Pátek 14. srpna 2020, svátek má Alan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 14. srpna 2020 Alan

Škoda na start Dakaru. Blázniví motorkáři šturmují s přípravami stotřicítky

aktualizováno 
Škodovky se zatím na slavné dakarské rallye objevovaly buď v roli diváků, nebo doprovodných vozidel. Příští rok se ovšem postaví na start. A má šanci vyvolat pořádné pozdvižení. Není to nic ze stávající produkce, je to milovaná i nenáviděná klasika: Škoda řady 742.

Bývalý motocyklový jezdec Ondřej Klymčiw se chce po třech letech vrátit na start Rallye Dakar. Motorku však vymění za čtyři kola, nad těmi poháněnými zadními bude usazený motor. Se Škodou 130 LR chce vyrazit v nové kategorii Classic, kterou pořadatelé pro příští rok premiérově vyhlásili. Poprvé v historii by se tak na start slavné soutěže měl postavit automobil vyrobený v Mladé Boleslavi. Dosud se na trati slavné rallye objevovaly škodovky jako doprovodná vozidla jednotlivých týmů, v uplynulých ročnících to byl model Kodiaq.

Škoda 742

Stopětka, stodvacítka, stotřicítka...

742 je souhrnné označení modelu, který vyráběla automobilka AZNP v letech 1976–1990. „Obchodní označení vozů je Škoda 105, Škoda 120, Škoda 125, Škoda 130 – liší se především motorem a úrovní výbavy. Odvozeným typem je Škoda 746, vyráběná v letech 1987–90 pod obchodním označením Škoda 135, Škoda 136,“ píše Wikipedie. Historii slavného modelu, kterého se vyrobily více než dva miliony kusů, čtěte zde.

„Na motorku už se neposadím, ale závodník jsem tělem a duší,“ řekl Klymčiw na oficiálním představení projektu. Možnost, že by se mohl se starou škodovkou představit na Dakaru, jej napadl začátkem července. Oslovil tedy Jiřího Moskala, který rallye absolvoval několikrát s kamionem Liaz, a bývalého šéfa týmu Škoda Motorsport Jiřího Kotka a přípravy se rozběhly naplno. „Během týdne bylo rozhodnuto, že do toho půjdeme,“ popsal.

Kotek s Janem Vostrým tak nyní staví vůz, který by měl být na konci prázdnin hotový. Pak začne testování. „Teď už jsem ve stavu jako na Dakaru. Budím se ve čtyři ráno a chodím spát pozdě. Jsme ale přihlášeni a jsem přesvědčen, že se 4. prosince nalodíme a 3. ledna odstartujeme,“ řekl Klymčiw.

Patron projektu a motoristická legenda Rallye Dakar Jiří Moskal připomíná, že liazky, které Čechoslováky na nejslavnější rallye před 35 lety představily světu, kdysi málem odstartovaly na Dakar pod značkou Škoda. „Bylo to rozhodnutí tehdejšího generálního ředitele, že na Dakar nepojedeme pod značkou Škoda, ale jako Liaz. Do té doby jsme stále vyráběli pod značkou Škoda Liaz,“ popisuje.

„Je to necelých pět měsíců do nalodění. Ale všechno se dá stihnout, den má 24 hodin. Tu škodovku dostaneme do cíle a pokusím se o co nejlepší výsledek, aby to bylo důstojné,“ ujišťuje.

Navigovat bude Petr Vlček, který čtyřikrát Dakar dojel na motorce. „Říká se, že motorkáři dokážou najít cestu a techniku pošetřit, v tom mají výhodu oproti autařům,“ dodává Klymčiw. Auto chtějí otestovat na písku v Řecku, Maroku a na Slovensku, na šotolině chtějí trénovat v Německu.

Projekt Klymčiw zatím není finančně zajištěn. I proto chystá prostřednictvím crowdfundingové kampaně na internetu oslovit fanoušky, aby se na jeho zajištění podíleli. V ideálním případě by rád získal 700 až 800 tisíc korun, což jsou náklady na stavbu auta.

