Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

ANALÝZA: Bezpečná budoucnost Škody je ve spalovacích i elektrických autech

Paniku vyvolala špatně interpretovaná slova šéfa koncernu VW Olivera Blumeho o úsporách a zvýšení ziskovosti. Nesprávně si je mnozí vyložili tak, že by Škodě zůstal podle některých názorů neperspektivní vývoj a výroba spalovacích aut, zatímco elektrická budoucnost by se měla odehrávat jinde. Mediální bouře vyvolala ostrou reakci samotné značky.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Škoda se ohradila proti interpretaci, podle níž se z české značky měl stát skanzen spalovacích motorů.

Sázka na zavedené technologie ovšem nemusí být vůbec neperspektivní. Česko totiž zdaleka nemá jistotu, že se v oblasti výroby elektromobilů stane evropskou velmocí. Na druhou stranu má přesný scénář rozvoje své modelové řady směrem k elektrické trakci, včetně vývoje a výroby bateriových modelů.

Blumeho nově zveřejněná strategie má záměry jednotlivých značek sesynchronizovat, dát jim smysl a racionalitu.

Koncern VW chce víc vydělávat. Reorganizace výroby čeká i Škodu

Hlavním poselstvím je to, že koncern Volkswagen chce vydělávat víc než dnes. U soukromé firmy vcelku logická věc. Ale jak to udělat, když elektromobilů se zatím prodává výrazně méně, než by si automobilky přály, a jejich vývoj stál miliardy eur? Přirozeně se hledají úspory ve výrobě. A v momentě, kdy spousta modelů koncernu sdílí stejnou podvozkovou platformu, stejný elektrický motor a vlastně i stejnou baterii o několika verzích kapacity, je přirozené, že někoho napadlo zaměřit se na využití výrobních závodů napříč značkami a platformami.

V jednom výrobním závodu koncernu VW se tak bude vyrábět víc modelů několika značek. Takto se třeba na vývoji a společné výrobě modelů Superb a Passat už dnes ušetřila spousta peněz. Škoda obě auta kompletně vyvinula v Česku, Volkswagen jen průběžně schvaloval postupující práce na Passatu.

Gigafactory v Česku?

Volkswagen Group podle mluvčího Škody Pavla Jíny stále hledá vhodnou lokaci pro další Gigafactory. „Zatím nepadlo žádné rozhodnutí ohledně konkrétní země či lokality. Poloha České republiky ve středu Evropy znamená velkou výhodu pro společnost Škoda a samotné Česko,“ vysvětluje a připomíná, že v okruhu 200 kilometrů od uvažované lokality Líně na Plzeňsku se nachází pět závodů koncernu. „To je relevantní, i když ne jediné, kritérium při výběru lokality na výrobu bateriových článků. Zákon o snižování inflace v USA (IRA) odstartoval boj o investice, který sahá daleko za hranice Evropy. Jeho protiváhou je Průmyslový plán Zelené dohody Evropské komise. Pokud se v jeho důsledku objeví výhodnější pobídky, zohlední to koncern Volkswagen při svém rozhodování,“ říká Pavel Jína.

Škodovky se tak s největší pravděpodobností v následujících letech nebudou vyrábět jen v Mladé Boleslavi a Kvasinách. Má to i další logický důvod, který se patriotům líbit nebude. Má smysl vyrábět elektromobily co nejblíže výrobě baterií. Elon Musk si pro svou gigafactory může vybrat kteroukoli evropskou zemi chce, touží po ní každá vláda. Proč by si měl vybrat právě Českou republiku? Koncern Volkswagen už dvě továrny na baterie buduje, sice se mluví o třetí, ale vůbec není jisté, že bude v ČR.

To ovšem neznamená, že budoucnost Škoda Auto nebude elektrická. Mluvčí značky Pavel Jína vypočítává modely, které se chystají na premiéru v následujících letech, a jsou mezi nimi jak „fosilní“, tak elektrické vozy: „Rok 2023 je rokem vozů Kodiaq a Superb, oba budou dostupné s benzinovými, dieselovými, ale i plug-in hybridními pohony, Škoda letos rovněž představí modernizované modely Scala a Kamiq, následovat bude modernizace modelu Octavia a dále nový plně elektrický Elroq v roce 2024. Modernizace čeká modely Enyaq a Enyaq Coupé. Následovat budou nové vozy pracovně nazývané Small jako základní elektrické SUV, Combi, tedy model v karosářské verzi kombi, a Space, sériová verze koncepčního vozu Vision 7S.“

Všechny modely se určitě nebudou dělat v Česku. Spolupráce napříč značkami je nevyhnutelná. „Do budoucna se výroba skupiny velkoobjemových značek důsledněji zaměří na využití závodů napříč značkami a platformami,“ potvrzuje i Pavel Jína.

Je podle vás dobrou zprávou, že Škodě zůstane výroba a vývoj spalovacích motorů.

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 5. července 2023. Anketa je uzavřena.

„Škoda Auto spolupracuje v rámci skupiny velkoobjemových značek koncernu Volkswagen i s ostatními značkami, mezi které patří Volkswagen, Volkswagen užitkové vozy, SEAT a Cupra. Cílem je další zúročení společných synergií a potenciálu zisku. Ústředním ukazatelem výkonnosti pro skupinu velkoobjemových značek koncernu Volkswagen je konsolidovaná provozní návratnost tržeb ve výši 8 % od roku 2025,“ uvádí mluvčí Škody.

