Škoda se novým designovým jazykem podle svého prohlášení ještě více zaměří na jednotlivé oblasti života, jako jsou například rodina nebo outdoorové aktivity, a vyhoví tak rychle se měnícím nárokům a potřebám svých zákazníků. Nový designový jazyk ponese jméno Modern Solid.
Více podrobností Škoda prozatím neuvedla, další informace doplní během roku.
Charakteristický znak bude podle člena představenstva Škody Auto Martina Jahna v duchu hesla Škody „Simply Clever“. „Budou to krásné vozy, ale budou odlišné,“ uvedl Jahn. Budou to podle něj nadále škodovky, ale dodal, že „bude to další úroveň mobility“.
Na rozostřeném snímku, kterým oznámení nového designového směru doprovodila, je pravděpodobně jedna z pracovních studií nového elektrického SUV, jež automobilka chystá.
Jednoduchost by prospěla
Auto na velkých kolech má zaslepenou masku, to je vlastní bateriovým vozům. Na neostrém snímku jsou zřetelné zajímavě členěné a dobře rozvržené a vyvážené proporce s výrazným pontonem karoserie na dlouhém rozvoru. Střechu podpírá tenký přední a naopak hodně široký poslední sloupek, to je klasický fígl designérů, jak auto opticky snížit a dát mu dynamický výraz.
Design působí čistě, nekomplikovaně. Takové auto by mohlo být dobrou alternativou předesignovaným, přezdobeným autům dneška. Auto zároveň působí robustně, to souzní s označením nového jazyka „Modern Solid“.
Elektrický Yeti?KOMENTÁŘ DESIGNÉRA „Boční profil vypadá příjemně. Tvar charakterizují krátké převisy, poměrně dost skloněné přední okno a masivní C sloupek. Z obrázku lze vysledovat pro škodovku nezvyklé vertikální světla denního svícení a zadní světla zasahující hluboko do boku. Velkou boční plochu snižuje tmavý práh a lemy blatníků. Přední maska nepůsobí tak agresivně, jako u současných škodovek. Na bocích spíše tuším odklon od lomených hran a přechod k obloukům. Pokud se jedná o elektromobil, tak mě překvapuje docela velká kapota. Nezdá se mi ale, že by to byla radikální změna designu, spíše mám neodbytný pocit, že vidím moderní Škodu Yeti. Stará se mi stále líbí. Petr Siebert, nezávislý designér, spolupracovník iDNES.cz |
Designéři se podle všeho snažili oprostit od zažitého škodováckého pojetí světel. Přední proužek denního svícení je vertikální. Naopak koncová světla zdá se tvoří jen tenká horizontála, je možné že se tým šéfdesignéra Olivera Stefaniho odhodlal k radikálnímu kroku a ze slabikáře stylistů Škody po 25 letech vyškrtl charakteristické C zadních světel.
Odcházející šéf Škody Thomas Schäfer navnadil na další odhalování nového designového směru Škody sebevědomým prohlášením: „Pro zákazníky i naši konkurenci to bude moment velkého překvapení,“ okomentoval.
Koncept pro Paříž
Magazín Caradisiac spekuluje, že by se škodovka postavená podle nových pravidel mohla předvést jako koncept na říjnovém autosalonu v Paříži. Za poslední dva roky byla většina významných evropských autopřehlídek zrušena, dá se tedy předpokládat, že se bude Škoda chtít na tradičním autosalonu vytáhnout.
Automobilka chystá na následující roky tři nové čistě elektrické modely, zařazené pod aktuálně jediný plně bateriový model značky, velký Enyaq. Všechny chystané novinky mají být menší, mezi nimi má být také čistě elektrický ekvivalent Octavie.
Nabízí se spekulace, že „Modern Solid“ bude už i nový Superb. Asi nejkrásnější sériová škodovka novodobé historie značky se dočká nástupce příští rok (společně s dvojčetem VW Passat). Právě Superb s druhou generací Kodiaqu (představí se asi v letech 2024–25) budou pravděpodobně posledními nebateriovými novými modely Škody.
Nové logo?
Extrémně talentovaný Oliver Stefani, který možná není tak výřečný a schopný v sebeprezentaci jako jeho předchůdce Jozef Kabaň, jehož designérský jazyk nesou modely škodovky dodnes, si naložil velmi nelehký úkol. Nový styl bude podle všeho velmi odlišný od dosavadního pojetí a navíc přichází v době, kdy Škoda prochází přerodem souvisejícím s přechodem na elektrickou trakci.
Prozatím se dá jen spekulovat, zda Modern Solid také přinese automobilce nové logo. Podle informací iDNES.cz ze zákulisí značky se o výrazné změně tradičního znaku okřídleného šípu mluví v podstatě neustále, ovšem bez výsledku. Designérský tým a také externí agentury průběžně zpracovávají různé návrhy, ovšem výraznější postup v této záležitosti zatím nenastal. Není to ovšem jen úkol pro designéry, ale především pro marketing.
Designéři na modernizaci tlačí, občas se přidá i vedení automobilky, k radikálnímu kroku se ovšem zatím nikdo neodhodlal. O radikální změně se naposledy spekulovalo loni (čtěte zde), nyní se podle informací iDNES.cz mluví opět spíše o výraznější evoluci.
Stojí za pozornost, že v prezentaci k výsledkům značky za loňský rok se nikde neobjevuje aktuální logo Škody. Podle informací iDNES.cz většina návrhů nového znaku pracuje s motivem šipky, který – možná jen shodou okolností – používá také grafika prezentace loňské bilance automobilky.