Přestavby veteránů a youngtimerů jsou v zahraničí jedním z trendů poslední doby. Umožňuje jim to jezdit v městských bezemisních zónách, kam jinak nemohou. Idea je rovněž využít pro ně recyklované baterie z běžných moderních elektromobilů, neboť dlouhý dojezd pro ně není prioritou.
V rámci svých marketingových aktivit proto francouzské zastoupení Škody Auto vyhlásilo neobvyklou soutěž Retrofit Challenge. Nalézt Škodu Octavia vyráběnou v letech 1959 až 1971, nejlépe kombi, zrenovovat ji a přeměnit ji na elektrický pohon. Požadovaný dojezd přitom byl pouhých 180 km. Zastoupení mladoboleslavské značky přitom slíbilo poskytnout rozpočet na auto, díly a vynaloženou práci. Nakonec vybralo dva projekty.
V rámci této výzvy tak proti sobě stály dvě redakce francouzských internetových magazínů Automobile Propre a Turbo. Komplexní přestavby dvou starých škodovek a jejich adaptace na elektrický pohon se ukázaly jako hodně velké sousto i pro řadu do obou projektů zapojených specializovaných firem.
Volty + Octavia = Voltavia
Automobily se měly představit na letošní veteránské výstavě Rétromobile na přelomu ledna a února. Termín nakonec stihl jen projekt magazínu Automobile Propre, který dostal označení Voltavia. Jeho základem se stala Škoda Octavia Combi první generace z roku 1968, kterou její tvůrci objevili v Nizozemsku, kde byla šest let nepojízdná.
První fotky z pařížského autosalonu před otevřením. Škoda přivezla novinku |
Po celkové rekonstrukci a aerodynamických úpravách včetně velkého předního spoileru a částečně zakrytých zadních kol, dostal vůz zelený lak karoserie, který odpovídá konceptu Škoda Vision 7S.
O pohon přední nápravy se stará pod kapotou umístěný motor Netgain Hyper9 s nejvyšším výkonem 102 koní a točivým momentem 220 Nm. Energií ho zásobují čtyři bateriové moduly z enyaqu, z nichž polovina je umístěna pod kapotou a druhý pár je pod podlahou kufru. Dohromady disponují celkovou kapacitou 27,2 kWh, což má autu vystačit na ujetí necelých 200 kilometrů na jedno nabití.
Elektro říznuté emocemi. Koncept Škody ukazuje „udržitelný závoďák“ |
Vznikl tak zajímavý restomod, který mnohé pravověrné veteránisty, kteří si zakládají na co největší původnosti, přímo děsí. Lehkých změn se dočkal i interiér s hezkým oranžovým čalouněním. Palubní desku doplnil decentní displej, který řidiči umožňuje přístup k aplikaci Chargemap.
Mamba útočí
Druhý výtvor, který se konečně představil na letošním pařížském autosalonu společně s voltavií, je mnohem větší divočinou. Magazín Turbo totiž oslovil studenty designu ze Strate Collège, největší školy automobilového designu ve Francii. Celkem vzniklo pět návrhů. Ten nejlepší, který se dočkal realizace, byl od talentovaného Côme Duponta.
Autofotka týdne: Na tisícikoňovou multiplu se složili fanoušci |
Auto vypadá jako nějaký hot rod. Že se jedná o Octavii sedan, poznáte prakticky jen z boku, zatímco agresivně pojatá příď a záď s obřím křídlem jsou pojaté hodně volně. Se současnou modelovou řadou tento výtvor spojuje zářivá zelená barva „Mamba“, kterou jsou lakovány modely RS, ale i nové logo značky, které je v případě zádě dokonce vyfrézované do velkého zadního difuzoru. Technické detaily zatím nebyly zveřejněny, ale zadní pneumatiky jako z formule 1 napovídají, že by se mohlo jednat o hodně rychlé auto.
Ve Francii není takto letitá octavia právě běžná, ale nakonec jednu objevili v Normandii. Na stavbě vozu se podíleli specialisté z francouzské tuningové firmy W-Autosport, kteří se v minulosti proslavili takovými projekty, jako byl před dvěma lety v Paříži představený monstrózní Fiat 1000Tipla s motorem z Chevroletu Corvette C7 ZR06 vyladěným na tisíc koni, na který se tehdy složili fanoušci crowdfundingovou sbírkou.
Tak snad tuto okřídlenou octavii někdy uvidíme i v ostré jízdě na okruhu na důkaz toho, že i elektrické auto může být někdy docela zábavné.