Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

Škodovka rozesela po Praze padesátku zelených elektroskútrů BeRider

aktualizováno  9:17
Automobilka Škoda Auto rozjela pilotní provoz služby BeRider a představila padesátku zelených elektroskútrů, které si mohou půjčovat Pražané i turisté. Skútry je možné využít v rámci širšího centra Prahy. Pro jízdu si stačí stáhnout aplikaci do telefonu a zaregistrovat se. Minuta stojí pět korun.

„BeRider“ startuje jako pilotní projekt v Praze. Elektrické skútry jsou ekologické, snadno ovladatelné a prakticky vybavené. (4. září 2019) | foto: ŠKODA AUTO

Jsou tiché, svižné a rozhodně bezpečnější než městské elektrokoloběžky. Jízda po Praze tak může být už jen zábavná, vzkazuje společnost Škoda Auto DigiLab, dceřiná společnost mladoboleslavské automobilky. Na začátku září představila projekt BeRider, v rámci kterého rozestavěla po širším centru Prahy padesátku jasně zelených elektroskútrů.

„Naše služba BeRider skvěle doplňuje stávající nabídku městské mobility v Praze. Ať už na cestě do práce nebo při prohlídce pamětihodností. Elektrické skútry BeRider jsou praktické, ekologické a jednoduché na obsluhu. Současně přinášíme i naši digitální odbornost: Každý skútr BeRider je vybaven senzory, které poskytují data v reálném čase,“ uvedla vedoucí Škoda Auto DigiLab Jarmila Plachá.

E-skútry mají bezpečná šestnáctipalcová kola s kvalitním odpružením a dojezd až sedmdesát kilometrů, který zajišťují dvě lithium-iontové baterie. S LED světlomety a kotoučovými brzdami vpředu a vzadu slibuje BeRider bezpečnou a efektivní jízdu v pražském provozu.

Skútr je lehký, s oběma bateriemi váží 93 kilogramů, takže se s ním snadno manipuluje. Uživatelům nabízí dvě pohodlná místa a v uzamykatelném boxu dvě přilby velikosti L a M, hygienickou síťku na vlasy nebo reflexní vestu. Mimo město s ním můžete jet až 66 kilometrovou rychlostí.

Fotogalerie

Displej skútru ukazuje základní informace jako rychlost a dojezd. A na řídítkách  najdete i pevný držák mobilního telefonu, takže se ulicemi hlavního města mohou svižně proplétat i mimopražští uživatelé s mobilní navigací. 

Prostřednictvím integrovaného USB konektoru si lze mobil za jízdy dobíjet. K dispozici je i praktický háček na tašku nebo batoh.

„BeRider podporuje flexibilní a ekologickou dopravu v centru města. Hledání ekologických řešení v oblasti mikromobility je jedním z klíčových úkolů Škody Auto DigiLab. Naše inovační centrum tak v rámci Strategie 2025 přináší chytrá řešení mobility podle motta Simply Clever,“ okomentoval projekt při jeho odstartování ředitel společnosti Škoda Auto pro digitalizaci Andre Wehner.

Škodovka elektroskútry zavádí po úzké spolupráci s pražským magistrátem zatím v městských částech Praha 1 až 9. Po dohodě s úřady městských částí tým vytipoval širší centrum, kde je možné si skútr půjčit a zase jej zde na libovolném legálním místě vrátit. Tedy zaparkovat jako motorku na parkovací místo, a to i v modrých zónách.

„Se skútrem se lze v rámci dojezdu pohybovat i mimo tento okruh, ovšem do jeho vrácení se uživateli účtují minuty až do doby, kdy jej odstaví v dosahovém místě. Je možné si jej tedy půjčit na výlet například k Petřínu či jinam, kam se s autem nedostanete,“ dodala Plachá s tím, že uživatelé budou mít k dispozici i výhodnější několikahodinové balíčky.

Aplikace BeRider

  • Aby mohli uživatelé službu „BeRider“ využívat, musí si do svého chytrého telefonu instalovat aplikaci „BeRider“ (k dispozici pro iOS a Android) a přes ni se přihlásit. Aplikace je bezplatná.
  • Po úspěšné registraci mohou v aplikaci najít a rezervovat volný skútr a ten pak telefonem, bez klíče, odemknout a zamknout. Rezervace trvá patnáct minut a je zdarma.
  • Po skončení jízdy uloží příslušné přilby zpět do uzamykatelné schránky. Po krátkém potvrzení prostřednictvím aplikace doba používání končí.
  • Půjčovné se platí kartou a účtuje po minutách. Cena za minutu je pět korun. Při první jízdě je 15 minut zdarma.
  • Pro použití skútru je nutný řidičský průkaz skupiny A1, A2, A nebo B
Využívání služby „BeRider“ je možné pomocí příslušné aplikace – krok po kroku a...

Další informace a instrukce jsou také na oficiálních webových stránkách služby „BeRider“.

Škodovka se snažila vyjít zákazníkům maximálně vstříc, kromě jednoduché aplikace jim na webových stránkách Be-rider.com nabízí také manuál, jak se skútrem zacházet, parkovat a jaká pravidla při jeho provozu dodržovat tak, aby nedošlo ke kolizi.

Parkovací pozice, nabití a další data se v reálném čase přenáší ze skútrů do dispečinku prostřednictvím 62 senzorů na každém stroji. Dispečink je pak schopný lokalizovat chybně zaparkované nebo vybité skútry a rychle odstraňovat případné problémy. Baterie na ulici tým nedobíjí, ale mění za nabité. Pokud jejich kapacita klesne pod dvacet procent, uživatelům skútr z nabídky na mapě zmizí.

