Čtvrtek 22. října 2020, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 22. října 2020 Sabina

Škodovka rozesela po Praze padesátku zelených elektroskútrů BeRider

aktualizováno  9:17
Automobilka Škoda Auto rozjela pilotní provoz služby BeRider a představila padesátku zelených elektroskútrů, které si mohou půjčovat Pražané i turisté. Skútry je možné využít v rámci širšího centra Prahy. Pro jízdu si stačí stáhnout aplikaci do telefonu a zaregistrovat se. Minuta stojí pět korun.

„BeRider“ startuje jako pilotní projekt v Praze. Elektrické skútry jsou ekologické, snadno ovladatelné a prakticky vybavené. (4. září 2019) | foto: ŠKODA AUTO

Jsou tiché, svižné a rozhodně bezpečnější než městské elektrokoloběžky. Jízda po Praze tak může být už jen zábavná, vzkazuje společnost Škoda Auto DigiLab, dceřiná společnost mladoboleslavské automobilky. Na začátku září představila projekt BeRider, v rámci kterého rozestavěla po širším centru Prahy padesátku jasně zelených elektroskútrů.

„Naše služba BeRider skvěle doplňuje stávající nabídku městské mobility v Praze. Ať už na cestě do práce nebo při prohlídce pamětihodností. Elektrické skútry BeRider jsou praktické, ekologické a jednoduché na obsluhu. Současně přinášíme i naši digitální odbornost: Každý skútr BeRider je vybaven senzory, které poskytují data v reálném čase,“ uvedla vedoucí Škoda Auto DigiLab Jarmila Plachá.

E-skútry mají bezpečná šestnáctipalcová kola s kvalitním odpružením a dojezd až sedmdesát kilometrů, který zajišťují dvě lithium-iontové baterie. S LED světlomety a kotoučovými brzdami vpředu a vzadu slibuje BeRider bezpečnou a efektivní jízdu v pražském provozu.

Skútr je lehký, s oběma bateriemi váží 93 kilogramů, takže se s ním snadno manipuluje. Uživatelům nabízí dvě pohodlná místa a v uzamykatelném boxu dvě přilby velikosti L a M, hygienickou síťku na vlasy nebo reflexní vestu. Mimo město s ním můžete jet až 66 kilometrovou rychlostí.

Fotogalerie

Displej skútru ukazuje základní informace jako rychlost a dojezd. A na řídítkách  najdete i pevný držák mobilního telefonu, takže se ulicemi hlavního města mohou svižně proplétat i mimopražští uživatelé s mobilní navigací. 

Prostřednictvím integrovaného USB konektoru si lze mobil za jízdy dobíjet. K dispozici je i praktický háček na tašku nebo batoh.

„BeRider podporuje flexibilní a ekologickou dopravu v centru města. Hledání ekologických řešení v oblasti mikromobility je jedním z klíčových úkolů Škody Auto DigiLab. Naše inovační centrum tak v rámci Strategie 2025 přináší chytrá řešení mobility podle motta Simply Clever,“ okomentoval projekt při jeho odstartování ředitel společnosti Škoda Auto pro digitalizaci Andre Wehner.

Škodovka elektroskútry zavádí po úzké spolupráci s pražským magistrátem zatím v městských částech Praha 1 až 9. Po dohodě s úřady městských částí tým vytipoval širší centrum, kde je možné si skútr půjčit a zase jej zde na libovolném legálním místě vrátit. Tedy zaparkovat jako motorku na parkovací místo, a to i v modrých zónách.

„Se skútrem se lze v rámci dojezdu pohybovat i mimo tento okruh, ovšem do jeho vrácení se uživateli účtují minuty až do doby, kdy jej odstaví v dosahovém místě. Je možné si jej tedy půjčit na výlet například k Petřínu či jinam, kam se s autem nedostanete,“ dodala Plachá s tím, že uživatelé budou mít k dispozici i výhodnější několikahodinové balíčky.

