,“ připomíná šéf automobilky Klaus Zellmer. „Elroq, který je elektrickou alternativou k modelu Škoda Karoq, můžeme rozměrově zařadit mezi rodinu vozů Škoda Enyaq a připravovaný nejmenší model SUV Škoda Epiq.“

Renault se snaží znovu vynalézt MPV. Scénic proto elektrifikoval

Elroq nahradí na výrobní lince v Mladé Boleslavi model Octavia, jehož produkci automobilka postupně stěhuje do fabriky v Kvasinách. V hlavním závodě značky už od loňska probíhá výroba ověřovací série Elroqu, na které automobilka odlaďuje postupy.

Česká značka si jméno Elroq na patentovém úřadě rezervovala na jaře 2021.

Vstoupit do diskuse (279 příspěvků)


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Slabý zájem o elektromobily nutí Volkswagen omezit výrobu ve dvou továrnách

Dieselgate je jednoznačně spojována s automobilkou Volkswagen, ale v celém...

Německý automobilový koncern Volkswagen omezuje produkci ve dvou německých továrnách na výrobu...

Lexus RZ je nový, na pohled to nepoznáte. Volant vyměnil za řidítka

LEXUS RZ

VIDEO Jakkoli se zdálo, že vývoj nových aut se už teď bude točit jen kolem toho, o kolik minut rychleji...

Porsche zpomalí s výrobou elektromobilů. Volkswagen to přijde velmi draho

Porsche Macan

Výrobce automobilů Porsche AG zpomalí kvůli slabé poptávce přechod na elektromobilitu. Mateřský...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Nezabere místo, v koloně nečeká. Elektrické vejce Aemotion je exot z Francie

Je to mikro-elektromobil, který si bere to nejlepší z motorky a elektrického...

Je to mikro-elektromobil, který si bere to nejlepší z motorky a elektrického auta současně. A proto...

Jak obejít cla snadno a rychle. Do tří let bude čínská automobilka vyrábět v Evropě

Čínská automobilka BYD

Čínská automobilka BYD zahájí výrobu elektromobilů ve své nové továrně v Maďarsku koncem letošního...

Nejčtenější

KVÍZ: Kvíz pro automobilové nadšence: Rozumíte řeči servisáků?

Nedůvěra k faktu, že se jako žena zaobírá auty, je v jejím případě rozhodně...

V autoservisu to jede rychle - kozy, momenťák, dvouhmota, žirafa… Rozumíte téhle řeči? Otestujte se v našem Chytrém Kvízu a zjistěte, zda byste se v dílně neztratili.Pět vylosovaných čtenářů, kteří...

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Pobřežní ulici v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Pobřežní ulici v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

11. listopadu 2025

Twingo je zpět. Renault snědl vtipnou kaši a naskočil do čínského rychlíku

Zaoblené, mírně vystouplé světlomety připomínají „tvář“ první generace, nově...

Stejně jako filmaři oživují klasické trháky, tak mnohé automobilky oprašují své automobilové legendy. Na retro vlně se veze zejména Renault, který po reinterpretacích modelů R5 a R4 oprášil i tvary...

11. listopadu 2025

Žádný přebytečný luxus. Městský elektromobil sází na promyšlenou koncepci

Urban Electric Frame Car zepředu

„Auto, které je možné opravit, přestavět a pochopit. Nenabízí přebytečný luxus, ale moderní estetiku, technickou logiku a svobodu pohybu bez odpadu,“ tak popisuje svůj návrh auta budoucnosti Dušan...

11. listopadu 2025

Čtyřkolový kaktus by byl prima auto. Kdyby neměl problémové motory

Premium
Citroën C4 Cactus

Rostoucí obliba crossoverů a SUV a jejich následné „přemnožení“ na trhu donutily automobilky přicházet se stále extravagantnějšími modely. Což je přesně něco, co historicky sedí k automobilce...

10. listopadu 2025

Elektrická blecha v akci. Citroën Ami je malý velký zázrak základní mobility

Citroën Buggy Ami

Pokud se někdy mobilita měla zredukovat na naprosté minimum, jmenuje se Citroën Ami. Toto vozítko, které by snadno zvládlo i roli rekvizity ve sci-fi z 80. let, je ve skutečnosti reálný dopravní...

10. listopadu 2025

Nepřipoutaný spolujezdec zranil dalšího cestujícího, hrozí mu soud

Nehoda s nepřipoutaným spolujezdcem na zadní sedačce

Nepřipoutaný spolujezdec zranil při bouračce dalšího pasažéra ve voze, nehoda může mít nečekanou dohru, na případ upozornily CNN Prima News.

10. listopadu 2025

Auto z 3D tiskárny v designsoutěži iDNES.cz, postavíte si ho sami

Soutěž
Automobil má zabudovaný systém výměnných baterii, což urychluje nabíjení.

Elektrická miniatura má výměnné baterie a vytisknete si ji na 3D tiskárně, autor návrhu počítá s tím, že by data pro stavbu malého vozu do města byla volně dostupná. Podívejte se na další příspěvek v...

9. listopadu 2025

Místopředseda Evropské komise: EU musí bránit autoprůmysl před Čínou

Dacia Hipster

Evropská unie musí bránit svůj automobilový průmysl před čínskou konkurencí, včetně přehodnocení cíle ukončit v roce 2035 prodej aut se spalovacími motory. V rozhovoru s italským deníkem La Stampa to...

9. listopadu 2025

V sedmi letech jsem stopovala do Bibione. Žena má výhodu, líčí mistryně v autostopu

Premium
„Stopovat jako žena je výhoda, lidé vám chtějí pomoct. Jen nesmíte mít na...

Anna Houštecká je současnou mistryní České republiky v autostopu. V létě vyhrála se svým kamarádem závod z Prahy do Albánie a zpět. „Celkem jsme vystřídali padesát aut. Nejdelší cestu jsme měli s...

8. listopadu 2025

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

8. listopadu 2025

Český pilot závodí v kopcích už 27. sezonu. Jeho lambo servisují na dálku

Martin Jerman je legendou českých závodů do vrchu. Už více jak pět a dvacet let...

„Tak toto je Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo 2, tovární auto,“ začíná s úsměvem Martin, zkušený jezdec s více než sedmadvacetiletou kariérou. „Evo 2 značí nejnovější a nejvyspělejší specifikaci...

8. listopadu 2025

Čína přestane pumpovat peníze do automobilek. Teď se ukáže, jak jsou dobré

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

„Pro čínské automobilky nastal okamžik pravdy,“ shrnuje lapidárně magazín Caradisiac důležité rozhodnutí čínské vlády, které vyplývá z nového plánu pro patnáctou pětiletku této světové supervelmoci....

7. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.