Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektrické octavie nakonec do Paříže dorazily. Jiné, než byste čekali

aktualizováno  0:23
Octavia s elektrickým pohonem je zatím v nedohlednu, na letošním pařížském autosalonu se přesto objevila. A to dokonce dvakrát, ale mimo hlavní expozici Škodovky. Kromě kombíku dorazil i sedan. Zelená auta vzbudila velkou pozornost především mezi tuningovými nadšenci, zato pravověrní veteránisté byli nejspíš na infarkt.

Přestavby veteránů a youngtimerů jsou v zahraničí jedním z trendů poslední doby. Umožňuje jim to jezdit v městských bezemisních zónách, kam jinak nemohou. Idea je rovněž využít pro ně recyklované baterie z běžných moderních elektromobilů, neboť dlouhý dojezd pro ně není prioritou.

Elektrické restomody na bázi historických octavií na pařížském autosalonu 2024.

V rámci svých marketingových aktivit proto francouzské zastoupení Škody Auto vyhlásilo neobvyklou soutěž Retrofit Challenge. Nalézt Škodu Octavia vyráběnou v letech 1959 až 1971, nejlépe kombi, zrenovovat ji a přeměnit ji na elektrický pohon. Požadovaný dojezd přitom byl pouhých 180 km. Zastoupení mladoboleslavské značky přitom slíbilo poskytnout rozpočet na auto, díly a vynaloženou práci. Nakonec vybralo dva projekty.

V rámci této výzvy tak proti sobě stály dvě redakce francouzských internetových magazínů Automobile Propre a Turbo. Komplexní přestavby dvou starých škodovek a jejich adaptace na elektrický pohon se ukázaly jako hodně velké sousto i pro řadu do obou projektů zapojených specializovaných firem.

Volty + Octavia = Voltavia

Automobily se měly představit na letošní veteránské výstavě Rétromobile na přelomu ledna a února. Termín nakonec stihl jen projekt magazínu Automobile Propre, který dostal označení Voltavia. Jeho základem se stala Škoda Octavia Combi první generace z roku 1968, kterou její tvůrci objevili v Nizozemsku, kde byla šest let nepojízdná.

První fotky z pařížského autosalonu před otevřením. Škoda přivezla novinku

Po celkové rekonstrukci a aerodynamických úpravách včetně velkého předního spoileru a částečně zakrytých zadních kol, dostal vůz zelený lak karoserie, který odpovídá konceptu Škoda Vision 7S.

O pohon přední nápravy se stará pod kapotou umístěný motor Netgain Hyper9 s nejvyšším výkonem 102 koní a točivým momentem 220 Nm. Energií ho zásobují čtyři bateriové moduly z enyaqu, z nichž polovina je umístěna pod kapotou a druhý pár je pod podlahou kufru. Dohromady disponují celkovou kapacitou 27,2 kWh, což má autu vystačit na ujetí necelých 200 kilometrů na jedno nabití.

Elektro říznuté emocemi. Koncept Škody ukazuje „udržitelný závoďák“

Vznikl tak zajímavý restomod, který mnohé pravověrné veteránisty, kteří si zakládají na co největší původnosti, přímo děsí. Lehkých změn se dočkal i interiér s hezkým oranžovým čalouněním. Palubní desku doplnil decentní displej, který řidiči umožňuje přístup k aplikaci Chargemap.

Mamba útočí

Druhý výtvor, který se konečně představil na letošním pařížském autosalonu společně s voltavií, je mnohem větší divočinou. Magazín Turbo totiž oslovil studenty designu ze Strate Collège, největší školy automobilového designu ve Francii. Celkem vzniklo pět návrhů. Ten nejlepší, který se dočkal realizace, byl od talentovaného Côme Duponta.

Autofotka týdne: Na tisícikoňovou multiplu se složili fanoušci

Auto vypadá jako nějaký hot rod. Že se jedná o Octavii sedan, poznáte prakticky jen z boku, zatímco agresivně pojatá příď a záď s obřím křídlem jsou pojaté hodně volně. Se současnou modelovou řadou tento výtvor spojuje zářivá zelená barva „Mamba“, kterou jsou lakovány modely RS, ale i nové logo značky, které je v případě zádě dokonce vyfrézované do velkého zadního difuzoru. Technické detaily zatím nebyly zveřejněny, ale zadní pneumatiky jako z formule 1 napovídají, že by se mohlo jednat o hodně rychlé auto.

Ve Francii není takto letitá octavia právě běžná, ale nakonec jednu objevili v Normandii. Na stavbě vozu se podíleli specialisté z francouzské tuningové firmy W-Autosport, kteří se v minulosti proslavili takovými projekty, jako byl před dvěma lety v Paříži představený monstrózní Fiat 1000Tipla s motorem z Chevroletu Corvette C7 ZR06 vyladěným na tisíc koni, na který se tehdy složili fanoušci crowdfundingovou sbírkou.