Aplikace BeRider

  • Aby mohli uživatelé službu „BeRider“ využívat, musí si do svého chytrého telefonu instalovat aplikaci „BeRider“ (k dispozici pro iOS a Android) a přes ni se přihlásit. Aplikace je bezplatná.
  • Po úspěšné registraci mohou v aplikaci najít a rezervovat volný skútr a ten pak telefonem, bez klíče, odemknout a zamknout. Rezervace trvá patnáct minut a je zdarma.
  • Po skončení jízdy uloží příslušné přilby zpět do uzamykatelné schránky. Po krátkém potvrzení prostřednictvím aplikace doba používání končí.
  • Půjčovné se platí kartou a účtuje po minutách. Cena za minutu je pět korun. Při první jízdě je 15 minut zdarma.
  • Pro použití skútru je nutný řidičský průkaz skupiny A1, A2, A nebo B
Využívání služby „BeRider“ je možné pomocí příslušné aplikace – krok po kroku a...

Další informace a instrukce jsou také na oficiálních webových stránkách služby „BeRider“.

Škodovka se snažila vyjít zákazníkům maximálně vstříc, kromě jednoduché aplikace jim na webových stránkách Be-rider.com nabízí také manuál, jak se skútrem zacházet, parkovat a jaká pravidla při jeho provozu dodržovat tak, aby nedošlo ke kolizi.

Parkovací pozice, nabití a další data se v reálném čase přenáší ze skútrů do dispečinku prostřednictvím 62 senzorů na každém stroji. Dispečink je pak schopný lokalizovat chybně zaparkované nebo vybité skútry a rychle odstraňovat případné problémy. Baterie na ulici tým nedobíjí, ale mění za nabité. Pokud jejich kapacita klesne pod dvacet procent, uživatelům skútr z nabídky na mapě zmizí.

„Služby sdílené bezemisní mobility, které respektují lokální specifika Prahy, považujeme za velmi pozitivní příspěvek pro naše město. Škoda Auto DigiLab nabízí promyšlené řešení, kterému přeji úspěšný start,“ vítá novou službu pražský primátor Zdeněk Hřib.

Škodovka uvedla, že skútry pro ni vyrábí společnost ze Španělska. Podle neoficiálních informací jde o značku Torrot a model Muvi, který si automobilka nechala uzpůsobit vlastním potřebám. „Našeho partnera bychom neradi nyní zmiňovali a nemůžeme v současnosti říct, zda budeme v budoucnu skútry sami vyrábět. Nyní nám ale jde především o vyhovění zákazníkům a o dobrou spolupráci s naším partnerem,“ řekl Wehner. Servis skútrů zajistí Škoda Auto DigiLab v Česku.

„Jde o pilotní projekt, který je nyní na startu a který ode dneška zkoušíme u našich zákazníků. Do budoucna bychom rádi na základě spokojenosti zákazníků tento koncept mikromobility rozšířili jak po Praze, tak do dalších českých měst. Poté případně dále do velkých měst v Evropě,“ dodal Wehner.

Sdílená mikromobilita ve velkých městech, především v Praze, se v posledních měsících rychle rozvíjí. Asi padesátku e-skútrů rozvezla nedávno po Praze také společnost re.volt, na ulicích parkuje zhruba 1 500 elektrokoloběžek Lime, sdílené bicykly Rekola nebo auta Car4way, re.volt či Anytime.

