Volkswagen bude snižovat náklady, Škoda Citigo je v ohrožení

  15:00aktualizováno  15:00
Německý koncern Volkswagen jde systematicky za cílem stát se největším výrobcem aut na světě. Kvůli nízkým výnosům ovšem musí přikročit k radikálním škrtům a racionalizaci. Mezi prvními "na ráně" může být trio z Bratislavy.

Škoda Citigo Monte Carlo | foto: Škoda Auto

Nejmenší škodovka se jako jediný v Evropě prodávaný model značky nevyrábí v Česku. Citigo vyjíždí společně s Volkswagenem Up! a Seatem Mii z bratislavské továrny koncernu VW.

Velmi povedená trojčata, která se liší jen pozměněným designem, se však neprodávají tak, jak by si vedení koncernu představovalo, píše renomovaný britský automagazín Autocar.

Volkswagenu totiž i přes růst prodejů a obratu klesají výnosy. Mainstreamové automobilky Toyota a Hyundai podle Autocaru vydělávají kolem osmi procent, Volkswagen v první polovině letošního roku klesl pod dvě procenta.

Mohou za to mimo jiné vysoké výrobní náklady. To bylo podle všeho důvodem okamžitého odvolání šéfa výroby celého koncernu Michaela Machta. Oslavovaná modulární platforma MQB pro hlavní modely s pohonem předních kol s vysokou úrovní flexibility a sdílení komponent používaná napříč koncernem totiž podle všeho nepřinesla slibovanou úsporu nákladů. Právě na její zavedení do výroby Macht dohlížel. MQB začaly značky VW používat před dvěma lety (používají ji mimo jiné VW Golf a Škoda Octavia) a Macht byl na svém místě čtyři roky, když do funkce přišel z managementu značky Porsche. Místo musel opustit po spočítání ekonomických výsledků koncernu za druhé čtvrtletí letoška.

Škrty za 140 miliard

Generální ředitel koncernu Volkswagen Martin Winterkorn chce do roku 2017 ušetřit pět miliard eur (skoro 140 miliard korun). Winterkorn podle listu Braunschweiger Zeitung uvedl, že Volkswagen musí přezkoumat náklady na všech úrovních, aby zajistil udržení ziskovosti při výrobě osobních aut (více zde).

To bude podle Autocaru znamenat konec pro málo profitabilní modely. Nástupce tak podle automagazínu nedostanou úzkoprofilové modely jako kabriolet Volkswagen Eos a sportovní kupé Scirocco. Prvního se loni prodalo 7 651, druhého 23 400 kusů. Oba jsou velmi atypické a mají jen malou zákaznickou základnu.

Podle Autocaru by se škrty mohly dotknout i trojčat z Bratislavy. Draze vyvinutá platforma pro malá auta NSF se nevyplácí, protože fabrika ročně vyrobí méně než 200 tisíc malých volkswagenů, škodovek a seatů. Původní plány byly ambicióznější.

Racionalizace se zaměří i na vysoce výdělečné značky koncernu, kterými jsou Audi a Porsche. Zrovna u Audi začíná modelová řada zastarávat. Zpoždění, které nabrala nová generace velkého SUV Q7, vykompenzovali zákazníci na čínském trhu, kde tak model nabral druhý dech. Věkovitý důležitý model A4 se snad dočká nástupce ještě letos.

Volkswagen chce v nejbližších letech vytlačit Toyotu z pozice světové jedničky v objemech prodejů. Spekulace o tom, že by si k tomu německý koncern pomohl převzetím nově vzniklého koncernu Fiat-Chrysler, obě strany odmítají (více zde).

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Dálniční poplatky v Evropě: Německo zdarma, draho je v zemích s mýtem

Mýtnice na novém dálničním mostě u Svinesundu

Dálniční poplatky v zahraničí se oproti loňsku příliš nezměnily. Ve většině okolních zemí zůstaly ceny stejné, mírně...

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Auta si spolu budou povídat, Češi je učí novým kouskům. Můžete to vyzkoušet

Modelové příklady informací z projektu C-Roads

Na vybraných úsecích českých silnic lze v testovacím provozu vyzkoušet funkce vzájemné komunikace automobilů a...

Najdete na iDNES.cz