Navigace elektrických škodovek budou umět vyhledat nejlevnější trasu

Exkluzivně
Eric Boutin je vedoucí oddělení, které má trochu záhadné jméno „zákaznická zkušenost“. To je ten správný člověk, kterého se zeptat na to, jak se budou ovládat různé funkce auta v budoucnosti, ty, které do jejich útrob pronikají v posledních letech a začínají být tím nejdůležitějším z pohledu zákazníků. Právě práce s infotainmentem, vzduchotechnikou či ovládání auta na dálku pomocí mobilního telefonu jsou stále diskutovanějšími tématy.

Eric Boutin odhaluje rozdíly v ovládání aut na různých kontinentech a vysvětluje, jak dlouho trvá vývoj.

Jaká je podle vás nejdůležitější novinka ve vašem oboru za poslední dobu?
V našem případě je to bezpochyby spuštění asistentky jménem Laura, která je postavená na technologii Google Gemini v aplikaci MyŠkoda. Je to i moje oblíbená novinka – vidím v ní obrovský potenciál pro zlepšení zákaznické zkušenosti.

Škoda Enyaq RS s novou tváří

A jak zákazníci obecně reagují na umělou inteligenci? Mají z ní obavy, nebo jí důvěřují?
Technologie je sama o sobě neutrální – klíčové je, jak ji využijeme. A právě AI může opravdu zásadně proměnit zákaznickou zkušenost. Dobrým příkladem je plánování trasy – dnes už umíme zákazníkovi navrhnout nejen nejlepší cestu, ale zároveň mu nabídnout zastávky v restauraci nebo u nabíječky. To dřív nebylo možné.

Takže v této oblasti je velká poptávka?
Ano, ale ne po samotné AI. Zákazníci chtějí lepší služby – třeba efektivně využít čas při nabíjení auta. Víme například, že 76 % řidičů si chce během nabíjení dát něco k jídlu a 50 % by si rádo zašlo na nákup. Takže AI jen umožňuje splnit tato očekávání.

Jinými slovy – zákazníci nežádají AI, ale zážitek?
Přesně tak. Nechtějí technologii, ale výsledek – třeba možnost naplánovat trasu tak, aby si dali oblíbenou pizzu a zároveň si dobili auto. A tohle bez AI prostě neuděláte.

Jak dlouho trvá vývoj nové aplikace?
Upřímně? Pro mě moc dlouho. (smích) Ale obecně – nejdelší je ta počáteční fáze. Ve Škodovce jsme často mezi prvními, kdo s novinkami přichází, a pak je dál ladíme. Během příštích dvou až šesti týdnů přidáme do aplikace spoustu funkcí. Od chvíle, kdy jsme začali spolupracovat s Googlem, to trvalo zhruba šest měsíců, než jsme to dostali na trh.

Eric Boutin

A liší se přístup podle regionu?
Ne, pokud je vůz připojen ke službě Connect, přístup je stejný po celém světě. V Evropě jsou všechna auta připojená, takže mohou využívat funkce současně.

A chování zákazníků je tedy podobné?
V zásadě ano. Někdo si dá v Itálii těstoviny, jiný v Česku guláš – ale principy fungují stejně. AI přizpůsobí návrh preferencím uživatele, bez ohledu na region.

Je nějaký rozdíl ve využívání funkcí mezi zeměmi?
Ano, například v UK je vyšší míra využití věrnostního programu než třeba v Itálii. U navigace jsou také různé preference podle trhu. Celkově jsou ale potřeby zákazníků podobné.

Stává se, že nějakou funkci úplně zrušíte kvůli nízkému využití?
Spíš některé funkce na určité trhy nezavádíme hned. Například placení za parkování – pokud není ekosystém dostatečně vyspělý, počkáme. Rušení funkcí na základě trhu běžně neděláme.

Škoda v Německu předjela BMW. Za letošek má druhé místo v elektromobilech

Škoda upravila službu Powerpass a cenovou strukturu (pro nabíjení elektromobilů). Směřujete ke zjednodušení?
Ano, ceníky jsou často zbytečně složité. AI nám tady pomůže – do budoucna budete moct jednoduše zadat požadavek typu: „Chci nejlevnější trasu do Brna“ – a aplikace ji navrhne. Zatím to není aktivní, ale data už máme.

Kdy se tato funkce objeví v aplikaci?
V průběhu roku 2026, navazujeme na technologii Google Gemini, kterou jsme představili na v Mnichově.

A nový wallbox?
Ano, nová generace je určená hlavně pro domácnosti a má konektivitu. Spolupracujeme s certifikovanými instalátory, záleží na konkrétním trhu.

A co budoucnost ovládání – směřujete spíš k hlasu než tlačítkům?
Je to hodně o kulturních odlišnostech. V Číně je hlas extrémně populární, v Evropě lidé raději píšou. Nové fyzické multifunkční ovladače jsme uvedli, třeba v modelech Superb nebo Kodiaq. Nechceme tlačítka odstranit, jsou součástí naší DNA. Jednoduchost neznamená méně ovládacích prvků – ale správně zvolené.

Takže rozdíl mezi Evropou a zbytkem světa?
Možná. Například asijští výrobci se tlačítkům spíš vyhýbají. Jinde to vidíme smíšeně – tlačítka se minimalizují, ale některé značky je také používají. My hledáme vyvážený přístup.

Sledujete, jaké funkce v autě zákazníci opravdu využívají?
GDPR nám to dost omezuje. I anonymizovaná data vyžadují souhlas. U FOD (funkcí na vyžádání) ale data máme – například jaký je podíl zakoupených barev pro ambientní osvětlení. Ale jak často zákazníci tu barvu mění, to už sledovat nemůžeme.