První jízda

Zodpovědní skútraři

  • Jízda na skútru není úplně snadná a je potřeba se řídit pravidly silničního provozu. Společnost Škoda Auto DigiLab se snaží uživatele na jízdu na svých webových stránkách a prostřednictvím aplikace maximálně připravit, nicméně jejich chování zcela ovlivnit nedokáže. „Doufáme v zodpovědnost a ohleduplnost řidičů,“ uvedla Jarmila Plachá na představení skútru.
  • Uživatelé při registraci dokládají fotku svého občanského a řidičského průkazu a podepisují obchodní podmínky, kde je uvedeno, že v případě nehody jde odpovědnost za nimi.
  • Na skútr si mohou samozřejmě sednout jen střízliví, stejně tak, jako na jiný dopravní prostředek. Nesmí jezdit po cyklostezkách a po chodnících a ani na nich parkovat.
  • Skútry jsou pojištěné, v případě nehody je spoluúčast uživatele pět procent, minimálně pět tisíc korun.

Zelený e-skútr jsme měli možnost během jeho představení jako jedni z prvních projet. Design vás ničím zvláštním neohromí, ale pro škodovku typická svěží zelená je příjemná a na ulicích je dobře vidět. BeRider je lehčí než běžné skútry a dobře se s ním manipuluje i ženám. Ovládací prvky jsou pro uživatele přehledně očíslovány, takže se s nimi rychle seznámí i člověk, který skútry běžně nevyužívá.

BeRider je v pražských ulicích čilý a má pro elektroskútry typické vysoké, až cukavé, zrychlení, takže na křižovatkách zdržovat nebudete. Ovšem jiná písnička to zřejmě bude, když pojedete ve dvou. Velká šestnáctipalcová kola s měkčími pneumatikami zajistí jezdci bezpečnost i na pražských kostkách a při přejíždění kolejí, příjemný posez a kvalitní odpružení zase příjemný komfort.

Příjemnou drobností je i to, že helmy nejsou ke skútru pevně zamčené a nezdržují tak uživatele při jejich odemykání během placené jízdy. Vrácení přileb do zavazadlového prostoru, které mimochodem podmiňuje ukončení jízdy, sledují senzory na skútru. Držák na telefon funguje na skútru i na kostkách velmi dobře, „kapsy“ na mobil, klíče a drobnosti jsou sice otevřené, ale velmi hluboké, takže se z nich nic neztratí.

Malou nepříjemností je kontrolka blinkrů, která indikuje směrovky na obě strany najednou. V rychlosti na ulici tak na displeji nezjistíte, zda blikáte na správnou stranu, což je pro laiky, kteří si skútr půjčí na pár minut či občasnou jízdu, trochu matoucí. Ovšem dá se na to zvyknout.

Redaktorka Martina Procházková se projela na jednom z prvních elektroskútrů...

Redaktorka Martina Procházková se projela na jednom z prvních elektroskútrů BeRider, které společnost Škoda Auto DigiLab rozmístila v září po Praze.

  • Nejčtenější

Ventilková válka: od pomsty v Jizerkách k vypouštění pneu SUV v Paříži

Vypustit kola a zahodit ventilky. Stará dobrá pomsta, kterou myslivci trestali lufťácké houbaře, když zajeli autem do...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Tesla na suchu. Práce na továrně u Berlína stojí kvůli nezaplacené faktuře

Tesla má kuriózní potíž se stavbou své Gigafactory na výrobu elektrických vozidel v Německu. Velké staveniště se totiž...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Pozor, zebra. Pětina smrtelných nehod chodců se stane na přechodu

Vyznačený přechod je jediné místo na silnici, kde by se chodec měl cítit bezpečně. Aktuální statistiky ale ukazují...

Na nových autech se nevydělává, prodejci se proto vrhli na ojetiny

Počty nově prodaných aut klesají, s nimi i jejich marže pro dealery. Čím dál víc zákazníků platí hotově nebo si seženou...

Rodinný vůz za padesát tisíc korun? Nadějný kombík shnil, půjde do šrotu

Už dlouho jsme neviděli mechanika, který by při prohlídce nevěděl, jestli se má dřív smát, nebo brečet – jako když...

Prodej aut se vrací na internet, autosalony si zkusí vyjednat výjimku

Prodejci aut své aktivity po vládním uzavření provozoven opět přesunou kompletně na internet. Zákaz ale podle nich...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...