Promarněná šance: vynález Dacie měla Škoda vymyšlený už před sedmi lety

Až se jednou bude psát neoficiální kronika evropského autoprůmyslu, tato kapitola by tam neměla chybět. Pro jednu stranu a tuto éru příznačná (a smutná), pro druhou optimističtější. O promarněné šanci Škody proslavit se a o tom, jak Dacia chytla štěstí za pačesy.

Vynálezce – český inženýr – si musí zklamaně rvát vlasy: to co před sedmi lety nadšeně prezentoval se svými kolegy automobilovým novinářům ve vývojovém centru Škody v Mladé Boleslavi se pak vnitřními machinacemi, hloupou politikou a pitomým politikařením nechalo vyšumět do ztracena. Aby nachlup to samé řešení teď slavnostně představila v reálném voze Dacia.

Unikátní plynový hybrid rozšiřuje nabídku Dacie Duster a Bigster

To bylo tak. Tehdy v únoru 2018 Škoda představila svůj nápad na unikátní hybrid pro koncern VW: „vepředu plyn, vzadu elektřina“. V Mladé Boleslavi tehdy vymysleli řešení pohonu, vlastně jednoduché, ale o to geniálnější. Prototyp poháněný zážehovým čtyřválcem a přidávající elektrickou sílu na zadních kolech tehdy testoval v provozu v kabátu Škody Karoq.

Nápad na vytvoření unikátního nízkonapěťového hybridního pohonu pro vozy stojící na platformě MQB tehdy prezentovali jako hotovou věc. Na nadcházejícím autosalonu v Ženevě Škoda tuto technologii představila ve studii Vision X, která ukazovala, jak bude vypadat chystaný malý crossover – nakonec z toho byla Škoda Kamiq.

První jízda novou Dacií Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

Celé to bylo hlavně o boji s emisemi – strašidlo dieselgate bylo tehdy ještě hodně živé – hlavní inovací celého řešení tedy bylo „zplynování“ spalovacího motoru pod kapotou. Čtyřválcovou patnáctistovku 96 kW (130 k) tak upravili na spalování zemního plynu (CNG), nádrže na něj měl prototyp pod zadním sedadlem a za zadní nápravou, pro studené starty, byla ještě na palubě malá nádrž na benzin. Přímo na zadní nápravě pak byl uchycený modul elektromotoru doplněný o jednostupňovou převodovku, živený Li-ion akumulátorem. Hybridní modul byl nízkonapěťový, pracující se 48 volty.

Počítalo se s tím, že auto vybavené tímto systémem bude schopno jízdy jen na elektřinu, hlavním úkolem elektromotoru je ovšem vypomáhat spalovacímu agregátu, typicky při rozjezdech, akceleraci nebo pro „pošťouchnutí“, když bude třeba vyskočit ze závěje. Typickou úlohou bude vyjet z garážových domů bez zapnutí spalovacího motoru. Smyslem není jet dlouhé kilometry na elektrický pohon, na to je 48voltový hybrid moc slabý.

Z auta vybaveného tímto systémem se tak stane plnohodnotná „čtyřkolka“. „Pohon 4×4 totiž bude dostupný vždy,“ popsal tehdy jeden z inženýrů z vývojového oddělení Škody. „Spalovací motor je doplněný startovacím generátorem, který v případě vybitého akumulátoru zadního pohonu umí živit elektromotor, aby roztáčel zadní kola.“

Škoda má unikátní hybrid pro koncern VW. Vepředu plyn, vzadu elektřina

Jednoduchý nápad, propracované provedení. Ta skládačka vlastně využila většinu známých dílů posbíraných v regálech koncernu VW, elektromotor na zadní nápravu byl italský, ale dal se použít vlastně jakýkoliv, ladění pohonu bylo v plném proudu. Bylo to vlastně typické škodovácké řešení – s malými náklady, improvizací a fištrónem vytlouct z mála hodně. Všichni technici v Mladé Boleslavi tomu nápadu moc a moc věřili, projekt měl podporu vedení a všichni se těšili na to, že jejich plynový hybrid brzy vyrazí do produkce. Jenže...

Dacia se zpožděním, ale první

A teď si do celého dosavadního textu dosaďte namísto Škody jinou značku – Dacia. Po sedmi letech představuje nachlup to samé, akorát že jejich spalovací motor nejezdí na zemní plyn, ale na propan-butan (LPG); s nímž se značka naučila skvěle pracovat tak, že 40 procent prodaných dacií v Evropě je dnes plynových.

Co se tehdy se škodováckým vynálezem stalo? Zapracovalo politikaření, latentní řevnivost a žárlivost, které jsou historicky prorostlé koncernem VW. Ať chceme, nebo ne, v německé skupině hrají prim německé značky, škodováčtí konstruktéři – jsou skvělí, chytří, nápadití, o tom žádná – jsou ale vždy až v druhé řadě.