Škoda 130 LR

Pro rally i jako dálniční stíhač

Provedení představené v roce 1984 se od sériových verzí liší řešením zadní úhlové nápravy, která je tvořena trojúhelníkovými rameny uchycenými přímo v karoserii. LR má soutěžní ochranný rám, jinak naladěný motor a jiné převody. Čtyřválec 1289 cm³ OHV má osmikanálovou hlavu, je osazen dvěma dvojitými karburátory Weber. Díky tomu dosahoval výkonu až 95 kW a 175 Nm. Osmisetkilový speciál díky tomu měl maximální rychlost přes 160 km/h a zrychlení z nuly na 100 km/h za 8 sekund. 130 LR vzniklo podle požadavků homologace 200 kusů nejen v rámci AZNP, ale podle tovární dokumentace je stavěly i soutěžní týmy jiných organizací. Encyklopedie Wikipedie uvádí, že Škody 130 LR byly vyráběny i v civilní verzi určené pro ministerstvo vnitra jako stíhací vůz na dálnici.

„Chceme, aby v tom lidi jeli s námi. Jsem patriot, jsem hrdý na to, že jsem Čech. Věřím, že se to podaří. Máme u nás skvělé lidi, zlaté ručičky, výborné nápady a dobré srdce,“ říká Klymčiw. „Myslím, že tím skvěle pobavím lidi,“ komentuje pro iDNES.cz.

Kategorie veteránů nepojede stejnou trasu jako hlavní pole. Ostrých kilometrů bude méně a nejvíce náročným místům se klasici vyhnou. „Touto technikou se například nedá projekt extrémně těžký písek,“ vysvětluje Klymčiw. „Ale najedeme nakonec stejné kilometry jako ostatní, těžká místa jen objedeme.“

Organizátoři pustí na start jen vozy, které měly homologaci pro mistrovství světa rally. „Nebo to může být speciál, který do roku 2000 na start Dakaru nastoupil,“ dodává závodník. Kategorie Classic je rozdělená do několika tříd, v té nejstarší jsou auta do roku 1986, nejmladší „veterán“ může byt z roku 2000.

Ondřej Klymčiw

V roce 2017 skončil na Rallye Dakar jedenáctý. V úvodu následujícího 40. ročníku však havaroval, zničil motocykl a zraněný byl převezen do nemocnice v Limě. Letos v březnu se definitivně rozhodl, že už nebude závodit na motorce. Čtěte více.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

Policejní radary v pohotovosti. V pátek se měří všude, nohu z plynu!

Na zhruba 150 místech v Česku bude policie v pátek kontrolovat, zda řidiči dodržují maximální povolenou rychlost....

Ladný čínský elektromobil sviští do Evropy. Má ujet přes 600 kilometrů

Čínský koncern BYD specializovaný na elektrický pohon přiváží do Evropy svou vlajkovou loď. Ladnému sedanu Han EV nelze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nový šéf píše Škodovákům. Chce se zaměřit na elektrifikaci a digitalizaci

Nový předseda představenstva automobilky Škoda Auto Thomas Schäfer hodlá věnovat zvláštní pozornost elektrifikaci a...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Na návrat do WRC není vhodná doba, říká šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek

Premium Stojí v čele továrního týmu Škoda Motorsport, pod jeho vedením Škoda získala v rallye zpět svůj velký věhlas a v...

Legendární škodovka pojede Dakar. Podívejte se, jak trénuje

Na startu dakarské rally potkáte nejrůznější dobrodruhy. Jedni s totálním zatemněním jedou za hranou rizika od startu...

Turbojízda snů: Vrcholné Porsche 911 se přeplňováním stále může chlubit

Nápis Turbo znamenal v osmdesátých letech něco, značil vrchol, výjimečnost, sílu. Samolepkami s tím magickým slovem...

Počet prodejců aut neklesá, automobilky otevírají nové showroomy

Počet automobilových dealerů na českém trhu navzdory propadu prodejů aut kvůli koronaviru neklesá, naopak firmy...

Státní léčebné lázně Janské Lázně, státní podnik
Psycholog / Psycholožka

Státní léčebné lázně Janské Lázně, státní podnik
Královéhradecký kraj

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Doba prsatá. Odhalená ňadra jako důkaz měnícího se světa kolem nás

Premium Až se teď v létě vydáte k vodě, rozhlédněte se kolem sebe. Jedním z dokladů změn světa kolem nás jsou proměny vzhledu...

Modelka po plastice nedodržela sexuální abstinenci, praskl jí zadek

Šestadvacetiletá Amanda Nicole z Los Angeles se živí jako modelka a je samozvanou dvojnicí herečky Scarlett...