Jak je na tom FOD u Škoda zákazníků?
Některé funkce jsou populární, jiné méně. My se snažíme najít chytrou cestu – třeba aby mohl určité funkce aktivovat až druhý majitel vozu. Některé značky FOD opustily, jiné jdou hodně do hloubky. My hledáme opět rovnováhu.

Jaký je podíl uživatelů aplikace MyŠKODA oproti prodaným vozům?
U elektromobilů přes 96 %, u spalovacích motorů je to méně. Elektrické vozy jsou obecně více propojené. Aktuálně máme přes 1,1 milionu uživatelů aplikace a z toho 350 tisíc je aktivních ve věrnostním programu. To považujeme za velmi dobré číslo.

A co váš postoj k Android Auto a Apple CarPlay?
Věřím v nativní navigaci. Má lepší integraci s daty z auta. Samozřejmě, musíme zlepšit aktualizace map a dopravy. Ale nativní řešení zatím zůstává hlavní volbou – a vidíme to i u prémiových značek.

Kupříkladu superdrahé Ferrari ale už svou navigaci nemá.
To je trochu jiný případ. U nich jde hlavně o zážitek z jízdy. Ale třeba i pro ně by AI mohla navrhovat trasy se zatáčkami, kde si jízdu opravdu užijete. Potenciál AI je v tomhle ohromný.

Říkal jste, že vývoj je někdy moc pomalý. Proč vlastně nejste tak rychlí jako technologické firmy?
Máme určité dědictví, které nás částečně zpomaluje. Ale například u aplikací teď vydáváme aktualizace každé čtyři týdny. U auta to trvá déle, ale chceme tu agilitu přenést i tam – bez kompromisu na kvalitě.

Vstoupit do diskuse (25 příspěvků)


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda v Praze představí elektrokombík budoucnosti. V sobotu se bude střídat

Škoda Vision O na veletrhu e-SALON v předvečer zahájení veletrhu na výstavišti...

VIDEO Ve čtvrtek 13. listopadu otevře brány veletrh e-SALON. Na jedinečném autosalonu věnovaném primárně...

Postačí pár minut. V Praze budou desítky ultrarychlých nabíječek na elektroauta

Nabíjecí stanice Ionity u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Natankovat auto se spalovacím motorem trvá maximálně dvě minuty. Nabít elektromobil může doma nebo...

Žádný přebytečný luxus. Městský elektromobil sází na promyšlenou koncepci

Urban Electric Frame Car zepředu

„Auto, které je možné opravit, přestavět a pochopit. Nenabízí přebytečný luxus, ale moderní...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Velká designérská soutěž frčí. Podívejte se na první návrh auta budoucnosti

Návrh Petera Kopky dorazil jako úplně první. Jeho Lumen E je cenově dostupný...

Soutěž Už po šesti hodinách dorazil první návrh. Soutěž „navrhněte auto budoucnosti“ má úspěch, vyvolala...

BMW změnilo své logo, nikomu o tom ale neřeklo. Dostal ho nový elektromobil

Nové logo BMW

Mnichovská automobilka nenápadně představila na domácím autosalonu nové logo. Obměněný slavný znak...

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025

Čtvrté světlo na semaforu? Vědci chtějí, aby křižovatky řídila autonomní auta

Nepřirozený a nepravděpodobný obrázek semaforu, vygenerovaný umělou...

Semafor je vynález, který nemá čím překvapit. Překopat základy celé silniční civilizace by ovšem mohlo, kdyby se k němu přidalo čtvrté světlo. Nový barevný signál, který by lidské řidiče informoval o...

13. listopadu 2025

Toyoty z Kolína už jsou jen hybridní. Výroba výrazně upraveného Ayga X začíná

Toyota zahajuje v Kolíně výrobu nového modelu Toyota Aygo X v hybridní verzi.

Toyota rozjela v kolínském závodě výrobu hybridního provedení modelu Aygo X. Je prvním plně hybridním automobilem ve třídě minivozů. Kolínský závod se tak připojil ke skupině továren Toyoty, které...

13. listopadu 2025

Škoda v Praze představí elektrokombík budoucnosti. V sobotu se bude střídat

Škoda Vision O na veletrhu e-SALON v předvečer zahájení veletrhu na výstavišti...

Ve čtvrtek 13. listopadu otevře brány veletrh e-SALON. Na jedinečném autosalonu věnovaném primárně elektromobilům Škoda vystaví koncept elektrického kombíku budoucnosti Vision 0, který měl světovou...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  18:28

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  11:22

Designsoutěž iDNES.cz má nového porotce. Světový formát, který navrhl i ferrari

Exkluzivně
Ruční skica Borise Fabrise, kterou nechal dotvořit umělou inteligencí.

Pro designérskou soutěž iDNES.cz jsme získali hvězdu světového formátu. Do odborné poroty klání „Navrhněte auto budoucnosti“ nově přibyl italský designér Boris Fabris, jehož práci znáte i z našich...

12. listopadu 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

11. listopadu 2025

Twingo je zpět. Renault snědl vtipnou kaši a naskočil do čínského rychlíku

Zaoblené, mírně vystouplé světlomety připomínají „tvář“ první generace, nově...

Stejně jako filmaři oživují klasické trháky, tak mnohé automobilky oprašují své automobilové legendy. Na retro vlně se veze zejména Renault, který po reinterpretacích modelů R5 a R4 oprášil i tvary...

11. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.