Plynový hybrid byl prostě moc jednoduše chytrý a chytře jednoduchý, takže v Německu nesnesli, že by něco takového museli přijmout z Mladé Boleslavi. A tak po nekonečných odkladech a výmluvách vše vyšumělo. A pak se vše smetlo ze stolu s tím, že koncern VW věří absolutně v totálně elektrickou budoucnost a přejde na ni co nejrychleji za každou cenu.

Na scéně je tedy nově Dacia. A vzhledem ke své výjimečné strategii, která v dnešní době funguje v Evropě stále lépe, má velkou šanci uspět. Její plynový hybrid rozšiřuje nabídku bestsellerů Duster a Bigter.

Dacia Bigster je receptem na inflaci. První jízda „nej“ novinkou letoška

„Díky rostoucímu zájmu o automaty (až 70 % v kategorii Bigsteru) bylo jasné, že automatická převodovka se stala nezbytností – i pro Dacii. A protože Duster s pohonem 4×4 od roku 2010 prodal přes 750 000 kusů (25 % z celkového objemu), bylo logickým krokem nabídnout vylepšený pohon všech kol i pro budoucnost,“ vysvětlují francouzští inženýři rumunské značky.

Jak to celé funguje principiálně už vysvětila Škoda. Klíčové vlastnosti nového pohonného ústrojí v podání Dacie tedy probereme telegraficky.

  • 140koňový tříválcový motor 1,2l pracující v Millerově cyklu s turbodmychadlem s variabilní geometrií, kombinovaný výkon až 153 koní a 230 Nm,
  • 6stupňová dvouspojková automatická převodovka, možnost manuálního řazení pádly pod volantem,
  • dvounádržový systém: 50 litrů benzín + 50 litrů LPG, dojezd až 1 500 km,
  • mildhybridní systém s 48V baterií (0,8 kWh),
  • zadní elektromotor (31 k / 87 Nm) s dvoustupňovou převodovkou pro maximální tah v terénu i efektivní jízdu na dálnici ( „do pomala“ – cca 70 km/h, a „do rychla“ – do 140 kmh), výrobce Valeo,
  • bez klasického kardanu, využívá spojku pro odpojení elektromotoru zadní nápravy a úsporu paliva,
  • spalovací motor dobíjí trakční akumulátor, ale zároveň umí i napřímo živit zadní elektromotor pohánějící kola, samozřejmostí je schopnost rekuperace elektřiny,
  • zachovány off-roadové parametry: světlá výška 21 cm, nájezdové úhly 31°, 24°, 36°,
  • vylepšená trakce díky zadnímu elektromotoru s okamžitou odezvou,
  • režimy uzamčení, sníh a bláto pro různé podmínky,
  • tažná kapacita 1,5 tuny,
  • systém přidává jen 70 kg hmotnosti (40 kg LPG, 30 kg převodovka), to je prý srovnatelné s mechanickým 4×4,

Vývojáři zároveň zdůrazňují, že je to skutečný hybrid, který v reálných podmínkách bude jezdit až s 60 % času ve městě čistě na elektřinu. Slibují také, že Duster s Bigsterem budou nejúspornější 4×4 na trhu, LPG ušetří až 30 % nákladů na palivo.

Zajímavostí je, že homologace auta proběhla s celoročními pneumatikami (225 mm), pro lepší přilnavost a bezpečnost. Ty jsou o centimetr širší, než u standardního provedení. Inženýři uvádějí, že na letních by dosáhli ještě lepších výsledků emisí CO2 v homologačním cyklu (prý až o 3 gramy). Na příští rok se plánuje uvedení ještě plně benzinového provedení této hybridní čtyřkolky (tedy bez LPG části). Dacia prý také zvažuje nasazení této technologie i v dalších modelech skupiny Renault, především pro trhy Latinské Ameriky.

Vstoupit do diskuse (129 příspěvků)

Nejčtenější

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

KVÍZ: Kvíz pro automobilové nadšence: Rozumíte řeči servisáků?

Nedůvěra k faktu, že se jako žena zaobírá auty, je v jejím případě rozhodně...

V autoservisu to jede rychle - kozy, momenťák, dvouhmota, žirafa… Rozumíte téhle řeči? Otestujte se v našem Chytrém Kvízu a zjistěte, zda byste se v dílně neztratili.Soutěžit o voucher na Chytrý Kvíz...

Festival aut ukáže unikáty, monstra i český supersport. A stopětku v karbonu

Prague Car Festival 2025

Výstavu historických či sportovních vozů, ale také setkání se závodníky, kaskadérská vystoupení a další tematické akce nabízí 14. ročník Prague Car Festivalu, který se o tomto víkendu koná v areálu...

