Skleněná manufaktura v Drážďanech: Místo výroby aut bude sloužit univerzitě

aktualizováno  12:51
Drážďany se stanou domovem projektu, který by před pár lety zněl jako čirá utopie. Skleněná manufaktura Volkswagenu s javorovými parketami, kdysi symbol automobilového luxusu a ambicí někdejšího šéfa koncernu Ferdinanda Piëcha, se má proměnit v moderní univerzitní kampus.

Pamatujete na Volkswagen Phaeton? Ten megalomanský sen Ferdinanda Piëcha o luxusním sedanu, který by zatopil Mercedesu třídy S a BMW řady 7? Právě pro něj byla tato prosklená katedrála postavena.

S precizností hodnou švýcarských hodinářů v ní od roku 2002 skládali z předmontovaných sestav demonstraci německé inženýrské pýchy a (možná trochu přehnané) sebedůvěry. Žádné klasické výrobní linky, jen jednotlivá stanoviště, na nichž se montéři v bílých mundúrech zručně pohybovali po podlaze z javorových parket.

Koncern Volkswagen končí s výrobou svých limuzín Phaeton. V drážďanské Skleněné manufaktuře se budou v budoucnu vyrábět elektromobily.

Ano, manufaktura zaujala nejen svým architektonickým řešením a unikátním bezprůvanovým klimatizačním systémem, ale i tímto neobvyklým prvkem. Na rozdíl od konvenčních továren se tam navíc většina montážních prací prováděla ručně, s důrazem na řemeslnou zručnost a preciznost. Spíše než jako místo, kde se montují automobily, působila Skleněná manufaktura Volkswagenu (Gläserne Manufaktur) jako galerie moderního umění.

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Říkalo se jí také „transparentní továrna“, neboť měla odhalovat proces výroby automobilů veřejnosti. Ostatně i při její stavbě bylo použito 27 500 metrů čtverečních skla. Dvorní architekt Volkswagenu Gunther Henn, jehož dílem je například Autostadt ve Wolfsburgu či Audi Forum v Ingolstadtu, navrhl objekt, jehož dominantou je průhledná kulatá věž tyčící se do výšky 40 metrů. V 16 patrech v ní mohlo být zaparkováno až 280 aut čekajících na slavnostní předání zákazníkům.

Tramvaj místo kamionů a včely na střeše

Rozhodnutí umístit automobilovou továrnu téměř do centra Drážďan, pouhých sto metrů od Velké zahrady (Grosser Garten), se v době svého vzniku zdál jako projev čirého bláznovství. Tento záměr ostatně vyvolal zpočátku odpor obyvatel, kteří se obávali hluku a dopravy. Volkswagen na to zareagoval řadou inovativních řešení. Místo kamionové dopravy byla pro zásobování továrny vytvořena speciální nákladní tramvaj CarGoTram o délce 60 metrů, která po městské veřejné tramvajové trati denně přivezla do závodu čtyři sta tun materiálu z pět kilometrů vzdáleného průmyslového parku.

Phaetony ze Skleněné manufaktury končí. VW na limuzínách prodělává

Manufaktura byla od počátku navržena s důrazem na ochranu životního prostředí. V roce 2018 se stala prvním závodem Volkswagenu, kde se auta vyráběla uhlíkově neutrálním způsobem. Okolo továrny bylo vysázeno 350 stromů a instalované speciální sodíkové výbojky měly za úkol chránit hmyz z blízké Botanické zahrady. Nad areálem továrny dokonce bzučely včely, produkující med, který se prodával v tovární restauraci.

Od luxusu k elektromobilům a zážitkům

Továrna za miliardu eur byla původně postavena speciálně pro výrobu ultra luxusního sedanu Volkswagen Phaeton. Prodeje této vlajkové lodi automobilky VW, jejímž cílem bylo konkurovat zavedeným luxusním vozům vyšší třídy od BMW a Mercedesu, nikdy nedosáhly takové úrovně, aby se projekt dostal do zisku. V USA, ale i v Evropě nebyl o auto zájem. Na konci jeho cyklu ho drželi nad vodou především čínští zákazníci. Ti Phaetonu pomohli trochu prodloužit jeho životní cyklus – více než dvě třetiny odbytu se totiž realizovalo na asijských trzích.

Autofotka týdne z archivu VW: nový Phaeton zařízli kvůli elektru

Druhou generaci sedanu Phaeton sice Volkswagen z pilnosti vyvinul, ale do výroby se nikdy nedostala. Po určitou dobu se v Drážďanech montovalo dokonce i Bentley Continental Flying Spur pro evropský trh. Byl to způsob, jak využít volnou kapacitu a předvést řemeslné zpracování továrny vrcholné prémiové značky koncernu Volkswagen.

Po ukončení výroby modelu Phaetonu se výroba zaměřila elektromobily. Nejprve v saské metropoli v letech 2017 až 2020 vznikal elektrický Volkswagen e-Golf a následně tam od začátku roku 2021 přibližně 330 zaměstnanců montovalo model ID.3 v množství přibližně 6 000 aut ročně.

Manufaktura se postupně vyvinula v „kampus mobility budoucnosti“ a inkubátor pro startupy v oblasti mobility. Volkswagen proměnil továrnu v turistickou atrakci, která lákala statisíce návštěvníků. Ti z Česka mohli exkurzi absolvovat dokonce s českým výkladem.

ANALÝZA: Německý obr ničí sám sebe. Boj Volkswagenu o přežití a válka s odbory

Svého času se mohli zákazníci Volkswagenu za poplatek 390 eur na třech montážních místech podílet na montáži svého nového e-Golfu. Skleněná manufaktura se od počátku stala také jakýmsi společenským a kulturním centrem, kde se pravidelně konají koncerty, divadelní představení či filozofické diskuse.

Budoucnost ve znamení univerzitního kampusu

V rámci úsporných plánů, jejichž součástí dojde k rušení tří německých závodů a desítek tisíc pracovních míst, došlo i na ztrátový drážďanský projekt. Budoucnost Skleněné manufaktury v saské metropoli se tak bude psát ve znamení vědy a výzkumu. Volkswagen totiž jedná s Technickou univerzitou v Drážďanech o společném využití objektu. Prosklený závod by měl vyrábět auta jen do konce letošního roku, a poté by měl proměnit v kampus pro výzkumné aktivity v oblasti nových technologií. Polovina současného areálu by mohla být univerzitě k dispozici již v příštím roce, přičemž v části objektu by Volkswagen dále působil pro své další činnosti.

Zemřel despota, génius, šílenec a největší osobnost světa aut

Vzhledem k rostoucí roli Drážďan ve světě polovodičů, robotiky a nanotechnologií, tato transformace není překvapivá. „Florencie na Labi“ je dnes německým hlavním městem vědeckého výzkumu s nejvyšší koncentrací institutů a výzkumníků v celém Německu a zároveň referenčním bodem pro „Křemíkové Sasko“, polovodičovou čtvrť, která přitahuje velké zahraniční investice, jako například Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), která tam v rámci investičního projektu v hodnotě 10 miliard eur začala budovat továrnu na čipy.

Skleněná manufaktura, kdysi symbol automobilového luxusu a inovace, se tak stane dalším pilířem vědeckého a technologického rozvoje Drážďan. Umístění architektonicky výrazného objektu do centra saské metropole tak konečně dostane smysl.

Nejčtenější

Hoďte oko k Oku. Před funkcionalistickou nádheru se sjely opravdové perly

Stačí pár aut a je z toho velká paráda. Před slavným pražským artovým kinem OKO se potkali milovníci aut. Dorazila neotřelá sestava unikátních aut, která často nepotkáte. Aby bylo vše, jak má být, na...

Loupež po italsku. Nové ferrari s čumákem toyoty budí vášně

Ferrari strhlo plachtu ze svého nového základního osmiválcového gétéčka Amalfi. Máte pocit, že jste ho už viděli? Ano, vypadá jako předchozí malé kupé Roma, které jako by Italové prohnali umělou...

Veteranfest překonal sám sebe. Dorazily stovky aut, celebrity i veteš

Že vám spálený benzín a olej smrdí? Zkuste se vypravit poslední červnovou sobotu do prostopášných zahrad zámku Austerlitz ve Slavkově u Brna a někomu tam o tom vyprávět. Nedáte to. Jakmile totiž...

Formule Ferrari je v Praze. Ze statisíců kostiček ji postavili v Kladně

Model závodního vozu formule 1 Ferrari SF-24 v životní velikosti postavený z téměř 400 tisíc kostek lega je k vidění v pražských Holešovicích. Jedinečná skládačka bude v showroomu Alzy do 20....

Před německými obchody je i v neděli rušno. Obsadí je plechoví krasavci

Když v neděli do Německa, tak ne za nákupy. O posledním dni v týdnu totiž naši západní sousedé striktně dodržují klid. Avšak přestože jsou obchody a fabriky zavřené, tak mnohá parkoviště u nich...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

8. července 2025

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

8. července 2025

ANALÝZA: Ze 129 čínských značek elektromobilů jich do roku 2030 přežije 15

Ze současných 129 čínských značek, které vyrábějí elektromobily a plug-in hybridy, jich do roku 2030 přežije pouze 15. Trh se konsoliduje a některé značky se z něj stahují. Podle agentury Reuters to...

8. července 2025

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

8. července 2025

Zvedání auta není věda. Chyba ale může auto trvale poškodit

Najít při obchůzce bazarů takový vůz, který by neměl omačkané prahy od nesprávné manipulace s heverem, se rovná skoro zázraku. Přitom správné „vyheverování“ auta není nic složitého. Stačí se jen...

7. července 2025

Nabíjecí hybridní toyota je úsporná, ladná a excentricky nepraktická

Toyota C-HR druhé generace v plug-in hybridní verzi je symbolickým krokem od hybridu – který je synonymem značky – k čisté elektrifikaci. Moderní excentrický design však nese pár kompromisů, které v...

7. července 2025

Jak rychle ochladit interiér rozpáleného vozu? Výheň vyvětrá průvan

Auto zaparkované na přímém slunci předznamenává nepříjemný zážitek pro řidiče i pasažéry. Vůz, uvnitř kterého je interiér rozpálený jako trouba či gril, k vyjížďce rozhodně neláká. Jak jej tedy...

7. července 2025

Problém AdBlue. Povinný katalyzátor s močovinou v motoru vás může přijít draho

Premium

Snaha o snižování emisí přinesla uživatelům naftových aut jednu dosud nevídanou povinnost: doplňování kapaliny AdBlue. Majitelé nových aut s dieselovým motorem vyrobených zhruba od roku 2018 se bez...

7. července 2025

Výměna žárovky v autě není věda. Zvládne to i naprostý laik

Z nových aut sice kvapem mizí, v těch levnějších je ale stále najdete. Výměna žárovek proto stále patří k základním dovednostem řidiče. Hodí se znát, jak žárovky správně měnit a jaké vlastně do auta...

6. července 2025

Socialistický barter. Německo nakupovalo mazdy za klobásky a houby s octem

Nemnoho střípků historie tak dobře ilustruje výdobytky socialistického hospodářství jako příběh o Mazdě 323, kterou si za vůz pro elity v 80. letech vyvolila Německá demokratická republika. Chtěli...

6. července 2025

Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor
Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor

Jeseníky, to jsou horské túry, kola a krásná příroda. Jenže málokdo tuší, že přímo pod Králickým Sněžníkem vznikl areál, který opravdu myslí na...

Nečekejte na pokutu. Zkontrolujte si světla sami a včas

Stěrače stírají, světla svítí! Nejen před technickou byste měli zkontrolovat, zda světla vašeho vozu skutečně svítí všechna. Ne každý vůz totiž dokáže na nefunkční žárovky upozornit.

5. července 2025

Autozápisník: Kultovní Volvo 240 bylo předjeto a mercedes couval 6,5 hodiny

Červen byl v autobranži ve znamení rekordů a výročí, ale i zajímavých premiér a nápadů. Kultovní Volvo 240 bylo výrobně předjeto, Suzuki nabízí jídlo do mikrovlnky a Tesla poprvé plně autonomně...

5. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.