„Služby sdílené bezemisní mobility, které respektují lokální specifika Prahy, považujeme za velmi pozitivní příspěvek pro naše město. Škoda Auto DigiLab nabízí promyšlené řešení, kterému přeji úspěšný start,“ vítá novou službu pražský primátor Zdeněk Hřib.

Škodovka uvedla, že skútry pro ni vyrábí společnost ze Španělska. Podle neoficiálních informací jde o značku Torrot a model Muvi, který si automobilka nechala uzpůsobit vlastním potřebám. „Našeho partnera bychom neradi nyní zmiňovali a nemůžeme v současnosti říct, zda budeme v budoucnu skútry sami vyrábět. Nyní nám ale jde především o vyhovění zákazníkům a o dobrou spolupráci s naším partnerem,“ řekl Wehner. Servis skútrů zajistí Škoda Auto DigiLab v Česku.

„Jde o pilotní projekt, který je nyní na startu a který ode dneška zkoušíme u našich zákazníků. Do budoucna bychom rádi na základě spokojenosti zákazníků tento koncept mikromobility rozšířili jak po Praze, tak do dalších českých měst. Poté případně dále do velkých měst v Evropě,“ dodal Wehner.

Sdílená mikromobilita ve velkých městech, především v Praze, se v posledních měsících rychle rozvíjí. Asi padesátku e-skútrů rozvezla nedávno po Praze také společnost re.volt, na ulicích parkuje zhruba 1 500 elektrokoloběžek Lime, sdílené bicykly Rekola nebo auta Car4way, re.volt či Anytime.

První jízda

Zodpovědní skútraři

  • Jízda na skútru není úplně snadná a je potřeba se řídit pravidly silničního provozu. Společnost Škoda Auto DigiLab se snaží uživatele na jízdu na svých webových stránkách a prostřednictvím aplikace maximálně připravit, nicméně jejich chování zcela ovlivnit nedokáže. „Doufáme v zodpovědnost a ohleduplnost řidičů,“ uvedla Jarmila Plachá na představení skútru.
  • Uživatelé při registraci dokládají fotku svého občanského a řidičského průkazu a podepisují obchodní podmínky, kde je uvedeno, že v případě nehody jde odpovědnost za nimi.
  • Na skútr si mohou samozřejmě sednout jen střízliví, stejně tak, jako na jiný dopravní prostředek. Nesmí jezdit po cyklostezkách a po chodnících a ani na nich parkovat.
  • Skútry jsou pojištěné, v případě nehody je spoluúčast uživatele pět procent, minimálně pět tisíc korun.

Zelený e-skútr jsme měli možnost během jeho představení jako jedni z prvních projet. Design vás ničím zvláštním neohromí, ale pro škodovku typická svěží zelená je příjemná a na ulicích je dobře vidět. BeRider je lehčí než běžné skútry a dobře se s ním manipuluje i ženám. Ovládací prvky jsou pro uživatele přehledně očíslovány, takže se s nimi rychle seznámí i člověk, který skútry běžně nevyužívá.

BeRider je v pražských ulicích čilý a má pro elektroskútry typické vysoké, až cukavé, zrychlení, takže na křižovatkách zdržovat nebudete. Ovšem jiná písnička to zřejmě bude, když pojedete ve dvou. Velká šestnáctipalcová kola s měkčími pneumatikami zajistí jezdci bezpečnost i na pražských kostkách a při přejíždění kolejí, příjemný posez a kvalitní odpružení zase příjemný komfort.

Příjemnou drobností je i to, že helmy nejsou ke skútru pevně zamčené a nezdržují tak uživatele při jejich odemykání během placené jízdy. Vrácení přileb do zavazadlového prostoru, které mimochodem podmiňuje ukončení jízdy, sledují senzory na skútru. Držák na telefon funguje na skútru i na kostkách velmi dobře, „kapsy“ na mobil, klíče a drobnosti jsou sice otevřené, ale velmi hluboké, takže se z nich nic neztratí.

Malou nepříjemností je kontrolka blinkrů, která indikuje směrovky na obě strany najednou. V rychlosti na ulici tak na displeji nezjistíte, zda blikáte na správnou stranu, což je pro laiky, kteří si skútr půjčí na pár minut či občasnou jízdu, trochu matoucí. Ovšem dá se na to zvyknout.

Redaktorka Martina Procházková se projela na jednom z prvních elektroskútrů BeRider, které společnost Škoda Auto DigiLab rozmístila v září po Praze.

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Na autoškoláky čekají nové otázky. Do testů přibývají videa

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily první tři videootázky, se kterými se budou adepti řidičského...

Závodnicí na zkoušku. Přidej! Vlastně uber

Nikdy jsem neměla závodnické choutky, přesto mě redakce vyslala pilotovat okruhovou Octavii OCR Evo. Byla to jízda!

Hondu Jazz jen koupit a jezdit: ojeté mini-MPV je vzor spolehlivosti

Premium Ještě než se trh zbláznil do malých nepraktických SUV a crossoverů, uměly automobilky nabídnout opravdu praktická...

Škodováci poznají nového šéfa v dubnu, tomu dnešnímu se z Boleslavi nechce

Thomas Schäfer, který vede Škodu Auto od srpna 2020, má namířeno výš. Kromě toho, že bude vládnout značce Volkswagen,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...