V Praze bude aukce světového formátu. Praga za 12 milionů a jawa pro elitu

Aukce historických & sběratelských vozidel exkluzivně na Prague Car Festivalu...

V sobotu 1. listopadu zpestří program prestižní motoristické výstavy Prague Car Festival aukce historických a sběratelských vozidel. „Aukční nabídka je nesmírně zajímavá. Pro mnohé bude pravděpodobně...

První jízda novým kupé Honda Prelude. Jiné takové auto není, je to kluzák

Honda Prelude

Malé gran turismo pro každý den znovuobjevuje zapomenutou kategorii, Honda Prelude je zpět, legenda se vrací po čtvrtstoletí. Jízda s ním je zážitkem. Vysokooktanové emoce nečekejte, tady si rychlost...

Čína přestane pumpovat peníze do automobilek. Teď se ukáže, jak jsou dobré

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

„Pro čínské automobilky nastal okamžik pravdy,“ shrnuje lapidárně magazín Caradisiac důležité rozhodnutí čínské vlády, které vyplývá z nového plánu pro patnáctou pětiletku této světové supervelmoci....

7. listopadu 2025

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

7. listopadu 2025

Autozápisník: Benzinový osvěžovač pro „Jágrovo auto“ a černá ovce VW vydělala nejvíc

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač...

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač vzduchu pro elektromobily s vůní benzinu, ale i informace, že tvůrce zkázy koncernu VW byl donedávna jeho nejlépe placeným...

7. listopadu 2025

„Splašené lešení“ Čechie-Böhmerland. Technické muzeum ukazuje nejdelší motorky světa

Výstava Böhmerland nebo Čechie o nejdelších motocyklech na světě. (6. listopadu...

Národní technické muzeum v Praze vystavuje 30 motocyklů značky Čechie-Böhmerland u příležitosti 100. výročí od začátku výroby. Výstava těchto nejdelších vyráběných motorek nabídne první ucelený...

6. listopadu 2025  16:04

Festival domů na kolech roste. Přivítá expediční speciály i Škodu Obytnaq

Campella je český obytný přívěs pro dva dospělé a jedno dítě

Brněnské výstaviště hostí veletrh Caravaning, největší výstavu svého druhu v Česku. Jaké novinky ve výstavních pavilonech neminout?

6. listopadu 2025

Supersport s ploutví je v designsoutěži iDNES.cz, slušel by mu šestiválec

Soutěž
„Disky jsem vytvořil z nostalgie, a také jako důkaz toho že třípaprskové disky...

Černý přízrak s ploutví, to je nekompromisní sportovní kupé Jana Duška, který dal svému návrhu jméno Pinna a inspiroval se speciály pro vytrvalostní závody. Podívejte se na další příspěvek v...

6. listopadu 2025

Ministerstvo vnitra plánuje nákup až 400 elektromobilů za půl miliardy korun

Elroq, který si Policie ČR od Škody Auto pronajala, je kromě tradičních polepů...

Ministerstvo vnitra plánuje nakoupit zhruba 400 nových elektromobilů. O vypsání čtyř zakázek s celkovou předpokládanou hodnotou přes půl miliardy korun informoval server Zdopravy.cz. Víc než polovina...

6. listopadu 2025

Průměrná cena ojetin je nejvyšší za deset let, prodeje i tak trhají rekordy

Ilustrační snímek

Průměrná cena ojetých aut prodaných v říjnu na českém trhu vzrostla proti předchozímu měsíci o 12 000 korun na 311 800 korun. Je to nejvyšší hodnota za posledních deset let. Počet prodaných ojetých...

6. listopadu 2025

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

5. listopadu 2025,  aktualizováno  8:47

Velká designérská soutěž frčí. Podívejte se na první návrh auta budoucnosti

Soutěž
Návrh Petera Kopky dorazil jako úplně první. Jeho Lumen E je cenově dostupný...

Už po šesti hodinách dorazil první návrh. Soutěž „navrhněte auto budoucnosti“ má úspěch, vyvolala nadšení mezi designéry a do redakce se scházejí první soutěžní příspěvky, ten úplně první dorazil ze...

5. listopadu 2025

Koho poslouchat na silnici. Kromě policie také celníky, ale i silničáře

Policisté, kteří s ním jezdí, a celkově už má najeto více než 35 tisíc...

Na silnicích se můžete setkat s řadou situací, kdy vás někdo bude chtít zastavit. S tím si většinou spojujeme policisty, ale pokyn k zastavení může přijít i od velmi nečekaných lidí.

5. listopadu 2025

Lidská inteligence pro auta. Alfa Romeo proti počítačům na kolech

Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale má autům vrátit filozofii „lidské inteligence“. V Arese to vysvětlují jako „propojení vášně a technologie, z něhož vzniká autentický zážitek z jízdy postavený na emocích,...

4. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.