Kvasiny jsou favoritem na výrobu „sněhuláka“, nového SUV od Škody

  18:10aktualizováno  18:10
Letošní rozšiřování závodu Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku podle neoficiálních informací souvisí s výrobou nového modelu SUV. Jmenovat se může Snowman, tedy Sněhulák, a výroba by mohla začít už za dva roky.

Automobilka Škoda Auto v Kvasinách má zálusk na nový model, možná SUV. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Předseda představenstva Winfried Vahland vývoj SUV potvrdil, a přestože model má najít nejvíce zákazníků v Číně a Rusku, bude se podle něj vyrábět i v Česku. A právě podhůří Orlických hor je největším adeptem.

Seat plánuje nové SUV pro rok 2015.

Podoba nového SUV od Škodovky zatím není známá. Má se blížit SUV od Seatu.

"Právě proto jsme v Kvasinách tolik stáli o další pozemek a budeme rozšiřovat závod. Kdyby náhodou nedopadlo SUV, určitě sem přesuneme výrobu nějakého jiného uvažovaného modelu," řekl MF DNES manažer Škodovky, který si však přál zůstat v anonymitě.

Oficiálně vedení Škodovky zatím mlží, kde se zbrusu nové sportovně užitkové vozidlo bude vyrábět. "Na vývoji nového modelu kategorie SUV opravdu intenzivně pracujeme. Finální rozhodnutí o umístění jeho výroby ale ještě nepadlo," uvedl mluvčí Jozef Baláž.

SUV bude mít znak Škodovky i Seatu

Nové SUV (sportovně-užitkové vozidlo), které se možná bude od roku 2015 vyrábět v Kvasinách, má být dalším důkazem kooperace české Škodovky se španělským Seatem. Stejně jako se v Mladé Boleslavi na jedné lince montují modely Škoda Rapid a Seat Toledo, obdobným případem prý budou i dvě sesterská SUV, která budou větší než yeti. Nový vůz se má vyrábět v Česku, i když automobilka očekává, že nejvíce kupců najde v Číně a Rusku.

Bratrovi vozu Yeti se podle neoficiálních informací říká Snowman, bude mít pěti- a sedmimístnou verzi a má sdílet techniku s úspěšným Volkswagenem Touareg. Škodovka dokonce připustila, že uvažuje o dvou modelech SUV: jeden má být větší než yeti, druhý naopak menší.

Chce konkurovat hlavně modelům Kia Sorento a Hyundai Santa Fe (více o SUV Škody a Volkswagenu čtěte zde). Fanoušci české automobilky podle značek registrovaných u Úřadu průmyslového vlastnictví odhadují další možná jména: v úvahu kromě Snowmana připadá i Smoov', QBIG, Spaceliner, Fourroad nebo Polar.

Nové SUV z linky poprvé vyjede nejdříve v roce 2015. Právě za dva roky má podle neoficiálních zpráv, jež automobilka nechce komentovat, skončit výroba Roomsteru a v Kvasinách, kde nyní pracuje více než čtyři tisíce zaměstnanců, by vznikla zbytečná mezera.

Příchod SUV však nejspíš nebude znamenat nábor nových zaměstnanců. "Navyšování personálu není v plánu. Sice dojde k rozšíření svařovny, ta ale bude automatická. Zastavení přijímání nových pracovních sil bude platit minimálně po dobu výroby současných modelů," uvedl předseda odborů v Kvasinách Libor Dvořák.

Kvasinská Škodovka slavnostně oznámila, že se konečně dostala k pozemkům nutným pro rozšíření zdejšího závodu, v listopadu 2012. A hned se začalo se stavebními změnami. "Koncem roku by se měly vybudovat haly nové svařovny a úpravami projde i lakovna. Tyto projekty už jsou mezi schválenými investicemi," potvrdil odborář Dvořák.

Nedávno v areálu přibyla jedna montážní linka a do provozu byla uvedena i nová logistická hala. "Tam jsme kromě jiného nově zavedli také montáž náprav určených pro všechny vozy Superb, Yeti a Roomster," vyjmenovává mluvčí automobilky.

Na rozdíl od plánů na SUV už padly teorie o Kvasinách coby výrobci nové škodovácké dodávky. Automobilka ji sice plánuje, ale kandidátem na výrobu je podle posledních informací polská Poznaň (více o plánech nové dodávky čtěte zde).

Byť spojení nového SUV s Kvasinami vypadá poměrně optimisticky, mezi konkurenty pošilhávajícími po "sněhulákovi" jsou továrny koncernu v Bratislavě, Polsku nebo Španělsku.

Automobilka musí před výrobou zvážit především logistické náklady, dostupnost dodavatelů, bude slyšet také na pobídky a podporu vlády. Důležitá bude i co nejlevnější pracovní síla.

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz