Unikátní Škoda MBX shořela na narozeniny, designéři namalovali novou

aktualizováno 
Dvoudveřové „embéčko“ je ikona. Raritní verze Škoda 1000 MBX vznikla jen v několika tisících kusů. Letos je to půl století od jejího představení na autosalonu v Ženevě. V květnu přišli sběratelé škodovek o jednu z těchto perel při požáru.

Návrh novodobé Škody MBX od Jana Hrodka | foto: Jan Hrodek

V Bakově nad Jizerou shořelo 20. května osm historických aut. Podle prvního šetřenní hasičů byla příčinou požáru technická závada na nejdražším veteránu (čtěte zde). Nově se podle informací iDNES.cz pracuje i s variantou, že požár mohl být založen úmyslně. Hodnota Škody 1000 MBX byla asi milion korun. Ta modrá perla totiž byla opravdu unikátní.

Sraz vozů Škoda 1000 MB/MBG/MBX

Šlo o jediný funkční kus z počátku produkce roku 1966, kdy vznikly jen čtyři, nebo pět vozů používaných pro focení dobových prospektů. Sériovou výrobu Škody 1000 MBX se totiž podařilo zahájit až začátkem roku 1967. Auto bylo unikátní také některými prvky karoserie. V hantýrce škodováků se jim říká široký úsměv (velký chromový rámeček na přídi) a žábry (mřížky pro přístup vzduchu v zadních blatnících. Finální provedení totiž mělo úzký úsměv a decentnější obdélníkové mřížky.

Škoda 1000 MBX
Škoda 1000 MBX
Škoda 1000 MBX

Majitelé torzo vozu vystavili na srazu škodovek konaném koncem května.

Jak by vypadalo dnes

Shodou okolností jen pár dnů po neštěstí zakončili uplynulý rok prezentací svých semestrálních prací studenti designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. Tématem byla právě Škoda MBX. „Téma jsme vymysleli na začátku semestru s Františkem Pelikánem a Petrem Pelikánem,“ říká pro iDNES.cz jeden z vyučujících, designér Petr Siebert.

Návrh novodobé Škody MBX od Yevgena Kapusty
Návrh novodobé Škody MBX od Marka Weidlicha

„Říkali jsme si, že to bude atraktivní téma, ukázalo se ale také, že je velmi těžké.“ Studenti totiž zjistili, že embéčko, jehož design je dílem Jana Žáčka, a z něj odvozené MBX jsou svým designem velmi specifické celkovým pojetím.

Fotogalerie

Všimněte si, že jediný charakteristický prvek, kterého se při návrhu moderního auta mohli studenti chytit, byl negativně skloněný specifický zadní sloupek střechy. „Skloubit dnešní designérský jazyk Škody se specifickým vzhledem MBX se ukázalo jako velmi složité,“ vysvětluje Siebert.

Moderní škodovky jsou ostře řezané s výraznými hranami a přísně jednoduchými plochami, embéčko je charakteristické oblinami. Společným jmenovatelem je funkčnost s minimem ozdob.

Studenti nezůstali jen u skic a modelování na počítači. Jeden z návrhů vznikne jako hliněný model.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Další z rubriky

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Najdete na iDNES.cz