Tak snad tuto okřídlenou octavii někdy uvidíme i v ostré jízdě na okruhu na důkaz toho, že i elektrické auto může být někdy docela zábavné.

  • Nejčtenější

Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem

Premium

Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně, možná pomalu ano. Svědčí o tom třeba fakt, že státní dotace na nákup elektroauta, vyčleněné pro...

4. listopadu 2024

Nová škodovka vyjde na 220 000 Kč. Kylaq pro Indii odolá i monzunovým dešťům

Škoda Auto v Indii představila svůj nový model Kylaq. Kompaktní SUV je třetím modelem vyvinutým speciálně pro perspektivní indický trh. Novinka byla navržena přímo v Indii tak, aby odolala...

7. listopadu 2024,  aktualizováno 

Francouzský elektrický svůdník má mladé vrátit k autům a zachránit Evropu

Toto auto má i přesné datum početí: čtvrtek 2. července 2020. „Moje první dítě u Renaultu,“ naparuje se Luca de Meo, charismatický šéf značky a dnes jedna z nejvýraznějších osobností evropského...

4. listopadu 2024

Osmikolový palác z Jičína míří na Dakar. Mastodont má záchod na naftový pohon

Do boje o titul největšího a nejtěžšího obytného vozu letošního ročníku veletrhu Caravaning Brno 2024 zcela jistě zasáhne osmikolovým expediční speciál na podvozku Mercedes-Benz Arocs 8×8, jehož...

7. listopadu 2024

Nová Tatra má hybridní pohon. Jízda na elektřinu může zachránit životy

Na veletrhu e-Salon si odbyl premiéru prototyp vozu Tatra Force e-Drive Hybrid 8×8. Kolos se umí pohybovat tiše pouze na elektřinu, na dálkových přesunech ji pohání dieselový osmiválec. Když...

8. listopadu 2024

V těchto ekoautech budeme jezdit. Asi je neznáte, ale míří na český trh

Na veletrhu e-Salon, který probíhá do neděle na výstavišti PVA v Letňanech, byla českému publiku poprvé představena celá řada elektromobilů, které postupně přicházejí na český trh. Prohlédněte si ty...

8. listopadu 2024

Nová Tatra má hybridní pohon. Jízda na elektřinu může zachránit životy

Na veletrhu e-Salon si odbyl premiéru prototyp vozu Tatra Force e-Drive Hybrid 8×8. Kolos se umí pohybovat tiše pouze na elektřinu, na dálkových přesunech ji pohání dieselový osmiválec. Když...

8. listopadu 2024

Dopravní nehodu si pamatujeme často jinak, než se stala. Detaily vypouštíme

Dopravní nehoda představuje velkou psychickou zátěž na všechny její účastníky. A ta často následně výrazně zkresluje to, co si pamatujeme jak z doby před nehodou, tak i poté. Na všechny detaily si...

8. listopadu 2024

Eurokomisař pro klima: Zákaz spalováků od roku 2035 platí

Eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra navzdory tlaku automobilek i některých vlád nadále počítá s tím, že v Evropské unii začne od roku 2035 platit zákaz prodeje nových aut, která...

7. listopadu 2024  16:03

Nemocnice není hotel. Jak zajistit pohodlí rodičům hospitalizovaných dětí?
Nemocnice není hotel. Jak zajistit pohodlí rodičům hospitalizovaných dětí?

Přítomnost rodiče v nemocnici dodává hospitalizovanému dítěti pocit bezpečí, zmírňuje stres a podporuje uzdravování. Dlouhé hodiny a noci strávené...

Nenávidím vás všechny! Hollywood je v šoku z Trumpova vítězství

Šok, zlost, zklamání a smutek. Tak se dá shrnout reakce Hollywoodu a amerických tvůrců na vítězství Donalda Trumpa v...

Nejvzdálenější lidský objekt ve vesmíru zavolal linkou nepoužitou od roku 1981

Sonda Voyager letí vesmírným prostorem už 47 let a již mnohonásobně překonala původní plány. Je tak nasnadě, že se...

Petra Bučková se svlékla v seriálu Sex O’Clock. Prsa už někdy viděl každý, říká

Petra Bučková a její herecký kolega Václav Vašák se společně odvázali ve vášnivé scéně prvního dílu druhé řady seriálu...

Emily Atacková hraje nahá tenis. Cítím se víc sexy, než kdy dřív, říká

Emily Atacková (34) si získala mnoho nových sledujících na sociálních sítích poté, co v jedné ze scén nového seriálu...

Konec jsem nečekala. Asi byl nevyhnutelný, říká Anna K. o rozchodu po 27 letech

Zpěvačka Anna K. (59) promluvila o nečekaném rozchodu s dlouholetým životním i hudebním partnerem Tomášem Varteckým...