„Cílem nového modelu řízení koncernu Volkswagen je zúročit sílu jednotlivých skupin značek a zároveň co nejefektivněji využít výhody, které přináší velikost skupiny. Každá skupina značek bude mít přímou zodpovědnost za své finanční cíle, strategii a design,“ vysvětluje.

Plán elektrifikace Škody: do roku 2026 šest modelů, velkou novinou je kombík

Bude kvůli tomu z Česka spalovací skanzen? Rozhodně ne. Naopak sázka na víc druhů pohonu dává velký smysl. „Výroba spalovacích motorů není anachronismus, ale smysluplný doplněk k elektromobilitě. Škoda v rámci koncernu Volkswagen koordinuje aktivity v Asii, v severní Africe, dříve v Rusku. Tyto trhy budou používat spalovací motory i za desítky let. Navíc i v Evropě zůstala možnost využívání spalovacích motorů se syntetickými palivy. Takže budoucnost odbytu je zajištěna,“ uvedl automobilový expert KPMG Ladislav Rulf.

„Rozmach elektromobility je pomalejší, než se předpovídalo. Očekávané objemy celosvětových i evropských prodejů elektroaut v roce 2030 jsou mnohem méně ambiciózní, ukázal průzkum KPMG GAES mezi manažery autoprůmyslu. Pokračující výroba spalovacích motorů umožní zmírnit toto riziko,“ říká Ladislav Rulf. „Ať už bude nástup elektromobility rychlý nebo pomalý, Škoda bude připravena na obě varianty. Zahájila už výzkum a vývoj na poli elektromobility, ale současně zachová výrobu spalovacích motorů, což pomáhá zaměstnanosti a celému dodavatelskému řetězci. Na Škodu je totiž navázána spousta subdodavatelů, kteří jsou významným tvůrcem českého HDP, ale všichni nemohou rychle přejít na elektromobilitu.“

Svatý grál VW v rukách Škody. V Boleslavi vzniknou auta pro celý svět

Svět zdaleka není jen Evropa. A představa, že Afrika nebo Jižní Amerika přejdou na elektromobily, je přinejmenším úsměvná. Škoda Auto se právě na tyhle trhy v oblasti technického vývoje zaměřila už před časem. V rámci koncernu Volkswagen má zodpovědnost za vývoj všech motorů MPI s atmosférickým sáním. Ale také za všechny mechanické převodovky, automatické převodovky DQ200, vývoj globální platformy MQBA0 pro malé vozy. A v neposlední řadě za bubnové brzdy. Ty mají třeba i nejnovější elektromobily jako Škoda Enyaq nebo Volkswagen ID.Buzz.

Škoda dostane na starosti spalovací motory pro celý VW. Už chystá výrobu

Škoda Auto letos nově přebrala v rámci koncernu Volkswagen zodpovědnost za vývoj kompletní motorové řady EA 211. Jedná se o napříč uložené řadové benzinové motory včetně jejich hybridních verzí. Ty nacházejí využití v široké paletě modelů značek koncernu. Ze Škodovky tak nebude skanzen, možná právě naopak našla díru na trhu, která ostatním nepřipadá tak moc sexy, ale svoje zákazníky bude mít ještě dlouho. Stát na dvou nohách je určitě lepší než jen na jedné, elektrické.

Škoda shání vývojáře. Vyvinou spalovací motory pro celý svět všem značkám VW

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na český trh se mohou dostat zaplavená auta, jsou na odpis, varují obchodníci

Na český trh by se v následujících týdnech mohla začít dostávat auta poškozená nedávnými záplavami. Zaplavená auta je prakticky nemožné uvést do původního stavu, problémy se přitom mohou projevit až...

3. října 2024

Dnes se v Europarlamentu bude řešit krize autoprůmyslu kvůli Green Dealu

Automobilky ročně investují v Evropě do vývoje 60 miliard eur, pokud bude EU trvat na svých drsných cílech snižování emisí u nově prodávaných aut, půjde za rok 2025 čtvrtina z této částky na pokuty...

8. října 2024  9:29,  aktualizováno  9:42

Musíme se inspirovat Čínou, krachy jsou součást vývoje, říká Jahn ze Škody

Premium

Martin Jahn je jediným Čechem v představenstvu Škoda Auto. Evropa by se podle něj měla vydat čínskou cestou, pokud chce bezemisní mobilitu. „Podpořit ji v cenách energií, v přístupu k nerostným...

8. října 2024

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Irský svéráz a nevraživost. Cykloaktivista žaloval, vysloužil si pokutu

Na kameru zaznamenal přestupek neukázněných řidičů, ale sám odešel s pokutou. Když si totiž natáčel špatně parkující vozy, projel kolem nich na červenou. Aspoň tak čin vyhodnotili na policejní...

7. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Legendární erotický film Emanuela se po 50 letech dočkal předělávky

Když se v roce 1974 objevil film Emanuela se Sylvií Kristelovou v hlavní roli, vzbudilo to pozdvižení. Explicitní...